کشورهای منطقه آمریکای لاتین یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دارند

آیت‌الله رئیسی در مصاحبه بازگشت از سفر منطقه‌ای به 3 کشور آمریکای لاتین:

کشورهای منطقه آمریکای لاتین یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دارند

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور عمومی گسترش یافته، اما در یک دهه گذشته بنا به دلایلی با مشکل مواجه شده بود، اظهار داشت: لازم بود یک بازنگری در روابط با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان یک مرکز مهم و راهبردی در جهان داشته باشیم و موانع فعال شدن و گسترش روابط را برطرف کنیم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی 5 روزه به 3 کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا با بیان اینکه آمریکای لاتین منطقه‌ای راهبردی در جهان، با انسان‌های فرهیخته و اندیشمند و ذخایر طبیعی فراوان است، گفت: بسیاری از کشورهای این منطقه سال‌هاست در مقابل نظام سلطه ایستادگی کرده و کارنامه درخشانی از ایستادگی در مقابل نظام سلطه و نظم ناعادلانه کنونی جهان دارند.
رئیس جمهور وجه مشترک کشورهای این منطقه را استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی دانست و افزود: این کشورها یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی ما دارند چرا که اساس انقلاب اسلامی ما نیز بر استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی و توجه به خواست و رای مردم است.
دکتر رئیسی با بیان اینکه بنای ما در سیاست خارجی بر تعادل و ارتباط با همه کشورهای جهان است، اظهار داشت: هر کشوری در دنیا بخواهد با ایران ارتباط سازنده و متکی بر احترام به منافع متقابل داشته باشد، حتما با او رابطه خوبی خواهیم داشت و اگر کسی بخواهد با ما دشمنی کند، سیاست ما در برابر او ایستادگی و مقاومت است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در عرصه دیپلماسی نگاه ما به شرق و غرب عالم متعادل است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با عموم کشورهای منطقه آمریکای لاتین روابط خوبی داشت، ولی این ارتباط در حدود یک دهه گذشته بنا به دلایلی فعال نبود و همکاری‌ها را با مشکل مواجه کرده بود.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: لازم بود یک بازنگری در روابط با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان یک مرکز مهم و راهبردی در جهان داشته باشیم و موانع فعال شدن و گسترش روابط را برطرف کنیم، لذا در این سفر در مجموع 35 سند همکاری با کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در حوزه‌های انرژی، صنعت، معدن و در ارتباط با ساخت نیروگاه و مزیت‌ها و ظرفیت‌های متقابل مثل حوزه زیست‌فناوری امضا کردیم.
رئیس جمهور ادامه داد: اولویت‌های ما در ارتباط با این کشورها بر اساس ظرفیت‌های موجود اولا در حوزه صدور خدمات فنی-مهندسی، دوم، صادرات محصولات دانش بنیان و سوم، تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم، ایجاد بازارهای جدید بود.
دکتر رئیسی گفت: در حوزه انرژی تفاهم‌هایی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی داشتیم که تفاهم‌های بسیار خوبی بود و اگر این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی و عملیاتی شود، در ادامه‌ی اقداماتی که در دو سال گذشته انجام شده، می‌تواند گام موثری در راستای گسترش روابط فیمابین باشد.
رئیس جمهور با اشاره به احیای مجموعه‌های صنعتی تراکتورسازی و خودروسازی در ونزوئلا افزود: این مجموعه‌ها به عنوان سرمایه‌های کشورمان حدود 9 سال بود که تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده بود که در این سفر، در راستای سیاست دولت سیزدهم برای احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد، احیا و فعال شد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در منطقه آمریکای لاتین استعدادهای بسیار خوبی در زمینه ذخایر معدنی وجود دارد که در این سفر قراردادهایی در این زمینه منعقد شد، اظهار داشت: همچنین در زمینه کار دانش‌بنیان در گام اول 5 قرارداد دانش‌بنیان از سوی بخش‌های خصوصی دو کشور منعقد شد که ارزش آنها بیش از 90 میلیون دلار بود.
رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین با کوبا به دلیل پیشرفت‌ها و توانمندی‌های آنها در حوزه زیست‌فناوری و توانمندی‌های ایران در عرصه نانوتکنولوژی، توافق کردیم که کارگروه مشترکی برای کار فناورانه بین دو کشور ایجاد شود.
دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه این 3 کشور بازار خوبی نیز برای محصولات ایرانی دارند، خاطرنشان کرد:‌ استقبال از محصولات دانش‌بنیان ایرانی در دیگر کشورها مایه افتخار ماست، اما سخن بنده درباره صادرات محصولات دانش‌بنیان به اندونزی خوب فهم نشد یا بعضی‌ها نخواستند خوب بفهمند، اما این برای ما مایه افتخار است که محصول دانش‌بنیان ایرانی از جمله در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در بسیاری از کشورها مشتری‌های جدی دارد.
رئیس جمهور گفت: امروز ایران با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به ایرانی فناور و پیشرفته تبدیل شده و این مایه افتخار همه ماست. دستاوردهای فناورانه امروز ایران محصول تشویق‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان جوان ماست و باید این افتخار را با صادرات کالاهای باکیفیت ایرانی به همه جهان معرفی کنیم.
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به توافقات حاصل شده در این سفر در زمینه همکاری برای ساخت نیروگاه اظهار داشت: توربین‌ها و برخی دیگر از محصولات ایرانی شرکت مپنا در کشورهای این منطقه طرفداران زیادی دارد چرا که استانداردهای این محصولات بعضا از استانداردهای جهانی نیز بالاتر است و لذا می‌توانیم به این منطقه صادرات محصول و خدمات فنی-مهندسی داشته باشیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری با کشورهای منطقه آمریکای لاتین هر روز در حال فعال‌تر شدن است، افزود: در گذشته نیز کارهای ارزشمندی در این زمینه انجام شد که قدردان آنها هستیم اما این کارها در بعضی از قسمت‌ها دچار وقفه شد و این وقفه در بعضی از حوزه‌ها به ما خسارت زد.
دکتر رئیسی‌ با اشاره به دیدارها و برنامه‌های خود در سفر به 3 کشور منطقه آمریکای لاتین و رایزنی‌های انجام شده برای رفع موانع گسترش روابط تصریح کرد: در سفر به ونزوئلا دیداری با جوانان این کشور داشتیم که به شدت نسبت به انقلاب اسلامی علاقمند بودند و در این دیدار درباره الزامات گذار از نظم ناعادلانه کنونی به نظم نوین جهانی صحبت کردیم. همچنین دیدارهایی با نخبگان و چهره‌های اثرگذار در این کشورها داشتیم که دیدیم بسیار به کار با جمهوری اسلامی ایران مشتاق هستند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ در طول پرواز با همکاران خود صحبت و تاکید کردم که انتظار ما این است که پس از پیاده شدن از هواپیما توافقات صورت گرفته را فراموش نکنند و بدانند که این سفر و دستاوردهای آن برای همه ما مسئولیت‌آور است و باید به طور جدی اجرای آنها را دنبال کنیم چرا که اجرایی شدن آنها حتما به نفع ما و کشورهای منطقه آمریکای لاتین خواهد بود.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مردم عزیز بدانند ما هر گامی که برمی‌داریم با نگاه به منافع ملی کشور است، گفت: امیدوارم بتوانیم توافقات این سفر را اجرایی و عملیاتی کنیم تا آثار آن هر چه سریع‌تر نصیب ملت بزرگ ایران و مردم منطقه آمریکای لاتین شود.