هدف مهم امروز امت اسلامی عدالت و پیشرفت و رسیدن به تمدن اسلامی است

آیت‌الله رئیسی در اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت:

هدف مهم امروز امت اسلامی عدالت و پیشرفت و رسیدن به تمدن اسلامی است

رئیس جمهور جهاد تبیین را نیز همچون جهاد با مال و جان برای دفاع و سازندگی کشور مهم دانست و تأکید کرد: نیروهای جهادگر با همان روحیه جهادی درباره خدمات انقلاب اسلامی نیز روشنگری کنند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی امروز جمعه در اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت که در سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی(ره) در حسینیه جماران برگزار شده بود، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهادگر، جهادسازندگی را شجره طیبه‌ای معرفی کرد که در عرصه‌های مختلف ثمرات و برکات فراوانی داشته است.
رئیس جمهور حضور در جبهه‌های جنگ و پیروزی در دوران دفاع مقدس و ایجاد امید در دل‌های محرومان و مستضعفان و ناامیدکردن دشمن در دوران پس از جنگ تحمیلی ۸ ساله را از مهم‌ترین دستاوردهای جهادسازندگی عنوان کرد.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد تا روحیه جهادی بر همه اجزای دولت حاکم شود، اظهار داشت: برخی دلسوزان و دغدغه‌مندان با اتکای به تجربه موفق حرکت‌های جهادی این دغدغه را داشتند که با ادغام این نهاد ارزشمند رسالت آن بر زمین بماند.
رئیس جمهور گفت: اگر چه جهادسازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد، اما حرکت جهادی هرگز در کشور تعطیل نشد و این حرکت عظیم با همت گروه‌های جهادی پررونق ادامه یافت.
دکتر رئیسی با تأکید بر لزوم حمایت از حرکت‌های جهادی در کشور تصریح کرد: دولت به عنوان متولی اصلی پیشرفت و عدالت و رفع محرومیت در کشور خود را موظف به حمایت از مجموعه عظیم نیروهای جهادی به عنوان بازوان پرتوان نظام می‌داند.
رئیس جمهور با بیان اینکه از ابتدای تصدی مسئولیت دولت خلاء وجودی جریان جهادی را احساس و بر همین اساس احیای جهاد را پیگیری کردم، اظهار داشت: جریان جهادی به عنوان شجره طیبه‌ای که امام راحل آن را پایه گذاشتند و ثمرات بسیاری برای کشور داشته باید احیا شود.
آیت الله رئیسی ادامه داد: دولت برای احیای حرکت جهادی با صاحبنظران این حوزه و گروه‌های جهادی که در رفع محرومیت کشور نقش‌آفرین بودند، هم‌اندیشی و معاون اول رئیس جمهور جلساتی را در این خصوص برگزار کرد، اما در خصوص تشکیل یک وزارتخانه یا سازمان به نتیجه نرسیدیم.
رئیس جمهور گفت: در نهایت مقرر شد گروه‌های جهادی همچنان میدان‌دار عرصه جهاد باشند و دولت فعالیت آنها را با سه کارویژه هدایت، حمایت و نظارت رصد کند.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شورای‌عالی جهادسازندگی برای حمایت از حقوق اقدامات جهادی و تداوم حرکت‌های مردمی محرومیت‌زدایی شکل گرفت، اظهار داشت: در ۴۳ سال اخیر هر جا براساس رهنمودهای امام و رهبری و با توجه به فرامین حکمت‌آمیز و حکمت‌آموز مقتدایمان حرکت کردیم، موفق بودیم.
رئیس جمهور افزود: هر جا ناکامی بوجود آمد به دلیل عمل به نسخه دیگران و چشمداشت به دست بیگانگان بود و حضور مردم در عرصه جدی گرفته نشد.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه استفاده از تجربه دیگران ارزشمند است، اما نمی‌توانیم به نسخه‌هایی که مطابق و متناسب با نظام و هویت ما نیست عمل کنیم، خاطر نشان کرد: نسخه‌های غربی متناسب با زیست‌بوم ما نیست و باید به دست نیروهای متخصص و براساس فرهنگ و هویت ما بومی‌سازی شود.
رئیس جمهور ادامه داد: وقتی دیگران برای ما نسخه فرهنگی بنویسند، می‌شود سند ۲۰۳۰ و نسخه‌های دیگران در حوزه تولید، اقتصاد و مسایل اجتماعی نیز با فرهنگ ما سازگاری ندارد و باید دغدغه‌مندان انقلاب متناسب با شرایط ایران اسلامی نسخه‌نویسی کنند.
دکتر رئیسی گفت: آموختن اندوخته و تجربه دیگران کار درستی است، اما باید نسبت به نسخه‌های دیگران با احتیاط عمل کرد و کارشناسان و دغدغه‌مندان باید این نکته‌ها را بررسی کنند تا متناسب با انقلاب اسلامی نسخه بنویسند.
رئیس جمهور با اشاره به دستور روز گذشته خود برای تولید هواپیمای مسافربری توسط یکی از شرکت‌های داخلی در اصفهان، گفت: در زمان مدیریت آستان قدس رضوی در سفری به تاتارستان از یک مجموعه هلی‌کوپترسازی این کشور بازدید کردم که از آن به عنوان قطب صنعتی در آنجا یاد می‌شد، اما آنچه دیروز در اصفهان دیدم به مراتب ارزشمندتر، پیشرفته‌تر و گسترده‌تر بود.
آیت الله رئیسی افزود: این شرکت توان ساخت انواع پرنده‌ها براساس استانداردهای جهانی را دارد و تأکید شد به سرعت و در یک حرکت جهادی عملیات اجرایی تولید هواپیما با ظرفیت ۷۲ سرنشین را در دستور کار قرار دهد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه حرکت تحول‌گرا نیاز امروز ماست به تبیین اقتضائات و الزامات حرکت تحولی پرداخت و روحیه تحول‌‌خواهانه را نخستین شرط تحقق این هدف دانست.
دکتر رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد: هر نیرویی که روحیه تحول‌خواهانه ندارد و آماده تحول نیست، نباید در رأس کار قرار گیرد.
رئیس جمهور از بازنگری در فرآیندها به عنوان دومین شرط حرکت تحولی یاد کرد و افزود: برخی فرآیندها مانع از حرکت‌های تحولی می‌شود و کارها را با اختلال مواجه و مردم را ناامید می‌کند.
آیت الله رئیسی بر زمین ماندن برخی پروژه‌ها را محصول همین فرآیندهای اداری پیچیده دانست و گفت: امروز به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور داریم که اگر یک حرکت جهادی نشود، همچنان شاهد عقب‌ماندگی در این حوزه خواهیم بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت جهادی در ذات انقلاب اسلامی است و هرگز از آن جدا نمی‌شود، متذکر شد: هر تعریفی از انقلاب ارائه شود که حرکت جهادی در آن وجود نداشته باشد، مخدوش است.
دکتر رئیسی سومین شرط حرکت‌ تحولی را تحول در ساختارها عنوان کرد و گفت: ساختارها باید متناسب با اقتضای انقلاب اسلامی و حرکت جهادی اصلاح، بروزرسانی و کارآمد شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه امت اسلامی دارای هدف و مقصد است، تصریح کرد: اگر دیروز ساقط کردن حکومت ستم‌شاهی و برقراری نظام دینی و مقابله با توطئه‌های مزاحمان زندگی مردم و حضور در صحنه دفاع مقدس و دفع شر دشمنان و دفاع از حریم انقلاب هدف بود، امروز هدف مهم ما عدالت و پیشرفت و رسیدن به تمدن اسلامی است.
آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه این راهبرد مهم در سایه حرکت جهادی تحقق می‌یابد، تأکید کرد: امت نه حق دارد در جا بزند و متوقف شود و نه حق دارد در یک سیر ارتجاعی به عقب بازگردد، بلکه باید پیشرفت را در نظر داشته باشد و با نگاه به آینده پیش برود.
رئیس جمهور از امام و مقتدای جامعه به عنوان رکن محوری حرکت جهادی یاد کرد و گفت: جامعه و همچنین همه ارکان حاکمیت و گروه‌های جهادی باید از امام جامعه تبعیت کنند و فرامین او را کامل اجرا کنند تا جامعه به هدف و مقصد برسد.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز جبهه انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها دست برتر را دارد، اظهار داشت: اینکه دشمن اعتراف می‌کند در به نتیجه رساندن فشار حداکثری شکست مفتضحانه خورده‌ایم، به معنی آن است که انقلاب اسلامی راه پیروزی و پیشرفت و آمریکا راه افول و ضعف را طی می‌کند.
رئیس جمهور تحریم‌ها را نیز ناشی از شکست آمریکا در صحنه رویارویی با ایران اسلامی دانست و گفت: راه برون‌رفت از تحریم‌ها حرکت‌های جهادی است و همین حرکت‌ها باعث شده دشمن نتواند با تحریم‌ها ما را مغلوب کند.
آیت الله رئیسی با تأکید بر لزوم خنثی‌سازی تحریم‌ها، افزود: جای تعجب دارد که آمریکایی‌ها از یک سو برای مذاکره و توافق پیغام می‌فرستند و از سوی دیگر بر لیست تحریم‌ها می‌افزایند.
رئیس جمهور گفت: اینکه اعلام می‌کنیم به آنها اعتماد نداریم، دنیا به ما حق بدهد که به میثاق‌شکنان اعتماد نکنیم و بر داشته‌های خود اتکاء کنیم.
دکتر رئیسی با بیان اینکه حرکت جهادی، حرکتی توأم با اندیشه و اراده‌ای جدی و محاسبه دقیق مسیر تا مقصد و موانع و کارشنکنی‌های دشمنان است، تصریح کرد: امروز محور حرکت‌های جهادی در کشور تولید است و گروه‌های جهادی باید در صحنه تولید اقدام جدی و ماندگار انجام دهند.
رئیس جمهور افزود: باید تولید در روستاها جدی گرفته و اقتصاد روستایی فعال شود تا روستائیان در روستا بمانند و مدیران دولتی هم باید خود را موظف به حمایت از اقدامات گروه‌های جهادی به ویژه در روستاها بدانند.
آیت الله رئیسی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌‌آفرین، تصریح کرد: هرکس امروز دغدغه انقلاب و نظام را دارد و خود را ولایتمدار می‌داند باید دلسوزانه برای اجرای فرامین رهبری در حرکت عظیم تولید مشارکت کند.
رئیس جمهور این نکته را به گروه‌های جهادی متذکر شد که مبادا فضای کار جهادی محدود و انحصاری شود و تأکید کرد: جریان جهادی، جریانی به گستره همه ایران و کسانی است که دغدغه انقلاب و عدالت و پیشرفت دارند.
دکتر رئیسی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای ترغیب جوانان متشخص به خروج از کشور، تأکید کرد: ترغیب جوانان برای رفتن از کشور خیانت است و باید جریان مهاجرت را معکوس یا متوقف کنیم.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم توجه به تولید دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و تأمین مواد غذایی در کشور، اظهار داشت: ایران ظرفیت استقلال در تولید مواد غذایی را دارد اما در حال حاضر واردکننده محصولات کشاورزی و غذایی هستیم و همه باید برای تولید کالاهای اساسی و بی‌نیازی کشور در این حوزه بسیج شوند.
آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت توجه به مشاغل خرد و خانگی تأکید کرد و گفت: اگر در یک حرکت جهادی سالانه یک میلیون اشتغال ایجاد نشود در این عرصه نیز همچون بخش مسکن عقب خواهیم ماند.
رئیس جمهور افزود: آنچه من در خصوص تولید سالانه یک میلیون مسکن گفتم هم نیاز مردم و هم تصریح قانون بوده است و کسانی که به قانون عمل نکردند باعث شدند سالانه در ساخت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی عقب بمانیم.
دکتر رئیسی با اشاره به حرکت عظیم گروه‌های جهادی در مناطق محروم و زلزله‌زده برای ساخت مسکن از همکاری آنها برای اجرای نهضت ملی مسکن استقبال کرد.
رئیس جمهور همچنین از حضور گروه‌های جهادی در مقابله با بیماری کرونا نیز به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت کشورمان در این عرصه یاد کرد و گفت: نیروهای جهادی همانطور که در مقابله با کرونا خوش درخشیدند در حوزه سلامت، آب و هوا و دیگر عرصه‌ها نیز حضور یابند و دولت را در مأموریت‌هایش یاری دهند.
آیت الله رئیسی استعدادیابی در شهرها و روستاها را موضوعی مهم دانست و از نیروهای جهادی خواست استعدادهای درخشان را شناسایی و آنها را در پیشبرد کارهایشان به خدمت بگیرند.
رئیس جمهور در همین راستا پیوند دانشگاه و روستا را مسأله‌ای مهم دانست و گفت: اینکه دانشگاه فقط پایان‌نامه تولید کند اثربخش نیست و باید نهاد دانشگاه در کنار بخش‌های دیگر قرار گیرد و دانش و دانایی زمینه‌ساز توانایی شده و آثار پایان‌نامه‌ها در زندگی مردم دیده شود.
دکتر رئیسی با بیان اینکه با تمام وجود یقین دارم با عنایت خدا و با اتکاء به ظرفیت‌های مادی و معنوی می‌توانیم در همه عرصه‌هایی که دیگران با تردید به آن نگاه می‌کنند موفق شویم و آینده را روشن و امیدوارکننده می‌بینم، تصریح کرد: دولت تا آخرین نفس در مسیر سازندگی کشور و تسهیل زندگی مردم و کمک به محرومان و مستضعفان تلاش می‌کند و هرگز در این مسیر متوقف نمی‌شود.
رئیس جمهور جهاد تبیین را نیز همچون جهاد با مال و جان برای دفاع و سازندگی کشور مهم دانست و تأکید کرد: نیروهای جهادگر با همان روحیه جهادی درباره خدمات انقلاب اسلامی نیز روشنگری کنند.
آیت الله رئیسی گفت: امروز برخی به دنبال تطهیر رژیم جنایتکار ستمشاهی هستند که بر مردم ظلم کرد و پای آمریکا و اسرائیل و استعمارگران را به کشور باز کرد، نباید اجازه داد برخی قلم‌فرسایی‌ها موجب فراموشی این جنایت‌ها شود.
پیش از سخنان رئیس جمهور سیدامیر حسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی و همچنین سید احمد عبودتیان دستبار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت به تبیین برنامه‌های دولت برای همیاری و پیشرانی گروه‌های جهادی پرداختند که در قالب ۵۰۰ شورای فعال و ۵۴۱ قرارگاه جهادی در سطح کشور فعالیت دارند.
همچنین در این جلسه تعدادی از جهادگران عرصه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادات و درخواست‌های خود پرداختند. استفاده از نیروهای جهادی در مجمع عالی جهادسازندگی، استفاده از توان مردمی در پیشبرد برنامه‌های دولت در عرصه محرومیت‌زدایی و ایجاد هسته‌های جهادی در همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از مهم‌ترین مطالبات آنها بود.
عدم تصدی‌گری دولت در سازماندهی گروه‌های جهادی، ایجاد کرسی برای نماینده گروه‌های جهادی در شوراهای‌عالی، ایجاد نشان‌ «والی» در نشان‌های رسمی دولتی، صیانت از جریان جهادی با جلوگیری از ورود آن به عرصه‌های سیاسی و حزبی، ایجاد ردیف بودجه سالانه برای فعالیت‌های جهادی و همچنین گنجاندن طرح‌ها و برنامه‌های جهادی در احکام قانون برنامه توسعه از دیگر درخواست‌های جهادگران بود.