توجه به شرایط رهبر انقلاب درباره «برجام» یک معروف است

توجه به شرایط رهبر انقلاب درباره «برجام» یک معروف است

دادستان کل کشور با بیان اینکه معروف ها و منکرها باید مورد توجه همگان باشد، گفت: توجه به شرایطی که مقام معظم رهبری درباره برجام در ۹ بند و ۲۸ شرط بیان کردند یک معروف است. 

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران افزود: اقتصاد مقاومتی و توجه به ارزش‌های دینی یک معروف است و توجه نکردن به فرمایشات رهبری در اقتصاد مقاومتی و توجه نکردن به نفوذ دشمن یک منکر است. 

 وی گفت: موادمخدر، قاچاق کالا، فحشا، فرار مالیاتی، فساد اجتماعی و اداری از منکرات است؛ مسئولان به ویژه باید این موضوعات را درک کرده و به آنها نظارت بیشتری داشته باشند.

دادستان کل کشور افزود: فرهنگ عاشورا نشان دهنده فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است و ما به عنوان قوه قضائیه از آمران معروف و ناهیان منکر حمایت می کنیم.

 رئیسی تصریح کرد: باید همه مسئولان برای تحقق این مهم گام بردارند و ما هم تا آخرین لحظه از حمایتمان از آمران معروف و ناهیان منکر دست برنخواهیم داشت.

 دادستان کل کشور گفت: پیام های عاشورا برای جامعه بشری و برای همه ما ضرورت دارد.

 وی افزود: در عاشورا خون علی اصغر برای آن ریخته شد تا جوامع بشری در مقابل ظلم و ستم ایستادگی بیشتری نشان دهند.

دادستان کل کشور گفت: آل خلیفه در بحرین عاشورا را ممنوع کرد چراکه عاشورا را مخالفت با حضور و سلطه آنها می دانستند.

 وی افزود: در زمان پهلوی رژیم سلطنت، عاشورا را مخالف سیاست های خود می دانست اما آنچه که برای ما مهم است با گذشته 36 - 35 سال پیام های عاشورا زنده است و باید در طول زمان به حرکت اجتماعی و سیاسی فرهنگ عاشورا عمل کنیم.

 دادستان کل کشور افزود: باید مسئولان ما در همه حوزه ها به پیام امام حسین(ع) و ولایتمردی حضرت ابوالفضل(ع) پافشاری کنند چراکه غدیر اگر عاشورا نداشت از دین پوسته ای بیشتر نمانده بود و اگر حضرت مهدی(عج) نبود این فراگیرشدن دین در عالم هستی وجود نداشت و ان شاء الله با حضور حضرت مهدی(عج) تمام ظلم و ستمی که در دنیا وجود دارد برچیده خواهد شد.

 جهل زدایی از جوامع انسانی به برکت عاشورا 

 دادستان کل کشور گفت: امروز به برکت عاشورای حسینی از جوامع اسلامی جهل زدایی شده و به برکت خون شهدا، بیداری اسلامی پدید آمده است زیرا با جا به جایی حکومت ها این بیداری اسلامی از بین رفتنی نیست.

  رئیسی افزود: عاشورا آغازی است که می خواهد رسالت تحول و تمدن اسلامی را در جهان بشری ایفا کند؛ عاشورا رمز تحول در انسان است؛ دشمن می خواست عاشورا نماند اما عاشورا رمز تحول در اجتماع شد. 

  وی گفت: عاشورای حسینی برای تحلیلگران یک حرکت تصادفی نیست بلکه به عنوان حرکتی برنامه ریزی شده ای است که از همان ابتدا با یک پیش بینی دقیق، با مدیریت و هدایت حجت خدا دنبال شد.

  رئیسی افزود: همه تلاش علما در تاریخ این بود که عاشورا بماند؛ دشمن می خواست که عاشورا در عاشورا بماند؛مردان بزرگ دو روز تولد دارند یک روز تولد شخصشان و یک روز تولد شخصیتشان .

  وی افزود: حسین  (ع) خون قلبش را داد تا مردم از جهل و نادانی براند تا آنها اهل تدبیر ، تحلیل وتدبر باشند.

  رئیسی با بیان اینکه فطرت بیدار به دنبال حجت و امام مقتدای حق است؛ فطرت بیدار مقاومت در برابر هدف دارد، گفت: مهمترین ویژگی عاشورائیان این بود که بصیرت آنها بر شمشیرهایشان حکمرانی می کرد دشمنان نمی‌خواهند که عاشورا بماند.

  وی افزود: انسان با بصریت مرکب دشمن نمی شود دشمن درصدد است بر جهل مردم سوار شود عاشورا احیاگر دین بود کتاب خدا و سنت پیامبر، وجود ذهنی و وجود اجرایی از ویژگی های عاشوراست .

  رئیسی گفت: اقامه نماز، اعطای زکات، امر به خوبی ها  و نهی از همه زشتی ها چهار اصلی است که جامعه دینی مبتنی بر آن است . 

  وی گفت: به ما تاکید شده که همواره با عاشورا ، زیارت عاشورا و گریه بر امام حسین (ع) ارتباط مداوم داشته باشیم .

  رئیسی افزود: انسان دلداده نمی‌تواند از دشمنان خود تبعیت کند برای همین ما مداوم زیارت  عاشورا می خوانیم و برای امام حسین (ع) اشک می ریزیم معنای آن هم اندوه و تصمیم است؛ تصمیمی که در پس آن انتقام از دشمنان خداست؛ قضیه عاشورا امر به معروف و نهی از منکر به عنوان افکار واندیشه ای عملی است .

  وی گفت: الگوی ما در جامعه و در همه زمینه های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی  و غیره باید حسین بن علی باشد و در تمام حرکات ما باید به امر به معروف و نهی از منکر، احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری توجه کنیم.

  دادستان کل کشور افزود: نکته مورد توجه آن است که از آدم تا خاتم (ص) نسبت به اباعبدالله الحسین، یادآوری نام حسین ‌(ع) و یاد عاشورای حسین  (ع) توجه داشتند.

  وی گفت: امیرالمومنین علی (ع) هنگامی که به کربلا رسیدند فرمودند:‌  این جا  همان جایی است که بدن فرزندان من قطعه قطعه خواهد شد و دختران و زنان ما را به اسارت خواهند برد.

  رئیسی افزود: تاسوعای حسینی با نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) نامگذاری شده است چرا که  در تاسوعای حسینی حضرت ابوالفضل  (ع) نقش اساسی ایفا کرد ، تاسوعا روزی است که دشمنان، امام حسین (ع) را محاصره کردند و اگر نبود سجایای حضرت ابوالفضل (ع) تاسوعا معنا نداشت.

  وی گفت: حضرت ابوالفضل (ع) در این روز نقش محوری داشتند ایشان باید پیام آقا و  امامش را ببرد و با  دشمنان مذاکره کند که  امشب را به آنها  برای دعا، استغفار و نماز  و هم صحبتی با  امامشان وقت بدهند.

  رئیسی افزود: دومین موضوع بردن امان نامه برای فرزندان فاطمه کلابیه بود که نقش محوری حضرت ابوالفضل (ع) در مقاومت و ایستادگی جلوه ای از سجایای ایشان است.

دادستان کل کشور گفت: همواره بر جلوه بصیرت حضرت ابوالفضل  (ع) تاکید شده و بصیرت وی در همین امان نامه است و سه برادرش به خاک و خون کشیده شدند و پس از شهادت سه تن از برادرانش بود که خود به شهادت رسید .

رئیسی افزود: عاشورا حرکت برنامه ریزی شده ای است که شهادت با برادر و مدیریت اجرایی زینب (س) دنبال شد .

وی گفت: پیغمبر اسلام(ص) ، حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اربعین ندارد اما اربعین حسینی نماد آن است که عاشورا گم نشود پس از آن همه امامان تاکید دارند برای بقای عاشورا مهر نماز ما و بهترین عمل نماز که سجده است با عاشورا همخوانی پیدا کرده است .

رئیسی افزود: برپایی مجلس حزن برای حضرت ابوالفضل (ع) و گریه برای اباعبدالله الحسین (ع) پیوندی است میان انسان و عاشورا.