آمیختن سابقه تمدنی کهن با باورهای دینی قوی و ایمان به ارزش‌های الهی آینده‌ای درخشان پیش‌روی ملت ایران ترسیم کرده است

دکتر رئیسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی RT روسیه:

آمیختن سابقه تمدنی کهن با باورهای دینی قوی و ایمان به ارزش‌های الهی آینده‌ای درخشان پیش‌روی ملت ایران ترسیم کرده است

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران دارای تمدنی کهن است و این تمدن با داشته‌های مردمش از باورها و اعتقادات دینی قوی آنها آمیخته شده و از طرف دیگر ایمانی که این مردم به ارزش‌های الهی دارند، امیدی در آنها ایجاد کرده که آینده را بسیار درخشان می‌کند، گفت: نمودها و نشانه‌های این آینده درخشان از جمله دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها کاملا مشهود است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی RT روسیه به سوالات این رسانه درباره ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل، عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، موضع جمهوری اسلامی ایران درباره جنگ روسیه و اوکراین، منابع مالی ارزی آزاد شده ایران، چشم‌انداز روابط ایران و روسیه و نیز اغتشاشات سال گذشته در کشورمان پاسخ گفت.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است؛

 

خبرنگار: با پیشرفتی که در کشورهای در حال توسعه شاهد هستیم، از نظر شما آیا سازمان ملل توانایی باز طراحی دارد که بتوانیم آن را با واقعیت‌های جهان امروز تطبیق دهیم؟

رئیس جمهور: بسم الله الرحمن الرحیم. فکر می‌کنم تجدیدنظر در ساختار سازمان ملل به نحوی که بتواند نقش خود را در مورد گسترش امنیت و عدالت و امنیت ایفا کند، یک ضرورت است، چرا که اگر این اتفاق نیفتد، با توجه به پدید آمدن قدرت‌های نوظهور در جهان از میان کشورهای در حال توسعه، نقش سازمان ملل روز به روز کاهش یافته و جایگاه آن رو به افول خواهد رفت.

 

با توجه به تاریخ کهن، سنت زیبا و بسیار قدیمی و جامعه پویای ایران تصور می‌کنید چه آینده‌ای در پیش روی کشورتان است و به چه جایگاهی خواهد رسید؟

ایران دارای یک سابقه و تمدن کهن است و این تمدن با داشته‌های مردمش از باورها و اعتقادات دینی قوی آنها آمیخته شده و از طرف دیگر ایمانی که این مردم به ارزش‌های الهی دارند، امیدی در آنها ایجاد کرده که آینده را بسیار درخشان می‌کند.

نمودها و نشانه‌های این آینده درخشان از جمله دستیابی به پیشرفت‌های چشمگیر به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها کاملا مشهود است. به عبارتی ملت ایران توانسته است با ایمان و امید خود دشمنان را مستاصل و وادار به عقب‌نشینی کند. از نگاه بنده با همین ایمان و امید و پیشینه و تمدنی که ایران و مردمش دارند، حتما می‌تواند در آینده گام‌های بلندی در جهت رشد و شکوفایی بردارد.

 

چه اتفاقی افتاد که ایران توانست به گروه بریکس بپیوندد و از نظر شما ایران چه ظرفیت‌هایی دارد که بتواند بر قدرت و جایگاه بریکس بیافزاید؟

ایران کشوری با ظرفیت‌های بسیار بالاست و از موقعیت ژئوپلتیکی ممتازی در ارتباط با کشورهای خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر آسیای میانه برخوردار است و غیر از آن ظرفیت‌های بسیاری از جمله مرکزیت انرژی نیز در درون ایران وجود دارد.

ایران همچنین علاوه بر داشتن این امکانات و ظرفیت‌ها، دارای مردمی با ایمان است که توانسته‌اند نه فقط در منطقه بلکه در جهان با مقاومت و ایستادگی خود در مقابل دشمنان نقش‌آفرین و اثر گذار باشند و در نظم نوین جهان که در حال شکل‌گیری است، ایران یکی از بازیگران اصلی محسوب می‌شود؛ امروز جریان مقاومت در منطقه با نام ایران رقم خورده است.

وقتی همه این ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت‌های گروه بریکس قرار گیرد قطعا جریان قدرتمندی را شکل خواهد داد. فکر می‌کنم هم کشورهای عضو بریکس برای ایران اهمیت دارند و هم ایران برای این کشورها دارای اهمیت بسیار است و هم‌افزایی این ظرفیت‌های متقابل، بریکس را به مجموعه‌ای توانمندتر در عرصه اقتصادی و تجاری در منطقه و فرامنطقه تبدیل خواهد کرد.

 

پاسخ شما به اتهاماتی که درباره جنگ اوکراین به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده شده چیست؟

ما معتقدیم جنگی که میان اوکراین و روسیه در گرفته، هر چه زودتر خاتمه یابد، به نفع همه خواهد بود. از نظر ما علت وقوع این جنگ، سلطه‌طلبی‌های ناتو است. امروز اوکراین از جانب آمریکا و کشورهای اروپا شدیدا حمایت و تقویت تسلیحاتی می‌شود و این موضوع طبیعتا این کشور را به ادامه جنگ تشویق می‌کند. باید پرسید ادامه این جنگ به سود کیست؟ آیا اوکراین از آن سود می‌برد یا کشورهایی که به دنبال فروش سلاح‌های خود هستند؟

جمهوری اسلامی ایران آنچنان که بارها هم اعلام شده،‌ آماده ایفای نقش و میانجیگری برای خاتمه یافتن هر چه سریع‌تر این جنگ است. آنهایی که امروز با همه امکانات مالی و تسلیحاتی به اوکراین کمک می‌کنند، به‌دنبال پایان جنگ نیستند، بلکه به نحوی دنبال ادامه یافتن این جنگ هستند.

جمهوری اسلامی ایران به خاطر قدرت‌افزایی خود مورد اتهام‌زنی غربی‌ها قرار می‌گیرد که بارها به این اتهامات پاسخ داده شده است. بارها تاکید کرده‌ایم که اگر کسی سند قانع کننده‌ای دال بر ادعای خود دارد، ارائه کند اما تاکنون هیچ سندی ارائه نشده است.

امروز برای ما مسلم است که غربی‌ها با این اتهام‌زنی‌ها به‌دنبال زیر سوال بردن جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی دنیا هستند، اما مثل طرح‌های شکست خورده‌ دیگری که علیه ایران داشته‌اند در این توطئه طراحی شده نیز شکست خواهند خورد.

 

دولت آمریکا تهدید کرده است که اگر منابع مالی آزاد شده ایران در مسیری غیر از آنچه که از سوی این کشور تعیین شده هزینه شود، مجددا آن را مسدود خواهد کرد، نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟

اصل عمل مسدودسازی این اموال اقدامی ظالمانه از سوی دولت آمریکا بوده است، چرا که این پول‌ها متعلق به ملت ایران است و امروز هم که این پول‌ها در دسترس قرار گرفته، حتما در جهت رفع نیاز ملت ایران هزینه خواهد شد.

این موضع دولت آمریکا نیز یکی از جلوه‌های روحیه استکباری و ظالمانه آن است. ما حتما در این مورد و در هر مورد دیگری که شاهد روحیه ظالمانه آمریکایی‌ها باشیم راهکارمان مقاومت و ایستادگی و پافشاری بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

 

ارزیابی و چشم‌انداز حضرتعالی از آینده روابط ایران و روسیه چیست؟

ما از گذشته بسیار دور با کشور روسیه ارتباطات و مناسبات متعددی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی و دفاعی داشته‌ایم و این ارتباطات و مناسبات روز به روز توسعه پیدا کرده است. شرایط اخیر هم موجب کاهش سطح این روابط نشده، بلکه اراده دو کشور بر افزایش ارتباطات به‌ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای از جمله در زمینه کریدور شمال–جنوب بوده است؛ تحولات اخیر بر روابط ایران و روسیه اثر نگذاشته و نخواهد گذاشت.

 

یک سال از اغتشاشات در ایران می‌گذرد، برای همه کسانی که مسائل را واقع‌بینانه تحلیل می‌کنند کاملا روشن بود که این آشوب‌ها با پشتیبانی و حمایت دولت آمریکا در حال انجام است، به‌ویژه رسانه‌های تحت سلطه آمریکا که بسیار فریبکارانه و شیطانی در این ماجرا ظاهر شدند. برای کسانی که بدون اطلاع درست و آگاهانه، صرفا بر اساس اخبار و اطلاعات این رسانه‌ها این اغتشاشات را دنبال می‌کردند چه پیامی دارید؟‌

گذشت زمان باعث شده صحنه بسیار روشن‌تر دیده شود و کسانی که مطلع نبودند و تحت تاثیر اخبار دروغ این رسانه‌ها قرار گرفته بودند، امروز می‌توانند به خوبی به واقعیات پی ببرند که کاری که آمریکا و همپیمانان آن انجام دادند، سوار شدن بر موج این حوادث بود. آنها تصور می‌کردند که می‌توانند از این ناحیه به ایران ضربه بزنند و بر این اساس یک جنگ ترکیبی را علیه کشور ما آغاز کردند، اما به فاصله اندکی ملت ایران آنها را در این جنگ ترکیبی نیز ناکام گذاشتند و یک بار دیگر پیروزی را به نام خود رقم زد.

امروز شما می‌بینید علیرغم اینکه همه معاندین و دشمنان ایران به صف شدند تا حداقل بتوانند اتفاقات سال گذشته را یادآوری کنند، اما باز هم موفق نشدند و کاملا ناکام مانده‌اند. کسانی که در نقش‌آفرینی پشت پرده دشمنان در این قضایا تردید داشتند امروز برایشان روشن شده که جمهوری اسلامی ایران یک نهال نوپا نیست، بلکه درخت تناوری است که هرگز با این تکانه‌ها متزلزل نخواهد شد.

آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنها سال‌هاست که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی وعده‌های شش ماهه می‌دهند، اما تا به امروز بیش از 80 بار این شش ماه‌ها تکرار شده و دیگر برایشان اثبات شده که جمهوری اسلامی یک کشور قدرتمند و توانمندی شده که امروز قدرت او از همه زمان‌ها بیشتر است.

در جریان دیدارهایی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با برخی گروه‌ها، رسانه‌ها و صاحب‌نظران سیاسی داشته‌ام آنها هم به قدرت و توان بالای جمهوری اسلامی ایران معترف بودند. امیدوارم این‌بار دشمنان نیز به این مهم پی برده باشند.

رهبری معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که دو رکن اساسی باعث تداوم این انقلاب شده، اول ایمان مردم و دوم امید آنها و آنچه که در ادامه نیز باعث تداوم انقلاب خواهد شد همین ایمان و امید است. به شما و به همه مخاطبانتان عرض می‌کنم که ملت ایران، ملتی با ایمان و مومن و امیدوار است که امید به آینده دارد و آینده را بسیار روشن می‌بیند.

 

از شما بابت وقت گرانبهایی که در اختیار ما گذاشتید، تشکر می‌کنم.

بنده هم از جنابعالی و همکارانتان کمال تشکر را دارم.