دانشمندان علاوه بر تلاش‌های علمی برای رفع مشکلات کشور راهکار ارائه کنند

دکتر رئیسی در ضیافت افطار با جمعی از اساتید و دانشمندان کشور:

دانشمندان علاوه بر تلاش‌های علمی برای رفع مشکلات کشور راهکار ارائه کنند

رئیس جمهور ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات کشور را از ویژگی‌های علوم کاربردی دانست و از دانشمندان و پژوهشگران خواست علاوه بر تلاش برای پیشرفت علمی و فتح مرزهای دانش، با شناخت مسائل کشور، راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات، ارائه کنند.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر روز سه‌شنبه در ضیافت افطار با جمعی از اساتید دانشگاه و دانشمندان یک درصد پر استناد جهان، با اشاره به جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان، جامعه علمی بخصوص دانشمندان کشور را تضمین کننده شتاب رشد علمی کشور دانست.

رئیس جمهور ارائه راهکار برای حل مسائل و مشکلات کشور را از ویژگی‌های علوم کاربردی دانست و از دانشمندان و پژوهشگران خواست علاوه بر تلاش برای پیشرفت علمی و فتح مرزهای دانش، با شناخت مسائل کشور، راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات ارائه کنند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش از ضرورت توجه به تامین نیازهای جامعه علمی کشور گفت و افزود: با توجه به امکانات و ظرفیت‌های فراوان موجود در کشور، مشکلاتی مثل تامین مسکن اساتید و دانشمندان و یا اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره دکترا قابل حل است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به درخواست برخی اساتید حاضر در جلسه برای تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز علمی، بر ضرورت تقویت صندوق ویژه پژوهش در وزارت علوم و تامین بودجه مورد نیاز تهیه تجهیزات لازم از محل منابع این صندوق تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هزینه در حوزه علم و دانش و دانشگاه‌های کشور حقیقتا سرمایه‌گذاری است و نه هزینه اظهار داشت: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان علم و دانش به دست آمده در مراکز علمی را به ثروت پایدار تبدیل کرد.

دکتر رئیسی با اشاره به ترفندهای دشمنان برای جذب نخبگان کشورها تاکید کرد: باید زمینه‌های حضور دانشمندان ایرانی را که سرمایه‌های کشور هستند، در داخل فراهم کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بخش تولید کشور به شدت نیازمند نیروهای ماهر، کاردان و دانشمند است، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را مامور کرد زمینه تسهیل حضور نیروهای ماهر و دانشمندان را در بخش‌های مختلف تولیدی کشور فراهم کنند.

موافقت با پیشنهاد تشکیل بنیاد دانشمندان برتر کشور برای رصد مشکلات کشور و ارائه راهکار رفع آنها از دیگر محورهای صحبت‌های رئیس جمهور در این جلسه بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت ارتقای بهره‌وری در کشور، وجود بیش از صد هزار عضو هیئت علمی در کشور را ظرفیت مناسبی برای ارائه راهکار حل مشکلات از جمله افزایش بهره‌وری در کشور دانست.

آیت‌الله رئیسی تجربه استفاده از ظرفیت دانشجویان، دانشمندان و اساتید دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در زمینه حل مسائل کشور را موفق دانست و گفت: روزگاری مردم برای تزریق واکسن کرونا به دیگر کشورها می‌رفتند، اما دانشمندان ما با افتخار ۶ نوع واکسن تولید کردند و کشور از واردکننده واکسن به صادرکننده تبدیل شد.

پیش از سخنان رئیس جمهور آقایان دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجتبی شمسی‌پور استاد تمام دانشگاه رازی کرمانشاه، دکتر همیشه‌کار استاد داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر دهقان استاد ممتاز دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علی کبیر استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر فخرالدین صالحی جوان‌ترین دانشمند پر استناد کشور در حوزه صنایع غذایی، دکتر پیام نجفی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان و خانم‌ها دکتر سوده غفوری‌فرد و دکتر فروزان کریمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر نجمه شیخ‌زاده استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز، در سخنانی به تشریح مهمترین مسائل حوزه علم و دانش در کشور پرداختند.

اهمیت پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی استادمحور با هدف شناسایی دانشجویان و اساتید برتر و نخبه، لزوم بهبود وضعیت فارغ‌التحصیلان دکتری و به کارگیری آنها در دستگاه‌های اجرایی مختلف کشور، مانع‌زدایی از تولید دارو با صدور مجوزهای لازم و ایجاد رقابت در صنعت داروسازی کشور، اختصاص تسهیلات کم بهره برای بهبود وضعیت داروسازی کشور و حمایت کامل از دانشجویان نخبه برای شتاب‌بخشی به حرکت علمی کشور بخشی از مسائل و دغدغه‌های مطرح شده در این نشست بود.

همچنین سخنرانان خواستار توجه به رفع دغدغه‌های معیشتی و تامین مسکن مناسب برای اساتید و هیئت علمی جوان و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی آنها، تشکیل صندوق ویژه برای حمایت از دانشمندان یک درصد و جلوگیری از مهاجرت آنها، تشکیل شبکه جهانی دانشمندان جهان اسلام برای جذب جوانان نخبه، استفاده جدی از ظرفیت‌های پژوهشی دانشجویان پسادکتری، تسهیل سازوکارهای قانونی حضور اساتید و دانشجویان در عرصه‌های بین‌المللی برای بروزرسانی اطلاعات علمی آنها، توجه جدی به حوزه پژوهش در بودجه کلی کشور برای پیشرفت در عرصه‌های علمی بین‌المللی و لزوم اجرای قانون حمایت از پژوهش‌های یک درصدی دانشمندان پر استناد و تقویت رشته‌های کشاورزی و صنایع غذایی کشور شدند.