موضع‌گیری و فهم شجاعانه ویژگی رسانه‌ انقلاب است/ جامعه‌ای که در آن باب نقد بسته شود رو به فساد می‌رود

موضع‌گیری و فهم شجاعانه ویژگی رسانه‌ انقلاب است/ جامعه‌ای که در آن باب نقد بسته شود رو به فساد می‌رود

حجت الاسلام رئیسی موضع‌گیری شجاعانه و فهم شجاعانه را ویژگی رسانه انقلابی دانست.

حجت الاسلام رئیسی موضع‌گیری شجاعانه و فهم شجاعانه را ویژگی رسانه انقلابی دانست.

به گزارشraisi.ir، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی اصحاب رسانه که به منظور گرامیداشت روز خبرنگار در سالن‌ همایش‌های مؤسسه فرهنگی روزنامه قدس برگزار شد، فهم صحیح و شجاعانه موضوعات، سمت گیری به هنگام، سرعت به همراه صحت و دقت در عمل را از ویژگی های رسانه انقلابی برشمرد و ابراز کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در امید آفرینی و آگاهی بخشی در جامعه دارند که موضوع بسیار حائز اهمیتی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رسانه‌ها باید در مقابل شایعه سازی‌ها و فریبکاری آگاهی بخش جامعه باشند، ابراز کرد: جریان شایعه سازی در جامعه تلاش دارد حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و باعث انحراف اذهان مردم جامعه شود.
وی با بیان اینکه سیاسی بودن یک رسانه، به معنای شناخت اقتضائات زمان و متناسب با این اقتضائات و شرایط ایفای نقش و وظیفه کردن است. اظهار کرد: امپراتوری رسانه‌ای دشمن تلاش دارد حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و از هیچ کاری در جهت وارونه نشان دادن حقایق فرو گذار نیست در این میان نقش رسانه‌های مستقل و حقیقت گو در فضای آلوده که رسانه‌های مستکبر ایجاد کردند بسیار مهم است.


* رسانه‌ها با شجاعت و صداقت به بیان حقایق بپردازند
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید با شجاعت و صداقت، به بیان حقایق بپردازند و با توجه به حساسیت‌های روز جامعه عمل کنند، عنوان کرد: امروز کشورهای استکباری، خودخواه و خودبین به دنبال کسب ثروت، قدرت و کسب منافع خود با چپاول ملت‌ها هستند و در این راه به هر جنایت، خون ریزی و ضایع کردن ابتدایی‌ترین حقوق ملت‌ها که همان حق تعیین سرنوشت خود است، دست می‌زنند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی فهم شجاعانه و شجاعت در اقدام را ویژگی رسانه‌های انقلابی خواند و اظهار کرد: فهم صحیح از موضوعات، سمت گیری به هنگام، سرعت به همراه صحت و دقت در عمل، برای یک رسانه بسیار مهم است. رسانه باید به موقع مطلع، رصد و سمت گیری کند.


* رسانه‌ها نقطه اطمینان جامعه در بازگویی حقایق
تولیت آستان قدس رضوی رسانه‌ها را نقطه اطمینان جامعه در بازگویی حقایق دانست و عنوان کرد: هر قلم و هر مسطوری مورد سوگند و احترام پروردگار متعال نیست. قلمی مورد احترام است، که از آن معرفت، بصیرت، امید، آگاهی بخشی و روشنگری برای انسان‌ها برخیزد.
وی افزود: رسانه‌های استکباری برای اینکه ملت‌ها را از آگاهی بخشی واقعی به دور کنند آنها را درگیر آگاهی‌های پوششی می‌کنند و برای اینکه آنها دچار یأس کنند امیدهای کاذب را القا می‌کنند.
وی با بیان اینکه استکبار قصد دارد ندانستن را به جامعه امروز القا کند گفت: آن‌ها از روش هایی استفاده می‌کنند که نشاط را از مردم بگیرند تا جامعه دچار یاس و ناامیدی شود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه، بیان کرد: جریان روشن فکر رسانه باید شرایط موجود را رصد کند، روش‌های دشمن را بشناسد و نقش رسانه این است که بیش و پیش از دیگران متوجه اوضاع جامعه شود و نسبت به خطرات به جامعه هشدار بدهد.
وی نفوذ را یکی از خطراتی دانست که کشور را تهدید می‌کند و گفت: شناخت نفوذ دشمن آسان نیست و رسانه باید این نفوذ را بشناسد و نسبت به آن به جامعه آگاهی بخشی داشته باشد.
وی اضافه کرد: رسانه‌ها باید فهم صحیحی از مسائل داشته باشد و با ضمن فهم‌شجاعانه و دخیل نکردن حب و بغض شخصی در مسائل موضع گیری شجاعانه داشته باشند.


* خبرنگاران مجاهدان عرصه زبان و قلم
وی خبرنگاران را مجاهدان عرصه زبان و قلم دانست و عنوان کرد: خبرنگاران قدرت تحلیل را به جامعه القا می‌کنند، رسانه‌ها نقطه اطمینانی مردم هستند و باید در جامعه اخبار درست و منصفانه را مخابره و در نسبته به نقشه‌های دشمن مردم را آگاه کنند.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه، اظهار کرد: روحیه نقد پذیری برای مسئولان موضوعی بسیار مهم است، جامعه‌ای که در آن باب نقد بسته شود باید منتظر فساد باشد و اگر نواقص در جامعه مورد نقد قرار نگیرد، باید شاهد بیشتر شدن مشکلات باشیم.
وی نقدها را برای اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه لازم دانست و آن را موجب تعالی کشور معرفی و تصریح کرد: بیان خیر و صلاح جامعه و نقد منصفانه بر مبنای تکلیف‌محوری وظیفه رسانه‌ها است.
وی افزود: عرصه رسانه، عرصه جهاد و شناخت ظلم و ارتقای روحیه ظلم‌ستیری بوده  و این‌ها ویژگی رسانه انقلابی است.
وی با بیان اینکه شایعه سازی‌های بی اساس در جامعه باعث حق جلوه دادن باطل می‌شود، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید با هوشیاری اخبار درست را منتشر کنند و در صیانت خبرها بکوشند، نقش اثر گذار داشته باشند و در جهت آگاهی، امید و نشاط در بین افراد تلاش کنند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به انتساب روزنامه قدس به بارگاه مطهر رضوی اشاره و این انتساب را همراه با اقتضائات و مسئولیت‌هایی دانست و توضیح داد: این انتساب اقتضائات و مسئولیت‌هایی را برای این روزنامه به دنبال دارد. این روزنامه به جهت این انتسابش، باید اشاعه دهنده فرهنگ اهل بیت علیهم السلام بویژه فرهنگ رضوی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان به شهادت شهید حججی اشاره و ابراز کرد: چهره مصمم این شهید عزیز که همچون شیری در دستان کفتارها اسیر بود، خود پیام‌های بسیاری داشت؛ زنده نگاه داشتن یاد شهدا به معنا ادامه راه آنهاست.