اولویت با همسایگان است

اولویت با همسایگان است

حجه الاسلام دکتر رئیسی در مصاحبه با یونیوز: گفت: ما با غربی ها روابط محکمی از گذشته داشته و داریم اما به نظر من می تواند روابط مان بهتر شود.


به گزارش raisi.ir، سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگو با «یونیوز» در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار این شبکه به تشریح سیاست خارجی خود درخصوص روابط با کشورهای عربی، چشم انداز اجرای توافق هسته ای، دولت ترامپ و دیگر مسائل مهم منطقه ای و خارجی و داخلی ایران پرداخت. متن این مصاحبه به شرح زیر است:

درصورت پیروزیتان در انتخابات ریاست جمهوری ایران چه تغییراتی در زمینه سیاست داخلی و خارجی انجام خواهید داد؟

روزهای ماه شعبان را به همه بیندگان تبریک می گویم و امیدوارم برکات و رحمت این ماه بر امت اسلامی نازل شود. سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است و همه مناسبات با کشورها بر این سه اصل تنظیم می شود.

ما برای ارتباط با کشورهای همسایه اولویت قائل بوده و روابط با کشورهای همسایه بر دو محور اساسی استوار است یکی به دلیل نزدیکی اقلیمی و دیگری به دلیل نزدیکی فرهنگی و فکری می باشد و این دو امر ایجاب می کند ما منافع مشترک خود را با آنها دنبال کنیم. تصمیم ما در دولت کار و کرامت ایجاد ارتباط خوبی با همسایگان در زمینه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و منافع مشترک دو جانبه است و این ارتباط در هر سطحی که باشد می تواند بهتر شده و ما خواهان ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه و منطقه هستیم و روابط با کشورهای منطقه برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است.

در ۳۸ سال پس از انقلاب، ثابت کردیم که نه به کسی ظلم کرده و نه زیر بار ظلم خواهیم رفت. ماکشور مستقل با فرهنگی پویا هستیم
ما منافع مشترکی با کشورهای منطقه داریم و نیازمند روابط دوجانبه با این کشورها در سطح بین المللی هستیم و لذا ارتباطات هرچه عمیق تر باشد بسیار می تواند به منافع مردم منطقه کمک کند. این روابط می تواند از مسائلی که منطقه را به خطر انداخته و باعث هرج و مرج شود، پیشگیری کند به همین علت این ارتباط از اولویتهای برنامه ریاست جمهوری ماست.

در مورد آمریکا و کشورهایی که خوی استکباری دارند در ۳۸ سال پس از انقلاب، ثابت کردیم که نه به کسی ظلم کرده و نه زیر بار ظلم خواهیم رفت. ماکشور مستقل با فرهنگی پویا هستیم و مردمی با بصیرت داشته و پیام و انقلابی داریم که دارای اثر گذاری برای امت اسلامی می باشد. به نظر ما بعد از ۳۸ سال، کشورهایی که قصد ظلم کردن و زور گویی و سلطه بر کشورهای دیگر از جمله ایران را دارند نمی توانند سیاستهای خود را در این زمینه عملی کنند. در این ۳۸ سال توجه کرده اند که راه به جایی نخواهند برد.

به نظر می رسد باید آنها در ادبیات و برخورد خود با ایران تجدید نظر کنند؛ زیرا ملت ایران از نیرو، انگیزه و فرهنگی والا برخوردار است و برای انقلاب خود ارزش قائل است و هر کشوری در جهان که بخواهد ارتباط توام با عزت و عدالت با ایران برقرار کند حتما باید بداند سیاست خارجی ایران در این زمینه فعال خواهد بود.

دولت های عربی جز کشورهای دوست وهمسایه ایران هستند؛ در صورت پیروزی در انتخابات آیا چشم اندازی در روابط با این دولتها دارید؟

ما برای کشورهای عربی به دلیل ارتباط همسایگی و جغرافیایی اهمیت خاصی قائل هستیم و حتما به تعامل خوب با آنها می اندیشیم وتصور ما این است که کشور های عربی نباید در ارتباطات بین ایران و کشورهای عربی به شیطنت های برخی که می خواهند روابط با ایران را دچار آسیب کنند، فکر کنند. امروز ارتباط با کشورهای اسلامی و ارتباط با ایران می تواند به عنوان قلعه مهمی از مردم منطقه در برابر تهدیدهای کشورهای دیگر محافظت کرده و ما هیچ گونه فتنه گری، دشمنی و برهم زدن امنیت را نمی پسندیم.

با همکاری با کشورهای اسلامی امنیت کل کشورهای اسلامی را حفظ خواهیم کرد و در شرایط کنونی همکاری تناتنگ کشورهای اسلامی با یکدیگر احساس می شود.

ما شاهد تنش های سیاسی در منطقه بوده و برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان، کشورهای عربی دیگر را از نفوذ ایران می ترسانند، شما با این قضیه چگونه برخورد خواهید کرد؟

جنگ تحمیلی که عربستان در یمن به نیابت از دیگران راه انداخته است بعد از دوسال چه نتیجه ای داشته جز قتل و بی خانه مانی! کشتار مردم یمن چه فایده ای داشته؟ واقعا جا ندارد که عربستان جنگ را کنار گذاشته و بگذارند مردم یمن در مورد آینده خود تصمیم بگیرند؟ چرا مردم یمن را ازانتخاب سرنوشت خود محدود کنیم. این حق طبیعی هر ملتی است که سرنوشت خود را رقم زند و اولین اساس و پایه دموکراسی این است که انتخاب سرنوشت ملت ها به دست خودشان باشد.

اگر طرف مقابلمان قرارداد را نقض کند ما هم گزینه های دیگر ا را انتخاب می کنیم و به عنوان یک کاندیدای انتخاب ریاست جمهوری و شهروند ایرانی به غربی ها وا مریکایی ها تاکید می کنم به تعهدات با ما پایبند باشند
مردم یمن فرهنگ و گذشته و روحیه انقلابی دارند و می توانند سرنوشت و آینده خود را رقم بزنند. با چه منطقی عربستان از انتخاب سرنوشت یمن جلوگیری می کند؟ این امر چه توجیحی دارد؟ جنگ بی ثمر و پرهزینه برای عربستان و یمن بعد از دوسال چه نتیجه ای داشت جز ایجاد مشکلاتی برای زنان و کودکان یمن و ترس و دلهره در عربستان!

به نظر من باید بعد از دو سال عربستان در مورد جنگ تجدید نظر کند و بعد از اظهار ندامت، دخالت در امور یمن نداشته و ما هم دخالتی در این کشور نخواهیم داشت. یمن کشور تصمیم گیرنده است و سوریه هم خودش تصمیم می گیرد و از ابتدا گفته ایم امر سوریه را به سوریها واگذار کنید و الان هم سوری ها در امور خود، خودشان تصمیم می گیرند.

در مورد عراق هم همین اعتقاد را داریم و امر عراق را به عراقی ها واگذار کردیم و خود آنها حکومت خود را انتخاب می کند و معتقدیم هر کشوری ملت آن تصمیم گیرنده سرنوشت خود است؛ البته دوستی با کشورها را غنیمت دانسته و خواهان تدوام آن هستیم و باید برای برقراری ثبات در منطقه سرنوشت مردم کشورها به دست خود آنها رقم زده شود که ایجاد دغدغه وتشنج در منطقه نکنیم.

آیا موافق گفتگو با عربستانی ها در مورد حل بحران سوریه، یمن و عراق هستید؟

ما بارها سیاست خارجی خود را اعلام کرده ایم و در مورد عراق و سوریه مطالب و سیاست خود را واضح گفته ایم و از هر مذاکره ای که تنش را در منطقه خاموش و استقلال را برای مردم منطقه به وجود آورد استقبال می کنیم.

ملت و حکومت اسلامی ایران همواره در کنار مردم فلسطین ایستاده اند در صورت پیروزیتان این نگرش تغییر خواهد کرد یا همان سیاستهای گذشته را ادامه می دهید؟

ما براساس پیام انقلاب اسلامی وقانون اساسی به ملتهای مسلمان و به ویژه ملتهای تحت ستم توجه داریم و این یکی از سیاستهای اصلی نظام اسلامی است. ۳۸ سال نظام ایران به آزادی قدس شریف و حمایت از مردم فلسطین و تحت ستم لبنان توجه خاص داشته است. حمایت از فلسطین یعنی حمایت از مردم تحت ستم و ما تا رفع ظلم از این مردم حمایت می کنیم. ما از مقاومت فلسطین حمایت کرده تا آنها حقوق خود را بدست آورند.

می خواهم به موضوع عراق اشاره کنم؛ نیروهای عراقی که از طرف حشد الشعبی حمایت می شوند از پاکسازی قریب الوقوع موصل از گروه داعش خبر می دهند. با این رویداد، به نظر شما خطر تروریسم از ایران وعراق دور شده است؟

مساله جریان تکفیری را جریان خودجوش و خود ساخته گروههای تکفیری ندانسته و آن را دست پرورده جریان استکبار می دانیم که برای اختلاف انداختن در بین کشورهای اسلامی، قتل و کشتار مردم منطقه و منحرف کردن توجهات از فلسطین به دیگر مسائل ایجاد شده تا مردم به جای فلسطین به چیزهای دیگر متوجه شوند که منظور از مسائل دیگر همان مسائل داخلی کشورها می باشد.

باید بعد از دو سال عربستان در مورد جنگ تجدید نظر کند و بعد از اظهار ندامت، دخالت در امور یمن نداشته و ما هم دخالتی در این کشور نخواهیم داشت
امروز بعد از رشد جریان تکفیری، تضعیفی که در ارتش کشورهای سوریه و عراق و یمن و ... شده به ضرر جهان اسلام است زیرا اینها نیروهای مقتدر جهان اسلام هستند وخطر تکفیری مختص به ایران وعراق نمی باشد بلکه جهان اسلام مورد خطر است.

این جریان تروریستی و تکفیری دست پروده و ساخته کشورهای ابرقدرت و استکبار است و برای کنترل کشورهای اسلامی ساخته شده و این هوشیاری در کشورهای اسلامی باید وجود داشته باشد.

باید به جنایتهای گروه های تکفیری پایان داده شود تا جهان اسلام به منطقه امن وتاثیر گذار در سطح بین المللی تبدیل شود.

ارزیابی تان از موضع گیری رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران چیست؟ ترامپ مواضع مختلفی در مورد ایران داشته به نظر شما کدام موضع گیری مناسب است؟

ما با کشورهای غربی و آمریکا در مورد موضوع اتمی به توافق برجام دست یافتیم وبه آن پایبند بوده ایم و سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهدات را تائید کرده اند. پس چرا نباید آمریکا وغربی ها به تعهدات خود عمل کنند؟ ما امروزه قراردادی داریم که همه باید به آن پایبند باشند و دولت کار و کرامت ما دنبال پایبندی طرف مقابلمان به تعهد موجود می باشد و برای اجرای این تعهدات ابتدا باید تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو شود زیرا واقعا نمی توانند ملت ایران را متوقف کنند و گمان می کنم همگان این پیام را دریافت کرده باشند ملت ایران حسن نیت خود را نشان داده، در جلسه مذاکره حاضر شده و تیم مذاکره کننده ما نیز با حساسیت کامل موضوع را دنبال کرده تادر نهایت به یک قرارداد رسیدیم که همگان باید به آن وفادار باشند واین از اصول سیاست بین المللی است.

ما در حالت طبیعی با کشورهای اروپایی روابط مختلفی داریم و به نظر من می تواند روابط با آنها بهتر شود
اگر طرف مقابلمان قرارداد را نقض کند ما هم گزینه های دیگر ا را انتخاب می کنیم و به عنوان یک کاندیدای انتخاب ریاست جمهوری و شهروند ایرانی به غربی ها وا مریکایی ها تاکید می کنم به تعهدات با ما پایبند باشند زیرا مصلحت همگان در آن است و نقض آن از نظر جمهوری اسلامی ایران غیر قابل قبول است و به نظر من سازمانهای بین المللی نیز نقض آن را نمی پذیرند زیرا مخالف قوانین و میثاق های بین المللی است این موضع ربطی فقط به قراداد اتمی ندارد بلکه ما میثاق های بین المللی داریم که سازمان ملل تمام کشورهای را ملتزم به پایبندی به آن می کند و اجازه نمی دهد یک طرف آن را اجرا وطرف دیگر آن را نقض کند.

این عدم پایبندی خلاف اصول و میثاقهای بین المللی و تعهدات جهانی است به آمریکا و غربی ها تاکید می کنم پایبند باشند و قرارداد خود را با ملت ایران زیر پا نگذارند زیرا ایران حسن نیت خود را نشان داده و برسر میز مذاکره نشسته و قرارداد را امضا کرده و به همین علت باید آنها پایبند باشند.

به نظر شما آیا دولتهای غربی برای عادی سازی روابط با ایران صادق هستند؟

ما باکشورهای غربی روابط محکمی در گذشته داشته وهم اکنون داریم و همچنان نیز این روابط پابرجاست؛ به غربی ها می گویم شما تصمیم گیرنده هستید و الان نیز به آنها می گویم خودتان باشید. یعنی تحت تاثیر القای های سیاسی آمریکا نباشید. باید غربی ها سیاست های خود را دنبال کنند.

نظام انتخاباتی ایران بسیار آزاد است و کشورهای مدعی دموکراسی باید بدانند ما از ابتدای انقلاب انتخابات برگزار کرده ایم
به هر حال ما در حالت طبیعی با کشورهای اروپایی روابط مختلفی داریم و به نظر من می تواند روابط با آنها بهتر شود.

ما در برخی موارد و از راه اعلام موضع گیری احساس می کنیم برخی از کشورهای غربی کاملا تحت تاثیر سیاست های آمریکا قرار گرفته اند و این امر اولا استقلال غرب را زیر سوال برده و به نفع آنها نیست زیرا در سطح جهان از آنها به عنوان دنبال روی سیاست امریکا یاد می شود و دوم اینکه مشکلی برای غربی ها و برخی از کشورها ایجاد می کند به نظر ما اگر اروپایی در میدان سیاست خودشان باشند و تحت تاثیر سیاست سطله جویانه آمریکا نباشند بسیاری از امور هموار خواهد شد.

به عنوان رئیس جمهور اگر اسرائیل به کشور ایران حمله کرد با این کشور چگونه برخورد می کنید؟

از اول پیروزی انقلاب ما موضع مان را در قبال رژیم صهیونیستی واضح اعلام کرده ایم و این کشور را غاصب دانسته و حل مسئله فلسطین را از یک طریق دمکراتیک که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده، می دانیم.

ظلم به هیچ فردی در جهان را پسندیده نمی دانیم و آرزوی برقراری عدالت، صلح، آرامش و امنیت برای همه مردم جهان که هم عقیده ما و یا اینکه در عقیده با ما یکسان نیستند، می کنیم
باید همه فلسطینی ها در سراسر جهان به فلسطین آمده و در آنجا تعیین کننده سرنوشت خود باشند. یعنی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان فلسطینی در فلسطین در پای صندوقهای رای سرنوشت خود را تعیین کنند و بر اساس اصول دمکراتیک نظام و حکومت خود ر ا ایجاد کنند.

این به نفع همه است و مظلومیت مردم فلسطین اینگونه جبران خواهد شد. بیش از ۷۰ سال است که در لبنان و فلسطین حرکتهایی ظالمانه انجام می شود واین ظلم ها وستم ها تنها در صورت ایجاد دموکراسی پایان می پذیرد. زیرا این اصول در تمام دنیا امری پذیرفته شده است و باید امر فلسطین به مردم فلسطین واگذار شود و یک دموکراسی که نظام فلسطین را مشخص کند رقم بزیند.
به نظر شما چه کسانی به سید ابراهیم رئیسی رای می دهند؟

در انتخابات ایران یک سازوکار اطمینان بخش وجود دارد بخش اجرا و نظارت بر انتخابات وجود داشته وکاندیداها با تبلیغات انتخاباتی به بیان برنامه های خود می پردازند و انتخاب با مردم است و همانند نظر امام خمینی ما نیز می گوییم میزان رای ملت است. هرچه که مردم انتخاب کنند مورد قبول نامزدها می باشد.

نظام انتخاباتی ایران بسیار آزاد است و کشورهای مدعی دموکراسی باید بدانند ما از ابتدای انقلاب انتخابات برگزار کرده ایم.

مردم ما به نظام انتخابات به خوبی آگاهی داشته و در این انتخابات مشارکت مردمی به حداکثر رسیده و هر نتیجه روی دهد هیچ کاندیدا نباید خود را خسارت دیده بداند زیرا خود رای مردم و گرم کردن فضای انتخابات ومشارکت مردم برای نظام ما پیروزی است و هر کاندیدایی که انتخاب شود مورد احترام مردم است.

پیام شما به ملت های منطقه و اسلامی چیست؟

ما به دلیل نزدیکی فکری و فرهنگی و یکی بودن اعتقاد به خدا، پیامبر، قرآن و دارا بودن قبله واحد باکشورهای عربی منطقه واسلامی اشتراکاتی داریم. به همین علت به پیشرفت کشورهای اسلامی و مسلمانان در عالم توجه کرده و  پیشرفت مسلمانها و کشورهای اسلامی را پیشرفت خود و عقب ماندگی و ضعف آنها را در هرجای جهان اسلام مشکل خود می دانیم.

ما امنیت این کشورها را امنیت خود دانسته و ناامنی در کشورهای آنها را در حقیقت ناامنی خود محسوب می کنیم، این موضوعی است که خدا در قرآن مشخص کرده. پیشرفت یک کشور اسلامی پیشرفت همه است و رنج می بریم که مردم یمن و افریقا را در سختی مشاهد کنیم.

مشکلات سیاسی، امنیتی و مالی آنها، رنج ما محسوب می شود و معتقدیم هیچ یک از افراد بشر در کره خاکی نباید به آن ها ستم شود نه فقط مسلمانان. ظلم به هیچ کس را نمی پسندیم و نباید به هیچ کس در جهان ستم روا شود نه خود ظلم می کنیم و نه زیربار ظلم خواهیم رفت. امیرالمومنین به مالک اشتر می گوید مردم یا هم دین تو هستند و یا در آفرینش مانند توهستند لذا ما ظلم به هیچ فردی در جهان را پسندیده نمی دانیم و آرزوی برقراری عدالت، صلح، آرامش و امنیت برای همه مردم جهان که هم عقیده ما و یا اینکه در عقیده با ما یکسان نیستند، می کنیم.