موافقت با اختصاص تسهیلات بانکی برای جبران خسارات سیل و آبگرفتگی در برخی استان‌های کشور

در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر رئیسی تصویب شد؛

موافقت با اختصاص تسهیلات بانکی برای جبران خسارات سیل و آبگرفتگی در برخی استان‌های کشور

در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه هیات دولت که به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، اعضای دولت با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی به منظور جبران خسارات ناشی از سیل و آبگرفتگی در برخی شهرستان‌های استان‌های مازندران، اردبیل، تهران، اصفهان، خوزستان و ایلام موافقت کردند.

با تصویب هیات وزیران، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، بابت جبران خسارت وارده به سازه زیرگذر انتقال آب سنگتاب در مسیر رودخانه تالار شهرستان قائم شهر در اثر سیل سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و تثبیت و پایدارسازی سازه مذکور با توجه به اهمیت آن سازه در تأمین آب کشاورزی استان مازندران اختصاص یافت. همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبار فوق را هر سه ماه به سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نماید.
هیات وزیران همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای ساماندهی رودخانه مرزی بالهارود و لایروبی سد میل و مغان در استان اردبیل اختصاص داد.
با توجه به وقوع سیل و آبگرفتگی و طوفان اسفند ۱۴۰۰ و فروردین و اردیبهشت سال جاری و نیز بارش برف سنگین در دی ماه سال گذشته در برخی شهرستان‌ها‌ی استان اصفهان، هیات وزیران با اختصاص تا مبلغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای جبران خسارات وارده در بخش‌های راه‌های روستایی و تأسیسات زیربنایی (راه‌ها، پل‌ها، کانال مسیل روستا) در این استان موافقت کرد. همچنین مبلغ ۷۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری برای جبران خسارات وارده به خسارت دیدگان اختصاص یافت.
اعضای دولت در ادامه، با توجه به اهمیت اجرای پروژه‌های پیشگیرانه به منظور مدیریت بهینه مخاطرات طبیعی، با اختصاص اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان تا مبلغ ۷۵۰ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت اجرای شبکه‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهرهای اروندکنار و چوئده در شهرستان آبادان موافقت کردند.
به منظور ساماندهی نقاط بحرانی و تثبیت پایدارسازی نقاط رانشی محورهای ارتباطی، تعمیر و تکمیل پل‌های آسیب دیده از مخاطرات طبیعی، بهسازی و اصلاح سردهنه‌های کشاورزی و احداث دیوار حفاظتی در مناطق مسکونی شهرها و روستاهای استان مازندران، مبلغ ۲۲۳۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اختصاص یافت.
همچنین با عنایت به وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی از شهرستان‌های استان تهران، هیات وزیران با اختصاص اعتبار تا مبلغ ۳۶۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به منظور جبران خسارات وارده به تأسیسات زیربنایی و اماکن مسکونی در شهرستان دماوند موافقت کرد.
اختصاص اعتبار تا مبلغ ۴۰۲ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای جبران خسارات وارده ناشی از وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی شهرستان‌های استان ایلام و پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ ۶۰۳ میلیارد ریال با سود ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری، از دیگر مصوبات جلسه امروز هیات وزیران بود.

تعیین نماینده و اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس
هیات وزیران در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دولت را برای پیگیری طرح‌های مذکور تعیین کرد.