سیاست داخلی دولت متکی به ظرفیت‌های کشور و سیاست خارجی مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورهاست

آیت‌الله رئیسی در همایش سراسری مدیران دولت مردمی:

سیاست داخلی دولت متکی به ظرفیت‌های کشور و سیاست خارجی مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورهاست

رئیس جمهور سیاست داخلی دولت را متکی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و سیاست خارجی دولت را مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورها دانست و گفت: ما با همه کشورهای دنیا به صورت متوازن تعامل داریم، اما هیچگاه مسایل کشور را به اخم و لبخند چند کشور گره نزدیم.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در همایش سراسری مدیران دولت مردمی در راستای مهار تورم و رشد تولید، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه ضیافت‌الله و با تاکید بر اهمیت استفاده مدیران و کارگزاران از فرصت ماه میهمانی خدا گفت: یکی از مسیرهای قرب الی‌الله خدمت و گره‌گشایی از زندگی مردم است.

 

تزریق ناامیدی به جامعه از گناهان نابخشودنی است
رئیس جمهور با بیان اینکه خدمت می‌تواند بر اساس نگاه منفعت‌گرایانه، نگاه انسان‌گرایانه و نگاه الهی انجام شود، افزود: همه ۸ میلیارد انسان روی کره زمین مدعی خدمت هستند، اما آن خدمتی که می‌تواند رضایت الهی را جلب کند، خدمت بر اساس نگاه الهی است و شما مدیران و کارگزاران امروز این فرصت را دارید که با گشودن گره از زندگی مردم بر اساس این نگاه، رضایت الهی را جلب کنید.
دکتر رئیسی با قدردنی از خدمات و تلاش‌های مسئولان و کارکنان بخش‌های مختلف دولت و نظام اسلامی در سال گذشته، اظهار داشت: در سال نو، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند، نیازمند یک روحیه جدید و یک نگاه تحولی هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه در سال نو نیازمند یک تحول درونی هستیم تا نگاه ما بر اساس آن به کارها نگاه مردم‌داری، انقلابی و جهادی باشد، تصریح کرد: نگاه‌های معمول که می‌گوید بودجه نیست، امکانات نیست و نمی‌شود، یأس‌آور و ناامید کننده است و تزریق ناامیدی به جامعه به این شکل در شرایطی که امروز نیاز به تحول، کار و یک حرکت و اقدام جهادی داریم، از گناهان نابخشودنی است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مشکلات روزهای آغازین فعالیت دولت مردمی از جمله فقدان منابع لازم برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت، خاطرنشان کرد: امروز خداوند به این کشور تفضل کرده و راه‌های بسیاری گشوده شده و راه‌های بسیاری علیرغم خواست دشمن گشوده خواهد شد.

 

به هیچ عنوان نباید در وعده‌هایی که به مردم داده شده خلف وعده شود
رئیس جمهور با بیان اینکه تردید نداریم در زندگی مردمی که برای کسب رضایت الهی تلاش می‌کنند و در میدان حضور دارند، حتما گشایش صورت خواهد گرفت، گفت: این مایه مباهات است که ما مسئولان دولتی نیز در این میدان فعالیت و اقدامی انجام دهیم که در این گشایش‌ها تسریع شود و زندگی مردم زودتر سامان یابد.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در گذشته انجام شده است، افزود: از جمله اقتضائات نگاه تحولی این است که تلاش کنیم نقاط قوت اقدامات انجام شده تقویت شده و نقاط ضعف آن جبران شود. نگاه تحولی یعنی اینکه وضع موجود و وضع مطلوب را به دقت ترسیم کنیم و تلاش کنیم به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر شویم.
رئیس جمهور با بیان اینکه زمان برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید با رویکرد تحولی اقداماتی در خور ملت شریف ایران و انتظارات رهبری معظم انقلاب انجام دهیم، تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید در وعده‌هایی که به مردم داده شده خلف وعده شود و همچنین باید نسبت به اقدامات صورت گرفته به صورت مستمر به مردم گزارش داده شود.

 

با کمک همه نهادهای انقلابی و بدون خط‌کشی‌های غلط برای رفع مشکلات تلاش خواهیم کرد
دکتر رئیسی در ادامه سیاست داخلی دولت را متکی به ظرفیت‌های عظیم داخلی و سیاست خارجی دولت را مبتنی بر نگاه متوازن در روابط با همه کشورها دانست و گفت: ما با همه کشورهای دنیا به صورت متوازن تعامل داریم، اما هیچگاه مسایل کشور را به اخم و لبخند چند کشور گره نزدیم. امروز هر کشوری که بخواهد با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشد، زمینه آن فراهم شده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وظایف مهم و سنگینی به عهده دولت است که باید با مسئولیت‌پذیری و پرهیز از فرافکنی به نحو مطلوب انجام شود، تصریح کرد: اداره کشور نیازمند همراهی و هماهنگی همه نهادهای کشور است. امروز اقدامات صورت گرفته در کشور با کمک همه نهادهای انقلابی بدون خط‌کشی‌های غلط و با مأموریت مشترک رفع مشکلات کشور و مردم انجام شده و این رویه باید استمرار داشته باشد.

 

برغم تلاش‌های دشمن با همراهی مردم کشور را از چالش‌های متعددی عبور داده‌ایم
آیت‌الله رئیسی رفع دغدغه‌های معیشتی مردم، حفظ فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی و ارتقای علم و دانش در کشور را از اولویت‌های حائز اهمیت دولت در سال جدید عنوان کرد و افزود: همه بخش‌ها باید برای تحقق این اهداف مهم تلاش کنند و در این راستا باید از ظرفیت و نظرات دانشمندان، دانش‌پژوهان و صاحبان اندیشه استفاده شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه در سال گذشته تلاش ما جلوگیری از تأثیر چالش‌های به ارث رسیده به دولت در زندگی مردم، در کنار اقدامات مهم زیربنایی بوده است، اظهار داشت: برغم تلاش‌های دشمن برای ایجاد نارضایتی در جامعه و توطئه‌چینی‌ها برای جدایی مردم از دولت و نظام، به لطف خدا و همراهی همین مردم عزیز کشور را از چالش‌های متعددی عبور داده‌ایم.

 

با نگاه ویژه و کار تحولی تمام موانع تولید را برطرف کنید
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود رفع ناترازی‌ها در بودجه، نظام پولی و بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، انرژی و ارز را جمله مسئولیت‌ها و وظایف خطیر دولت در حوزه اقتصاد برشمرد و افزود: تحقق این مهم با اقدام و عمل صورت خواهد پذیرفت و مدیران مسئول در این مسیر حتماً خود را بی‌نیاز از مشورت صاحبنظران و نخبگان ولو با سلایق متفاوت سیاسی نبینند.
رئیس جمهور نقدپذیری را از ویژگی‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و اظهار داشت: نقد منصفانه و مصلحانه حتماً یاری‌گر دولت در تحقق اهداف آن خواهد بود و حتماً گوش دولتمردان شنوای این نقدها خواهد بود. در عین حال معتقدیم حرف‌زدن‌های ناصحیح و قلم‌زدن‌های ناسالم برای ناامید کردن مردم هنر نیست، بلکه هنر واقعی کار و تلاش برای امیدبخشی به مردم و گره‌گشایی از مشکلات کشور است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تلاش در راستای کاهش هزینه‌های دولت، پرهیز از پرخرجی، جلوگیری از اسراف و انضباط مالی در دولت را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه دستگاه‌ها خود را موظف به کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری بدانند و حتماً باید الگوی مصرف در منابع کشور از جمله آب و برق و گاز و حامل‌های انرژی تبیین و در جامعه ترویج شود.
رئیس جمهور رشد اقتصادی، افزایش سرمایه ثابت و رشد تولید، شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال پایدار را از جمله اقدامات مثبت لازم، اما ناکافی دولت در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: در سال جدید باید با نگاه ویژه و کار تحولی تمام موانع تولید به دست شما مدیران برطرف شود.

 

انتظار از دولت انقلابی، کار جهادی، با درایت و بهره‌گیری از فرصت‌ها در حل مسایل کشور است
نظارت و کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید، بکار گرفتن سرمایه‌های مردم در کارهای مولد با تضمین سود و سرمایه، قابل پیش‌بینی کردن اقتصاد برای تولیدکنندگان و تکریم ارباب رجوع با انجام دادن به موقع و غیررابطه‌ای کار مردم از دیگر دستورات رئیس جمهور به مدیران و کارگزاران دولت و دستگاه‌های اجرایی در این همایش بود.
دکتر رئیسی در ادامه رشد اقتصادی را در گرو افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری دانست و اظهار داشت: همه مدیران در همه استان‌ها موظفند به عنوان یک دستور کار در جذب سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری و میدان دادن به بخش خصوصی به صورت جدی تلاش کنند.
رئیس جمهور توجه به بومی‌گزینی و صلاحیت افراد و همچنین پرهیز از به کارگیری مدیران پروازی در انتخاب همکاران دولت را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: امروز نیازمند کار و عمل جهادی هستیم و در این مسیر باید دشمنی را پیش روی خود ببینیم که خواهان رشد و پیشرفت کشور ما نیست و در مقابل انتظار از دولت انقلابی، کار جهادی و با درایت، با بهره‌گیری از فرصت‌ها در حل مسایل و مشکلات کشور است.

 

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و جلوگیری از تصمیمات تورم‌زا در راستای تحقق شعار سال
آیت‌الله رئیسی با ابراز گلایه از اضافه برداشت برخی مؤسسات از بانک مرکزی و آثار مخرب آن در بهم خوردن نظام پولی و بانکی کشور، دستور داد نسبت به جلوگیری از این رویه غلط اقدام و تکلیف این مؤسسات نیز به فوریت روشن شود.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل بازار ارز تأکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و صادرکنندگان موظفند از سیاست ارزی دولت در مرکز مبادله ارز و طلا تبعیت کند و هر مدیری که برخلاف این سیاست عمل کند، فوراً برکنار خواهد شد.
دکتر رئیسی از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و جلوگیری از تصمیمات تورم‌زا در راستای تحقق شعار سال، خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز موظف است بودجه امسال را بررسی و بخش‌هایی که منجر به ایجاد تورم می‌شود اصلاح و مجدداً به مجلس محترم ارسال نماید.

 

رفع همه ناترازی‌های به ارث رسیده به دولت از وظایف مهم دولتمردان در سال جدید است
رئیس جمهور تراز کردن همه ناترازی‌های اقتصادی به ارث رسیده به دولت را از دیگر وظایف مهم دولتمردان در سال جدید برشمرد و وزارتخانه‌های اقتصادی از جمله وزارت صمت، نفت، نیرو، جهادکشاورزی و اقتصاد را مکلف کرد رشد تولید و مهار تورم را در همه بخش‌ها به عنوان محور کار خود قرار دهند.
آیت‌الله رئیسی همچنین مدیریت پیگیرانه و مجدانه را رمز موفقیت در انجام مأموریت‌ها و وظایف مدیران دولت دانست و بر ضرورت پرهیز از گرفتار شدن در حاشیه‌ها تأکید کرد.
رئیس جمهور جهاد تبیین بویژه در زمینه اقدامات و عملکرد دولت را نیز از وظایف مهم مدیران دولتی عنوان کرد و گفت: عملکردها را به صورت پیوسته و مستمر گزارش کنید تا مردم خوب و عزیزمان در جریان کارهای ارزشمند صورت گرفته قرار گیرند و تلاش بدخواهان برای ایجاد گره‌های ذهنی در جامعه خنثی شود.