متن سخنرانی حجت الاسلام رئیسی در کنفرانس منطقه‌ای دادستان‌ها در سوچی روسیه

متن سخنرانی حجت الاسلام رئیسی در کنفرانس منطقه‌ای دادستان‌ها در سوچی روسیه

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در هفتمین کنفرانس منطقه‌ای دادستان‌های کشورهای اروپای شرقی، مرکزی و آسیای مرکزی درشهر سوچی روسیه سخنرانی کرد. 

مشروح سخنرانی حجت‌السلام و المسلمین رییسی بدین شرح است: 


بسم الله الرحمن الرحیم 

ریاست محترم کنفرانس 

آقایان و خانم ها 

ازاین که توانستم به شهر زیبای سوچی سفر کنم و در جمع شما دادستان‌های محترم کشورهای اروپای شرقی، مرکزی و آسیای مرکزی و جمعی از نمایندگان نهادهای بین المللی شرکت کنم، بسیار خرسندم و از میزبانی فدراسیون روسیه نیز تشکر و قدردانی می کنم. 

باتوجه به این که موضوع اصلی این کنفرانس به «مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خشن» اختصاص یافته است، اینجانب در سخنرانی خود تلاش خواهم کرد دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه ارایه دهم. 

حضار محترم! 

تروریسم، پدیدهای تازه و محصول دورانهای اخیر نیست ولی امکانات گسترده‌تری که از طریق برخی از دولت‌ها در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گرفته است، این پدیده را خطرناکتر از گذشته کرده است به علاوه در نظر داشته باشیم که با وجود سال‌ها بحث و بررسی مفهوم تروریسم در نهادهای بین المللی، هنوز این مفهوم تحت تأثیر کاربرد استانداردهای دو گانه توسط برخی کشورها است. نمونه آشکار چنین گرایشی این است که آمریکا و برخی کشورهای دنباله روی آمریکا، گروههای آزادی بخش فلسطینی و لبنانی را که به دنبال نجات سرزمین خود یا دفاع از وطن خود هستند، تروریست می‌نامند ولی هسته‌های مزدور خود را که بلای جان و امنیت مردم بی گناه در سرزمین فلسطین هستند را تروریست نمی شناسند. تروریسم دولتی و نمونه آشکار آن، رژیم صهیونیستی اسراییل که رسماً اقدامات تروریستی انجام می‌دهد و اعلام می‌نماید و باید از سوی همگان محکوم شود را متاسفانه تروریست نمی‌داند. 

نکته مهم دیگر، محاسبات قدرتهایی است که از تروریسم به عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف های نامشروع بهره برداری می کنند.استعمارگران و نظام سلطه با استفاده از اختلافات مذهبی و قومی، به دنبال دستیابی به اهداف خود هستند و گسترش ایدئولوژی‌های افراط گرا از جمله داعش، یکی از ابزارهابرای دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی در منطقه خاورمیانه است.همکاری برای حل مشکلاتی چون تروریسم، مستلزم تعهد همه کشورها به اصول اساسی و مهم و پرهیز از اعمال استانداردهای دوگانه است. فقدان اراده جدی نزد برخی کشورها از دیگر مشکلات پیش رو در مبارزه مؤثر و قاطع با تروریسم است. برخی کشورها علی رغم حمایت های لفظی از مبارزه با تروریسم،اقدام عملی در این مسیر نداشته‌اند. 

به گذشته اقدامات آمریکا از جمله در منطقه خاورمیانه بنگریم تا بتوانیم ارزیابی کنیم که آیا آمریکا می‌تواند مدعی راستینی برای مبارزه با گروه های تروریستی و افراط گرا باشد؟ در گذشته آمریکایی‌ها برای مقابله با شوروی و در راستای دستیابی به اهدافشان، به حمایت از افراط‌گرایان درافغانستان پرداختند و بدین ترتیب، القاعده و طالبان شکل گرفت. گروه تروریستی داعش نیز با حمایت‌های آمریکا و برخی همپیمانان منطقه‌ای آن کشور ایجاد شد تا مدلی وحشتناک از حکومت اسلامی را به نمایش بگذارد و ثبات منطقه را با شکست خط مقاومت به نفع آمریکا و اسرائیل و برخی ازکشورهای اروپایی و منطقه به هم بزند.در سوریه، جلوه ای از رویکرد اشتباه مسلح کردن مخالفان، و در نتیجه راه اندازی کشتار بی گناهان وجود دارد. 

اگر در هر کشوری، قدرت های خارجی به مسلح کردن مخالفان نظام سیاسی بپردازند، امنیت برای هیچ کشوری باقی نمی‌ماند. 

آقایان و خانم ها! 

باید جریان‌های افراط گرای تکفیری را درست بشناسیم. گروه های افراط گرایی هم چون القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره، و بوکوحرام، اسمی از اسلام دارند، ولی حرکات آن‌ها ضد اسلام و قرآن هستند. این گروه‌ها ریشه در تفکرات افراطی مثل وهابیت دارد که پیدایش آن ریشه سیاسی دارد و نه دینی. وهابیت به هیچ کدام از مذاهب اسلامی مرتبط نیست. متاسفانه مبلغ تفکر سلفی تکفیری حاکمان ثروتمندی هستند که با پول ملت‌های مسلمان آن را رواج می‌دهند. 

باید اعلام نمائیم حامیان مالی و لجستیکی تروریسم نیز به میزان گروه‌های تروریستی در جرم آن‌ها شریک هستند. کشورهایی که به گروه‌های افراط گرا وتروریست آموزش می‌دهند و امکانات مالی و لجستیکی در اختیار آن ها قرار می‌گذارند، باید در محافل بین المللی محکوم شوند. قطع حمایت‌ها از گروه‌های تروریست، یکی از اولین گام‌ها در محدود سازی توان آن‌ها است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام نمود که در سوریه از گروه‌های تروریستی‌ حمایت نکنید. اما برخی پول و اسلحه دادند و امروز همه می‌بینند که چه وضعی ایجاد شده است. 

حضار محترم! 

جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان تروریسم و افراط گرایی بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حدود هفده هزار نفر از اتباع ایرانی در عملیات‌های تروریستی به شهادت رسیده‌اند. از همه اقشار هم ترور شده‌اند:کودکان و زنان، بازاریان، کشاورزان، عالمان دینی و ائمه جمعه، اساتید دانشگاه، دانشمندان هسته‌ای، نمایندگان مجلس، مقامات قضایی، رییس جمهور ونخست وزیر. متاسفانه امروز ملجاء و پناهگاه این گروه ها آمریکا و برخی از‌کشورهای اروپایی می‌باشند. 

بخشی از تروریسم علیه جمهوری اسلامی ایران از ناحیه گروه‌های قاچاق مواد مخدر بوده است. پیوند شبکه‌های مواد مخدر و گروه‌های تروریستی، گه‌گاه مشکلاتی را برای ثبات اجتماعی در مناطق جنوب شرقی ایران ایجاد کرده است بویژه از زمانی که ناتو و آمریکا در افغانستان حضور دارند نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با چنین گروه‌هایی نیز نقش فعالی داشته است و تاکنون حدود هزاران شهید و جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم. 

جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، برتعالیم اسلام تکیه دارد که کرامت انسانی یکی از سرلوحه‌های آن است و کشتن یک انسان بیگناه در آن به مثابه قتل همه انسانها به شمار می رود. اسلام،دینی مبتنی بر منطق، انسانیت و در نظر داشتن امنیت روانی و اجتماعی است و تروریسم را که نشانه بی منطقی و زورگویی، تلاش برای تحمیل عقیده با توسل به زور، و ایجاد ناامنی روانی و اجتماعی است، محکوم می کند و افراط گرایی را بر خلاف عقلانیت، انصاف و انسانیت می‌داند و چند پیشنهاد را به این کنفرانس ارائه می نماید: 

1- تجربه جمهوری اسلامی ایران در این مسیر ثابت کرده است که مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، نیازمند همکاری های فرابخشی و اولویت دادن به پیش گیری است. برای مبارزه اصولی با ریشه‌های تروریسم و جلوگیری از جذب افراد‌ کم اطلاع به این گروه‌ها، باید علت‌های این معضل، شناسایی و با آن‌ها به طور هماهنگ مبارزه شود. نهادهای دولتی و جامعه مدنی،به ویژه رسانه ها وبخشهای دانشگاهی، نقش مهمی در این فرآیند دارند و می توانند هر یک سهمی در تحقق این هدف داشته باشند. 

2- ما مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را نیازمند پشتوانه مردمی می دانیم. پایبندی مردم به دین، خانواده و نظام سیاسی حاکم، از فرصتهایی به شمار می‌روند که می‌توانیم از آن برای جلب مشارکت مردم در جهت مقابله با چنین تهدیدهایی استفاده کنیم. ما در ایران تجربه این مشارکت مردمی را در تامین امنیت داریم. 

3- نظام‌های قضایی و امنیتی باید از سیستم ها و ابزارهای مناسب برای نظارت، کنترل و مقابله با گروه‌های افراط گرا و تروریستی برخوردار باشد وجدیت و قاطعیت خود را به نمایش بگذارند. 

4- باید به فعالیت‌های فرامرزی شبکه‌های تروریستی توجه کنیم. از همین رو همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با تروریسم و نقش دستگاه اطلاعاتی، پلیس و دستگاه قضائی و دیپلماسی حایز اهمیت هستند. به ویژه آن‌که برخی از گروه‌هایی که منشأ ناامنی‌های اجتماعی و سیاسی در منطقه می‌شوند دارای پناهگاه‌هایی در کشورهای این منطقه می‌باشند که می بایست به این وضعیت خاتمه داده شود. 

5- جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی ناشی از تروریسم و جرایم سازمان یافته نیز آمادگی خود را نشان داده است. 

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همکاری مؤثری در مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای در سوریه داشته‌اند. این همکاری مبتنی بر درخواست دولت قانونی سوریه، هنجارهای بین‌المللی و نگاه واقع بینانه بوده‌ و جنبه‌های مختلف سیاسی و امنیتی و نظامی را در بر داشته‌است و امکان گسترش این همکاری‌ها به دیگر کشورهایی که تمایل و اراده واقعی برای مبارزه با تروریسم را داشته باشند وجود دارد. 

شرکت کنندگان محترم 

به دلایل امنیتی و سیاسی و اخلاقی متعدد باید تلاش مشترکی برای حل معضل تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته در منطقه داشته باشیم و هر یک از ساختارهای قضایی، امنیتی، انتظامی و سیاسی و هم چنین جامعه مدنی باید سهمی در این مبارزه داشته باشند و این کنفرانس نیز نقش مهمی در این همگرایی خواهد داشت. 

درپایان ضمن تشکر از دادستان محترم کل روسیه به عنوان میزبان این کنفرانس، یک بار دیگر بر ضرورت قطع حمایت های مالی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی، ضرورت پرهیز در استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی و اهمیت انسجام و هم بستگی در مقابله با تهدیدات مشترک تأکید می کنم و آن را یک خواسته الهی و انسانی می‌دانم، چه نام آن را حقوقی یا سیاسی و یا امنیتی بگذاریم تفاوتی ندارد. این در شمار وظایف دادستان ها و مدعیان حقوق عامه است. امیدوارم این کنفرانس در دستیابی به اهداف خود و همچنین نزدیک ساختن دیدگاه‌ها در جهت اهداف مشترک موفق باشد. 

از توجه شما سپاسگزارم. 

انتهای پیام