جامعه با اجرای عدالت قوام می‌یابد

آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری قوه قضائیه:

جامعه با اجرای عدالت قوام می‌یابد

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت در جامعه گفت: باید در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها پیوست عدالت وجود داشته باشد و ضرورت دارد به شکل مستمر رصد کنیم که در تصمیمات چقدر به عدالت نزدیک شده‌ایم.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران قوا، ضمن تبریک هفته قوه قضائیه به مدیران و کارکنان و قضات پرتلاش دستگاه قضائی و گرامی‌داشت یاد شهدای هفتم تیر و شهید مظلوم دکتر بهشتی گفت: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت جبهه انقلاب، جریان انقلاب و نمادهای انقلاب را ترور فیزیکی یا ترور شخصیت کند.
دکتر رئیسی با تشریح وقایع دهه ۶۰ گفت: منافقین چقدر در این سال‌ها ترور شخصیت کردند. چهره‌هایی را که نماد انقلاب، مجاهدت و ایستادگی بودند با پخش شایعات و تهمت زدن‌ها و افتراها مورد حمله قرار دادند و می‌خواستند آنها را به حاشیه ببرند. به قدری به شهید بهشتی اهانت کرده بودند که امام خمینی(ره)، فرمودند «آنچه بیش از شهادت شهید بهشتی مرا آزرده خاطر می‌کند، مظلومیت او بود.»
آیت‌الله رئیسی در مورد تخریب‌های جریان نفاق در سال‌های ابتدایی انقلاب، تصریح کرد: آنها می‌خواستند جریان انقلاب را به حاشیه برانند و زمینه تسلط دوباره نظام سلطه را در این کشور فراهم کنند، اما خداوند انقلاب را بر آنها پیروز کرد.
رئیس جمهور در این باره ادامه داد: در این ۴۰ سال در کشور هر حادثه‌ای اتفاق افتاد و هر فتنه‌ای ایجاد شد، رد پای جریان نفاق در آن دیده می‌شود. جریان نفاق همواره با پشتوانه نظام سلطه سعی کرده شیطنت‌های خود را ادامه دهد، اما موفق نشدند و نخواهند شد.
دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه میراث و راه نورانی شهید بهشتی ادامه خواهد داشت، به تلاش‌های ایشان برای ساختارسازی در نظام اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ما ساختارسازی موجود در نظام اسلامی را از فکر، اندیشه و قلم شهید بهشتی و از بزرگان مجلس خبرگان اول داریم و باید قدردان زحمات آنها باشیم.
آیت‌الله رئیسی با تجلیل از خدمات کارکنان و قضات قوه قضائیه، تصریح کرد: بسیاری از کارکنان این قوه بی‌نام و نشان و خالصانه در نقاط مختلف کشور برای امنیت و عدالت تلاش می‌کنند.
رئیس جمهور همچنین با تجلیل از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه، اظهار داشت: گفتمانی که باید در قوه قضائیه و کلیت نظام دنبال شود، حفظ و ارتقای اعتماد اجتماعی است تا امید مردم به نظام و دستگاه عدلیه روز به روز بیشتر شود و به دنبال ارتقا و اجرای سند تحول باشیم.
دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی بر مبنای عدالت، عقلانیت، معنویت و اخلاق پایه‌ریزی شده است، گفت: قانون عادلانه به دست مجریان عادل اجرا می‌شود. در دین اسلام بعد از توحید هیچ مقوله‌ای به گستردگی عدالت وجود ندارد. عدالت یک امر گسترده و فراگیر در همه حوزه‌ها است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح و تعریف فساد گفت: هر گاه امری از اعتدال خارج شود، تبدیل به فساد می‌شود و ضد عدالت خواهد شد. وظیفه همه در دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضائی اجرای عدالت است و در این مسیر شناخت حق، گرایش به حق و ایستادگی بر حق بسیار مهم است.
رئیس جمهور افزود: زمان روش‌ها را تغییر می‌دهد، اما ارزش‌ها همواره ثابت است. باید بر ارزش‌ها پافشاری کنیم و بدانیم نیاز جامعه چیست و متناسب با آن نقش ایفا کنیم.
دکتر رئیسی با تجلیل از مقام شامخ شهدایی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی و حاج قاسم سلیمانی، گفت: آنها مصادیق چهره‌های سیاسی، انقلابی، به‌‌روز و کارآمد بودند و حاضر بودند با تمام وجود برای اجرای عدالت ایفای نقش کنند.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد، گفت: اگر عدالت در اقتصاد اجرا شود، شاهد به حاشیه رفتن فقر خواهیم بود.
رئیس جمهور با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در کشور، گفت: همه دستگاهها در کشور در پیشگیری از جرم نقش و مسئولیت دارند. تمام تصمیمات در کشور باید در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و رشد هنجارهای فرهنگی و اجتماعی باشد.
آیت‌الله رئیسی با قدردانی از نظرات کارشناسی دیگر قوا، گفت: دولت نظرات مجلس و قوه قضائیه را کمک به خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند.
دکتر رئیسی با تأکید بر ضرورت انسجام تمام قوا گفت: رمز موفقیت ما انسجام تمام قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. در ادوار گذشته برخی مسئولان و دست‌اندرکاران درگیر حاشیه‌ها شدند که موجب  عقب‌ماندگی‌هایی شد، اما تصمیم جدی ما این است که دچار حواشی نشویم.
رئیس جمهور در تشریح متن و تفاوت آن با حاشیه گفت: متن خدمت خالصانه و گره‌گشایی از زندگی مردم و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی، فارغ از همه سلیقه‌های فردی و سیاسی مطابق آن چیزی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم کردند، است.
آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز امیدواری به آینده اقتصادی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: اگرچه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم اما اراده جدی همه ما این است که برای پیشرفت و عدالت تلاش کنیم. حق عقب‌گرد و درجا زدن نداریم؛ کشور یک راه بیشتر پیش رو ندارد و آن پیشرفت است.
رئیس جمهور تأکید کرد: تجربه به ما نشان داده است که هر جا مردم مشارکت داشتند،آنجا نقطه قوت ما بوده و لذا می‌خواهیم از مردم برای اجرای کارها کمک بگیریم.
دکتر رئیسی با اشاره به وجود مشکلات و کمبودها در قوه قضائیه، با تأکید بر کمک دولت به این قوه، تصریح کرد: با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای کاهش هزینه‌های دادرسی و دسترسی آسان به عدالت موافق هستیم.