قهرمانان ما علاوه بر کسب عنوان برای خود، موجب افتخار کشور و جمهوری اسلامی نیز هستند

دکتر رئیسی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران ورزش:

قهرمانان ما علاوه بر کسب عنوان برای خود، موجب افتخار کشور و جمهوری اسلامی نیز هستند

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت مردمی رویکرد صرف به کارکردهای حرفه‌ای و تفریحی ورزش را به کارکردهای تربیتی، سلامت‌افزا، اقتصادی و دیپلماسی بسط و تعمیم داده و امروز بخش مهمی از این اقدامات آغاز شده است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه، در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور و همچنین بدرقه کاروان ورزشی اعزامی به بازی‌های آسیایی، قدردانی و تجلیل از قهرمانان کشور را که پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآوردند، وظیفه‌‌ای همگانی دانست و گفت: قهرمانان کشورمان نیز در مقابل وظیفه دارند، در جایگاه قهرمانی تلاش خود را افزون کنند تا در نقطه‌ای که قرار دارند متوقف نشده و علم‌افزایی و ارتقای سطح فنی و تکنیکی خود برای برتر شدن در سطوح مختلف جهانی را در دستور کار قرار دهند.

رئیس جمهور جوانمردی، شجاعت و منش پهلوانی امیرالمومنین (ع) را الگو و الهام‌بخش برای همه قهرمانان و نام‌آوران توصیف کرد و افزود: اینکه شخصیتی مانند حضرت امام علی (ع) در مقابل مستضعفین چگونه با تواضع و فروتنی برخورد و شجاعت و جوانمردی خود را خرج دفاع از مظلوم و نهیب زدن به ظالم می‌کند، برای قهرمانان ما الهام‌بخش است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه قهرمانی مردان و زنان مدال‌آور ما صرفا ایستادن بر سکوی قهرمانی نیست، بلکه به اهتزاز درآوردن پرچم کشوری است که در دنیا حق‌طلبی و عدالت‌خواهی را پیشه کرده است، اظهار داشت: این افتخار‌آفرینی در شرایطی که دشمنان حق‌طلبی و عدالت‌خواهی نظام مقدس جمهوری اسلامی را برنمی‌تابند و خار چشم زیاده‌خواهان و سلطه‌طلبان در عالم شده، بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور در ادامه افزود: امروز قهرمانان و مدال‌آوران ما علاوه بر کسب عنوان قهرمانی برای خود، موجب افتخار کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز هستند که باید همواره قدردان آنها بود.

دکتر رئیسی در ادامه هویت‌بخشی، وحدت اجتماعی، ایجاد همبستگی و فضای امید و نشاط در جامعه را از جمله اثرات بسیار مهم ورزش دانست و گفت: برای گسترش ورزش همگانی و حرفه‌ای کارهای بسیاری صورت گرفته و از این پس نیز تلاش‌ها و اقدامات بسیار دیگری صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مطالبات بانوان ورزشکار با بیان اینکه بانوان ما برای کشور در حوزه‌های علمی، پژوهشی، اجتماعی و ورزشی افتخارات زیادی آفریده‌اند، تاکید کرد: ورزش بانوان حتما باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و موانع و مشکلات بر سر راه بانوان ورزشکار برطرف شود.

دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات ورزشی در همه رشته‌های ورزشی، اظهار داشت: تمامی تجهیزاتی که برای تمرین و ارتقای سطح فنی ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید به‌روز باشد.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر لزوم رعایت عدالت در بهره‌مندی ورزشکاران مختلف از امتیازات، تصریح کرد: امتیازاتی که برای ورزشکاران المپیکی به‌ویژه در زمینه تحصیل در نظر گرفته می‌شود، باید به قهرمانان پاراالمپیکی نیز تعلق گیرد.

دکتر رئیسی در ادامه با بیان اینکه گسترش ورزش در جامعه موجب از بین رفتن خمودگی و بی‌نشاطی و باعث امید و نشاط در جامعه خواهد شد، بر ضرورت توجه ویژه به عرصه ورزش همگانی و همچنین ارتقای توانمندی فنی و تکنیکی فعالان بخش ورزش قهرمانی تأکید کرد.

رئیس جمهور اهمیت اخلاق در ورزش حرفه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر امروز مرحوم جهان پهلوان تختی در میان ورزشکاران به عنوان الگو مطرح است، به‌خاطر داشتن روحیه پهلوانی، جوانمردی و اخلاق‌مداری است که باید از سوی ورزشکاران ما مورد توجه قرار گیرد.

دکتر رئیسی با اشاره به ضرورت تسهیل‌گری در امر ورزش اعم از ورزش همگانی، قهرمانی و باستانی، افزود: یکی از مصادیق تسهیل‌گری در امر ورزش تسهیل قوانین و مقررات در مدیریت ورزشی است و باید کاری کرد که فعالین جامعه ورزشی کشور با موانع مواجه نباشند.

رئیس جمهور در ادامه مسئله مهم اقتصاد ورزش را مورد تأکید قرار داد و گفت: نباید اجازه داد اقتصاد ورزش به دست جریانات سوداگر و دلال بیفتد تا این مسئله مهم را قربانی منافع و سودجویی خود کنند.

دکتر رئیسی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت مجموعه‌های دانش‌بنیان برای به‌روز کردن دانش و تجهیزات ورزشی تاکید و تصریح کرد: دانش‌بنیان شدن رشته‌های ورزشی ما مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در رشته‌هایی که با بخش دانش‌بنیان و فناورانه ارتباط گرفته‌اند نیز این توانمندی‌ها باید در به‌روز کردن تجهیزات و دانش ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه افزود: دولت مردمی رویکرد صرف به کارکردهای حرفه‌ای و تفریحی ورزش را به کارکردهای تربیتی، سلامت‌افزا، اقتصادی و دیپلماسی بسط و تعمیم داده و امروز بخش مهمی از این اقدامات آغاز شده است.

دکتر رئیسی با اشاره به اولویت‌دهی دولت به تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام، اظهار داشت: امروز و در دوسالگی دولت عرض می‌کنم که حدود 2 هزار پروژه نیمه تمام ورزشی در کشور به نتیجه رسیده و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باقیمانده نیز در دستور کار دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بنای دولت از ابتدا کلنگ‌زنی پروژه‌ها و طرح‌ها نبوده است، تصریح کرد: البته بنده با احداث یک ورزشگاه آبرومند در شأن و منزلت قهرمانان ملت ایران و همچنین میزبانی شایسته از میهمانان خارجی در تهران موافق هستم و معتقدم هزینه کردن در چنین مواردی نوعی سرمایه‌گذاری است که از سوی وزارت ورزش و سازمان برنامه و بودجه پیگیری و دنبال خواهد شد.

دکتر رئیسی در ادامه توجه به معیشت، بیمه و شرایط شغلی قهرمانان و پیشکسوتان را از جمله موارد مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: توجه به این مسائل موجب می‌شود که قهرمانان برای پیمودن مسیر قهرمانی مصمم‌تر و دیگر ورزشکاران نیز نسبت به آینده خوب و مطمئن قهرمانی دلگرم شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه متوازن و عادلانه به توسعه و توزیع منابع و اعتبارات در ورزش استان‌ها و شهرستان‌ها مورد تأکید و توجه دولت بوده است، افزود: همچنین حمایت گسترده از ورزش اقشار خاص از جمله جانبازان، نابینایان و ناشنوایان برای ما حائز اهمیت است.

دکتر رئیسی از مسئولان و روسای فدراسیون‌ها خواست مسائل، مشکلات و مطالبات ورزشکاران و قهرمانان را به گونه‌ای مورد توجه قرار دهند که قهرمانان فقط دغدغه قهرمانی داشته باشند.

رئیس جمهور در ادامه اهدای مدال قهرمانی به آستان مقدس رضوی و همچنین رهبر معظم انقلاب از سوی ورزشکاران را نشان‌دهنده عمق هویت دینی و فرهنگی قهرمانان ایرانی دانست و گفت: آنچه که ورزش ما را از دیگر کشورها متمایز می‌کند هویت دینی و فرهنگی قهرمانان ماست که باید با جدیت از آن صیانت کرد.

دکتر رئیسی افزود: آن مدال‌آوری و قهرمانی ماندگار خواهد بود که خرج دین، دفاع از مظلوم و ارزش‌های الهی و انسانی شود، نه خرج خواسته‌‌ بیگانگانی که انسان‌ها برایشان تاریخ مصرف دارند.

رئیس جمهور در ادامه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی را مهم‌ترین داشته دولت دانست و گفت: آنچه که از سرمایه‌های مالی و مادی در اختیار دولت است نیز متعلق به مردم است که در جهت رشد و بالندگی عمومی از جمله در زمینه ورزش هزینه خواهد شد.

دکتر رئیسی در ابتدای سخنان خود از زحمات و خدمات دکتر سید حمید سجادی وزیر پیشین وزارت ورزش و جوانان در دوران تصدی این مسئولیت قدردانی و از خدای متعال برای وی آرزوی سلامتی و بهبودی کامل کرد.

همچنین در این مراسم با حضور رئیس جمهور از قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی از جمله کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، کاراته، هندبال، والیبال و همچنین قهرمانان ناشنوا تجلیل به عمل آمد.