ایران اسلامی پرچم دار کرامت انسانی است

ایران اسلامی پرچم دار کرامت انسانی است

حجت الإسلام رئیسی در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: ایران اسلامی پرچم دار کرامت انسانی است.


حجت الإسلام رئیسی گفت: ایران اسلامی پرچم دار کرامت انسانی است.

به گزارش raisi.ir، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که با حضور جمعی از فرهیختگان فعال در حوزه فرهنگ رضوی در تالار صبا مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه کرامت انسانی با بخشش متفاوت است، اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های اسلامی کرامت انسانی بر دو نوع ذاتی و اکتسابی است. کرامت ذاتی، فطری و در وجود تمام انسانها موجود بوده و آیه شریفه «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ» به آن استناد دارد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بخشش و بخشیدن جلوه‌ای از کرامت است نه خود کرامت؛ اصل کرامت آن است که انسان به آنجا رسد که در وجود او جز خدا حاکم نباشد و جز برای خدا فعلی را مرتکب نشود.
وی تصریح کرد: در پرتوی عبودیت و بندگی است که انسان آزادگی می‌یابد، تمام درجات رفیع انسانی در پرتوی عبودیتی حاصل می‌شود که وجود مقدس امام رئوف علی بن موسی الرضا(ع) به ما آموخته‌اند.
 


حدیث سلسله الذهب، راه مصونیت انسان
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره حدیث سلسله الذهب، این حدیث را راه مصونیت انسان از تطورات و تهاجمات فرهنگی معرفی و ابراز کرد: این حدیث مبارک پیام و دعوت بشریت برای ورود به حصن حصین و دژ مستحکم خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت(علیم‌السلام) است تا راه را از بی‌راهه بازشناسند و با گرویدن به جبهه حق، از انحرافات در امان بمانند.
وی پناه جستن به سیره ائمه هدی(علیه‌السلام) را تنها راه نجات انسان معاصر از وسوسه‌ها و انحرافات شیطانی دانست و ابراز کرد: حدیث سلسله الذهب در حقیقت چگونه زیستن را به انسان در تمام اعصار و قرون می‌آموزد.
وی با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) حیات و مماتش برای بشریت هدایت گر است و بارگاه منورش راه سعادت و خوبی‌ها را به بشریت نشان می‌دهد، تصریح کرد: سیره رضوی می‌تواند به عنوان شاخصی برای شکل دادن به تمام لایه‌های زندگی انسان معاصر مطرح باشد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان پیروی از آموزه‌ها امام رضا(ع) را مقدمه‌ای برای تشکیل تمدن و مدینه فاضله اسلامی دانست و اظهار کرد: توحید زیر بنای جامعه اسلامی است و مدینه فاضله اسلامی بر اخلاق، معنویت و عدالت اجتماعی استوار بوده و سیره رضوی بهترین شاخص برای شکل دادن به مدینه فاضله اسلامی است.
وی با اشاره به این بیان امام خمینی(ره) که فرمودند «آستان قدس رضوی مرکز این کشور است» اظهار کرد: شاید فلسفه این سخن برای آن است که تمام کشور بداند نگاهش باید به این مدرسه بزرگ انسانیت و انسان سازی باشد.


 

ایران اسلامی پرچم دار کرامت انسانی
حجت‌الاسلام رئیسی در فراز دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که استکبار امروز با ظلم به ملت‌های یمن، سوریه، فلسطین و بحرین کرامت انسانی را مخدوش کرده و مورد هجمه قرار داده است. اظهار کرد: پرچم‌دار کرامت در دنیای معاصر، جمهوری اسلامی ایران است؛ این نظام اسلامی حامی کرامت انسانی در تمام شئون تفکر، اندیشه و سیر و سلوک است.
وی گفت: امروز به نام دهه کرامت می‌خواهیم به عالم اعلام کنیم بیاییم در مکتب حضرت رضا(ع) درس کرامت را بیاموزیم.