۱۶ آذر نماد گرامیداشت جریان تحول خواه، آرمانگرا، پیش برنده و گفتمان ساز برای انقلاب اسلامی است

۱۶ آذر نماد گرامیداشت جریان تحول خواه، آرمانگرا، پیش برنده و گفتمان ساز برای انقلاب اسلامی است

تولیت آستان قدس رضوی در جمع دانشجویان در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: ۱۶ آذر جلوه و نماد گرامیداشت جریان تحول خواه، آرمانگرا، پیش برنده و گفتمان ساز برای انقلاب اسلامی است.

تولیت آستان قدس رضوی در جمع دانشجویان در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: ۱۶ آذر جلوه و نماد گرامیداشت جریان تحول خواه، آرمانگرا، پیش برنده و گفتمان ساز برای انقلاب اسلامی است.

به گزارش raisi.ir، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با دانشجویان که همزمان با روز دانشجو در سالن ورزشی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، 16 آذر را جلوه و نماد گرامی‌داشت جریان تحول‌خواه، آرمان‌گرا، پیش برنده و گفتمان‌ساز برای انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: جریان جنبش دانشجویی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همواره همراه با انقلاب، در کنار امام  راحل و امت به صورت آگاهانه و با بصیرت نقش آفرینی کرده است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در شکل‌گیری نظام و نهادهای برخواسته از انقلاب همچون سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و بسیاری از بخش‌های کشور نقش اساسی داشته است.
وی با اشاره به نقش جریان دانشجویی انقلابی در برخورد با گروه‌های فاسد، جریان‌های انحرافی و منافقین در جریان جنگ تحمیلی، تصریح کرد: در تمامی حرکت‌های انقلابی دانشجویان نقش برجسته‌ای را داشته‌اند و باید همچنان این نقش آفرینی‌ها ادامه داشته باشد.

آرمان‌گرایی در جنبش‌های دانشجویی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: بر خلاف احزاب سیاسی که به دنبال قدرتند، در مقابل جنبش‌های دانشجویی به دنبال آرمان‌ها و آرمان‌گرایی هستند که از جمله ویژگی‌های جنبش‌های دانشجویی می‌توان به ضد ظلم، ضد فساد، ضد استکبار، عدالت خواه و حق خواه بودن اشاره کرد.
وی افزود: جنبش دانشجوییِ آرمان‌گرایِ عدالت خواه باید همواره در کشور زنده بماند هر چند که ممکن است این جنبش‌ها مورد پسند عده‌ یا گروهی نباشند اما حضور این جریان همراه با جریان انقلاب  اسلامی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه جنبش دانشجویی همیشه باید مراقب برخی آفت‌های احتمالی باشد؛ تا برخی که برای کسب قدرت تلاش می‌کنند از آن‌ها سوء استفاده نکنند، گفت: باید سعی شود تا مجموعه جنبش دانشجویی با جزمیت علمی، دقت نظر و بدون سطحی نگری حرکت کند و بتواند روز به روز رویش داشته و به هیچ عنوان دچار ریزش نشود و بر کیفیت خود بیافزاید.

رابطه بین علم، اقتصاد و سیاست
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه به رابطه بین مثلث علم، اقتصاد و سیاست اشاره و عنوان کرد: این رابطه همواره باید در حوزه صنعت، اقتصاد و سیاست ما وجود داشته باشد تا منجر به نتیجه شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: ارتباط علم با اقتصاد و سیاست باید تحقق پیدا کند تا نتایج تحقیقات علمی منحصر  به کتابخانه‌ها نشود و در سطح کشور به گردش امور کمک کند و در کنار آن نیز سیاست ما هم با فضای دانشگاه مرتبط شود.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: راه اندازی دانشگاه جامع رضوی در دستور کار آستان قدس رضوی قرار گرفته و به همین منظور کارگروه‌های علمی با حضور فرهیختگان برای تأسیس این دانشگاه تشکیل گردیده است.

حضور پر رنگ دانشگاه امام رضا(ع) در عرصه بین‌المللی
وی تشکیل معاونت علمی با هدف پیگیری مسائل دانشگاه‌ها و موضوع علم و فناوری در آستان قدس رضوی برای اولین بار را از ابتکارات جدید این نهاد برشمرد و گفت: جایگاه بین‌المللی در عنوان دانشگاه امام رضا(ع) نباید تنها بر روی سر در تابلوی این دانشگاه باشد بلکه باید به جایگاهی برای حضور جوانان از کشورهای مختلف برای کسب مدارج علمی و تخصصی در علوم مختلف تبدیل شود.

رعایت عدالت آموزشی در دریافت شهریه
وی با بیان اینکه تولید علم در حوزه علوم انسانی و سایر علوم در برنامه کاری معاونت علمی آستان قدس رضوی قرار دارد، اظهار کرد: رعایت عدالت آموزشی در دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید در دریافت شهریه‌ها هم رعایت شده و مورد توجه قرار گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: باید رشته‌هایی در دانشگاه امام رضا(ع) ایجاد شود که برای این آستان مقدس کارایی داشته باشد و در رشته‌های مرتبط با اقدامات و فعالیت‌های آستان قدس رضوی اولویت با دانشجویان این دانشگاه است.

افزایش 5 میلیارد ریالی تسهیلات ازدواج دانشجویی
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه از افزایش تسهیلات 5 میلیارد ریالی برای ازدواج دانشجویان خبر داد و گفت: علاوه بر این، تسهیلات برای سفر دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) به عتبات عالیات نیز 5 میلیارد ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

اتهام زنی به آستان قدس توسط چند سایت خاص انجام می‌شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اتهاماتی علیه آستان قدس مطرح شد که پایه و اساسی نداشت؛ چند سایت محدود در فضای مجازی شایعاتی را مطرح می‌کنند که حرف مردم نیست.
وی درباره پرداخت مالیات آستان قدس رضوی گفت: تولیت فقید آستان قدس رضوی در اوایل شروع خدمت خود به امام راحل نامه‌ای نوشتند و امام رسماً مرقوم فرمودند که آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه از مالیات معاف هستند و 35 سال به این موضوع عمل شده است، در نامه‌ای که اینجانب به رهبر معظم انقلاب نوشتم ایشان به نظر امام (ره) نیز تأکید فرمودند.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه آستان قدس رضوی همچون دیگر بخش‌ها مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تکلیفی، مالیات عملیاتی جمعی و خرجی را پرداخت می‌کند، عنوان کرد: ما چندین برابر در مناطق محروم که رسیدگی به این مناطق از وظایف دولت است هزینه می‌کنیم.

اعتماد مردم به فعالیت‌های آستان قدس رضوی
عضو مجلس خبرگان رهبری به افزایش 21 درصدی نذورات در سال 95 نسبت به سال قبل اشاره و عنوان کرد: این افزایش حاکی از اعتماد مردم به فعالیت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در آستان مقدس حضرت رضا(ع) است.
وی گفت: از روزی که در این آستان مقدس آغاز به کار کردم تا امروز بیش از 500 هزار نفر از محرومان سراسر کشور که تا کنون به زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده بودند یا مدت زمان زیادی از آخرین زیارت آنها گذشته است، به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

اشتغال‌زایی با کمک مردم
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به برخی اظهارات که امکان ایجاد شغل فراهم نیست، اظهار کرد: آستان قدس رضوی با مشارکت مردم در حال لایروبی قنات‌ها در جنوب استان خراسان است که باعث ایجاد 700 شغل می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه باید در خصوص توانمندسازی فقرا و مستضعفان قدم‌هایی برداشته شود، گفت: باید کشور را به سمت اقتصاد مقاومتی ببریم و تا وقتی اقتصاد مقاومتی در کشور فعال نشود، دم زدن از حل شدن مشکلات فقط یک شعار است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به زلزله اخیر استان کرماشاه عنوان کرد: قرارگاه «امام رضایی‌ها» در مناطق زلزله زده کرمانشاه از ساعات اولیه زلزله فعالیت خود را آغاز کرد، قرارگاه‌هایی که بنیاد کرامت آستان قدس در قصر شیرین و سرپل ذهاب تأسیس کرد موفق شده زیر پرچم و به یُمن امام رضا(ع)، با فعالیت اقشار مختلف مردم، کمکهای مردم را به حل مشکلات زلزله زدگان اختصاص دهد و نماد موفقی از راهبرد «از مردم، با مردم و برای مردم» باشد.
وی در ادامه به خدمت‌رسانی این آستان مقدس در اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در اربعین حسینی در مناطقی موکب‌ها زده شد که کمتر کسی به آنجا توجه می‎کرد که این امر باعث تسهیل پیاده روی زائران گردید و هدف ما این بود که در جاهایی گره‌گشایی کنیم که حضور خیران کمتر است و بتوانیم قدمی مثبت برداریم.
عضو هیت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: فعالیت رسانه‌ای آستان قدس رضوی در سطح بین‌المللی گسترش خواهد یافت و به همین منظور شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) تأسیس شده است و به زودی برنامه‌های 24 ساعته و دائمی آن شکل خواهد گرفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در فضای مجازی از طریق پل‌های ارتباطی که اعلام شده است با مردم در ارتباط هستم و در کمترین زمان در جریان نقدها و پیام‌های ارسالی قرار می‎گیرم.