اگر کارها مبتنی بر دانش نباشد سلیقه‌ای شده و نمی‌تواند پایداری داشته باشد

دکتر رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها:

اگر کارها مبتنی بر دانش نباشد سلیقه‌ای شده و نمی‌تواند پایداری داشته باشد

رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت مسئله ارتقای علم به‌ویژه در دانشگاه‌ها، گفت: دانایی به‌خصوص اگر در اختیار جوانان مخلص و متعهد باشد، توانایی خلق خواهد کرد. ما به توانایی دانشجویان و اساتید برای حل مشکلات و نیازهای کشور اعتقاد داریم و همانطور که بارها اعلام شده است، دولت دانشگاه را اتاق فکر خود می‌داند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی 1402-1403 دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور که در دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تبریک پیروزی‌های جبهه مقاومت، به‌ویژه به مجاهدان فلسطینی که در مقابل هجوم بی‌رحمانه صهیونیست‌ها استقامت و پایداری می‌کنند، جنایات هولناک رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه را مصداق بارز جنایت علیه بشریت دانست و اظهار داشت: کشورهایی که امروز برخلاف موازین و مقررات بین‌المللی از جنایتگری رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

رئیس جمهور افزود: رژیم غاصب صهیونیستی با محاسبات غلط و به جای توجه به حقوق حقه مردم فلسطین، تصور کرد با جنایتگری آن هم در مقابل چشم مردم جهان می‌تواند مردم مقاوم فلسطین را متوقف کند، در حالی که ملت فلسطین به‌ویژه نسل جوان امروز آن، هرگز تسلط این رژیم غاصب بر سرزمین‌اش را نخواهد پذیرفت و در برابر این اشغالگری مقاومت خواهند کرد.

رئیس جمهور ضمن آرزوی پیروزی نهایی برای ملت فلسطین، به‌ویژه نصرت مبارزان و مجاهدان فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: ما با همه وجود از مقاومت ملت فلسطین حمایت خواهیم کرد و به دفاع از مظلومین فلسطینی و حقوق آنها افتخار می‌کنیم.

دکتر رئیسی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز در آغاز سال تحصیلی جدید، با تأکید بر اهمیت مسئله ارتقای علم به‌ویژه در دانشگاه‌ها، گفت: دانایی به‌خصوص اگر در اختیار جوانان مخلص و متعهد باشد، توانایی خلق خواهد کرد. ما به توانایی دانشجویان و اساتید برای حل مشکلات و نیازهای کشور اعتقاد داریم و همانطور که بارها اعلام شده است، دولت دانشگاه را اتاق فکر خود می‌داند.

رئیس جمهور در ادامه افتخارات کشور در حوزه‌های هسته‌ای، نظامی، صنعتی، معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان را محصول تلاش‌های مجموعه دانشگاه‌های کشور دانست و اظهار داشت: تا قبل از این دولت در حوزه نفت و گاز تنها 100 شرکت دانش‌بنیان با دولت همکاری داشتند، اما امروز بیش از 600 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه با دولت همکاری می‌کنند.

دکتر رئیسی با تأکید بر اهمیت توجه به کار علم‌پایه و دانش‌پایه در کشور به‌ویژه از سوی دستگاه‌های اجرایی، گفت: معتقدیم اگر کارها مبتنی بر علم و دانش نباشد به سمت اقدامات سلیقه‌ای خواهد رفت و نمی‌تواند پایداری داشته باشد.

رئیس جمهور نقش دانشگاه‌ها در ایجاد تحول در حوزه دانشگاهی و نظام اداری کشور را بسیار با اهمیت دانست.

دکتر رئیسی با تأیید اظهارات یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه دانشگاه باید در مقابل جنگ ترکیبی دشمن حساس و نقش‌آفرین باشد، با بیان اینکه دولت برای دانشگاه و دانشجو نقش و جایگاه روشنفکری، قائل است، تأکید کرد: روشنفکر آن کسی است که مسائل را به خوبی رصد می‌کند، نیازها را می‌شناسد و حاضر است برای رفع آنها خطرپذیری کند.

رئیس جمهور تامین نیازهای روز جامعه را از جمله وظایف مهم دانشگاه‌ها برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها با مجهز شدن به دانش و فناوری روز کشور را توانمند کرده و از همین بستر جامعه را مصون‌سازی می‌نمایند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه آنچه امروز از دانشگاه‌های ما در حوزه نوآوری ارائه شده افتخارآفرین است، تبدیل شدن شیراز به قطب پزشکی و گردشگری سلامت را از جمله موفقیت‌های علمی و دانشگاهی استان فارس در کشور عنوان کرد و افزود: امروز بسیاری از کشورهای منطقه به دلیل سطح بالای تخصص و هزینه پایین، ترجیح می‌دهند برای درمان به کشور ما سفر کنند که این جایگاه ارزشمند باید حفظ شود.

رئیس جمهور گفتگوهای دانشجویی و حضور مسئولین در اجتماعات دانشجویان را در حل مسائل جامعه، روشنگری و تبیین فرآیند کارها در نگاه نسل جوان بسیار حائز اهمیت دانست و بر ضرورت برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و اهتمام مسئولان به حضور در جمع دانشجویان تأکید کرد.

«تعریف رشته‌ها و جذب دانشجو متناسب با فرصت‌های شغلی»، «تخصیص اعتبار به پژوهش‌های کاربردی و ارائه‌دهنده راهکار» و «استفاده از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی به عنوان اسناد باارزش علمی در حل مسائل کشور» از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز بود.

دکتر رئیسی با استقبال از مطالبه یکی از دانشجویان درباره استفاده از نظرات جامعه دانشجویی کشور در مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: معتقدیم استفاده از نظرات دانشجویان و اساتید بر غنای این مصوبات خواهد افزود و وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نباید ابایی از شنیدن نظرات مخالف داشته باشند. قطعاً اخذ نظرات جامعه دانشجویی کشور تا قبل از تصویب مصوبات کمک بسیار بزرگی به دولت خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با تشریح اقدامات دولت در حوزه مسکن و اشتغال طی دو سال و نیم گذشته افزود: کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و ما اراده کرده‌ایم با استفاده از این ظرفیت‌ها و شکستن بروکراسی اداری که امروز برای همه خسته‌کننده شده وضعیت کشور را متحول کنیم.

رئیس جمهور توجه به موضوع افزایش بهره‌وری را از دیگر مسائل مهم مورد توجه دولت عنوان کرد و گفت: در طول 10 سال گذشته بهره‌وری زیر صفر بوده اما خوشبختانه در 2 سال گذشته به 3.5 درصد رسیده و دولت برای ارتقای بهره‌وری که بسیاری از مشکلات در زمینه‌های تأمین اعتبارات و بودجه را حل خواهد کرد، تلاش می‌کند.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان برای دولت، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان برای ما با اهمیت است، چون معلم می‌سازد و معلم، دانشجو و دانش‌آموز را پرورش می‌دهد، لذا رفع نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دانشگاه مورد توجه دولت است.

پیش از سخنان رئیس جمهور آقایان محمدمهدی نعمت‌اللهی دانشجوی نخبه جدیدالورود و دارنده مدال نقره المپیاد دانش‌آموزی در رشته سلول‌های بنیادین، بهروز خشنود دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شیراز، محبوبه کرمی دانشجوی دکترای تخصصی نانو و پروفسور محمدمهدی علیشاهی استاد تمام مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم در سخنانی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.