شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی با جنایت جبران نمی‌شود/ فرهنگ اصیل مردم کردستان این استان را در برابر هجوم بیگانگان و تجزیه‌طلبان مقاوم کرده است/ تأکید بر بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های اقتصادی کردستان در بخش‌های مختلف

دکتر رئیسی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان:

شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی با جنایت جبران نمی‌شود/ فرهنگ اصیل مردم کردستان این استان را در برابر هجوم بیگانگان و تجزیه‌طلبان مقاوم کرده است/ تأکید بر بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های اقتصادی کردستان در بخش‌های مختلف

رئیس جمهور با بیان اینکه شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی با جنایت، نسل‌کشی و کودک‌کشی جبران نمی‌شود، تصریح کرد: نظم نوین جهانی با مجاهدت‌ها و مقاومت نسلی آرمانی محقق خواهد شد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و فعالان اقتصادی این استان ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران استانی برای پیگیری و تحقق مصوبات دور اول سفرهای استانی، گفت: آنچه از مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت در این استان حاصل شده نتیجه تلاش‌های شما مدیران استانی بوده که شایسته تقدیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدخواهان قصد داشتند با فتنه‌انگیزی استان کردستان را به استانی امنیتی تبدیل کنند، اما به تعبیر رهبری معظم انقلاب کردستان استان فرهنگی نام گرفته است، تصریح کرد: سابقه تمدنی و فرهنگی مردم استان کردستان و همچنین برخورداری از شاخصه‌هایی همچون علم، ادب و هنر از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم استان کردستان همواره مانع تحقق خواست بدخواهان شده است.

دکتر رئیسی در ادامه ضمن هشدار نسبت به شبیه خون فرهنگی غرب برای از بین بردن همه فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم ملت‌ها، اظهار داشت: شما به عنوان مدیران استانی چه آنان که دست‌اندرکار علم و فرهنگ در استان هستند و چه آنها که به صورت غیرمستقیم در این زمینه نقش دارند، باید توجه داشته باشند که هر تصمیمی در این استان باید با نگاه به حفظ هویت فرهنگی استان همراه باشد.

رئیس جمهور فرهنگ اصیل مردم کردستان را سرمایه‌ای ارزشمند دانست و با بیان اینکه آنچه مردم این استان را در برابر هجوم بیگانگان، معاندین و تجزیه‌طلبان مقاوم کرده همین فرهنگ اصیل بوده است، بر ضرورت صیانت و پاسداشت این سرمایه ارزشمند تأکید کرد.

دکتر رئیسی در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه فرهنگ و هویت اصیل ملت فلسطین همواره سدی محکم و مانعی بزرگ در برابر توسعه‌طلبی و تجاوزگری‌های رژیم غاصب صهیونیستی بوده است، تأکید کرد: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند شکست خود را در طوفان‌الاقصی با جنایتگری و نسل‌کشی جبران کنند، اما سخت در اشتباهند چرا که این شکست به هیچ‌وجه قابل جبران نیست، این جنایات در تاریخ قضاوت و داوری خواهد شد و سران جنایتکار این رژیم و حامیان آنها، از جمله دولت آمریکا نامشان به عنوان بزرگترین جنایتکاران علیه بشریت در حافظه تاریخی ملت‌ها ثبت شده است و باید هم در پیشگاه خدا و هم در برابر وجدان‌های بشری پاسخگو باشند.

رئیس جمهور در ادامه پیروزی نهایی و قطعی را از آن ملت فلسطین دانست و گفت: تردیدی نداریم ملتی که در دفاع از هویت، سرزمین و آرمان‌های خود ایستادگی می‌کند، قطعاً پیروز خواهد شد؛ نظم نوین جهانی با نسلی آرمانی محقق خواهد شد.

دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه باید به استان فرهنگی کردستان نگاه فرهنگی حاکم باشد، بر ضرورت تلاش بیشتر اهالی علم و فرهنگ این استان و همچنین مسئولان اجرایی در این زمینه تأکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان کردستان در بخش اقتصادی دارای ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی از جمله کشاورزی، گردشگری و برخوردار از مزیت مرز است، تصریح کرد: امروز باید نگاه مسئولان استانی مرزها را برای کردستان یک فرصت بدانند و از این ظرفیت برای تبادلات تجاری، اقتصادی و بین‌المللی بهره‌گیری کنند. سیاست دولت امروز مبتنی بر سیاست همسایگی و تعامل و تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای منطقه و همسوست و کردستان نیز کاملاً این ظرفیت را دارد که در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

دکتر رئیسی در ادامه بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی استان کردستان نیز تأکید کرد و گفت: این برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی باشد که استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های خود در تولید کالاهای اساسی بتواند استقلال کشور را حفظ و از خرید خارجی بی‌نیاز کند.

رئیس جمهور همچنین بر ایجاد بازار دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی بانوان کارآفرین استان و ارائه تسهیلات به کارآفرینان این بخش تأکید کرد و اظهار داشت: حمایت از صنایع دستی استان کردستان از مسائل اولویت‌دار دولت و از جمله وظایف همه بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

دکتر رئیسی در ادامه به موضوع ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده استان کردستان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دانشگاه‌ها موظفند براساس نیاز کشور و مبتنی بر نیازسنجی بازار کار، دانشجو جذب کنند، تصریح کرد: ما دانشگاه را از آن جهت اتاق فکر دولت نامیده‌ایم که نظام مسائل کشور را احصا و برای آن راهکار ارائه کند و علم را در کنار کشاورزی و صنعت بیاورد.

رئیس جمهور در همین راستا و با تأکید بر ضرورت انجام یک اقدام ویژه برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده کردستانی، دستور داد کارگروهی متشکل از معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار راهکارهای رفع مشکل بیکاری نیروهای تحصیلکرده این استان را بررسی و در این زمینه راهکار ارائه دهند.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از کلان طرح‌های آب‌رسانی در استان کردستان به همت وزارت نیرو، گفت: همه این طرح‌ها برای جبران کمبود آب در استان با مدیریت منابع آبی صورت گرفته و اثبات می‌کند مدیریت خوب می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه تحصیل‌کردگان ما بعد از تحصیل باید به میدان بیایند و فعالیت کنند، گفت: اینکه تحصیل‌کردگان ما بخواهند صرفا پشت میز ادارات بنشینند، ارزش محسوب نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از مسئله اشتغال عبور کنیم چرا که جزو اولویت‌های دولت است، افزود: بنای دولت این نیست که از کنار چالش‌ها عبور کند بدون اینکه برای آن چاره‌اندیشی انجام دهد. نگاه درست این است که ابتدا باید مساله را شناخت و سپس مساله را در دولت حل کرد.

دکتر رئیسی نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم را یک نهضت اساسی دانست و گفت: این پروژه‌ها باید به‌صورت جدی اجرایی شود و به سامان برسد.

رئیس جمهور تاکید کرد: نباید اینگونه محاسبه کنیم که این پروژه‌ها و اقدامات به نام کدام دولت تمام می‌شود. گره‌ها باید باز گردد و مردم چشم‌شان به افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌ها روشن شود. در دولت سیزدهم نباید گرفتار حاشیه‌ها شد چرا که متن، خدمت و گره‌گشایی از امور مردم است. بسیاری از دولت‌ها گرفتار همین حواشی و مسائل سیاسی شدند که نتیجه آن ناامید کردن مردم بود. ما باید مردم را به کارآمدی نظام امیدوارتر کنیم.

دکتر رئیسی خطاب به مدیران استان کردستان گفت: اگر دانایی‌ها را به توانایی‌ها ضمیمه کنید، مطمئن باشید در کشور اتفاقات بزرگی خواهد افتاد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه مناطق آزاد نباید به مناطق واردات تبدیل شود، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد براساس تکلیف قانونی، باید منطقه تولید و صادرات باشد. اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد، باید مواد اولیه وارد شود.

رئیس جمهور گفت: ساماندهی جریان کوله‌بری، دادوستد و کار تجاری در مناطق مرزی و فعال شدن مناطق آزاد باید در جهت سامان پیدا کردن هر چه بیشتر تبادلات مرزی باشد، تا مرزنشینان بتوانند سود کنند و در عین حال توجه کنند که ما نباید مرکز واردات برای کشورهای همسایه ایجاد کنیم. 

دکتر رئیسی در ادامه یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور را دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: این دانشگاه از این نظر اهمیت دارد که به تربیت معلمان کشور می‌پردازد و معلمان نیز آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند. یکی از مسائل مهم، استفاده بهینه از نیرو و امکانات است، یعنی باید افزایش بهره‌وری داشته باشیم. ما در کشور 101 هزار عضو هیئت علمی داریم؛ این یک سرمایه بزرگ علمی و ارزشمند برای کشور است و بسیاری از گره‌ها را می‌توان با کمک این افراد حل کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیران کشور باید به‌صورت منظم با نخبگان حوزه خود نشست داشته باشند، گفت: اگر نخبگان بر خلاف نظر شما نیز دیدگاه‌هایی داشتند، شما نشست و همفکری با آنها را تعطیل نکنید.

دکتر رئیسی با اشاره به مسئله فضای کسب و کار در استان کردستان افزود: قوانینی که در این حوزه داریم قوانین کمی نیست و باید قوانین اجرا شود. من از مدیران استانی می‌خواهم که با حساسیت پیگیری کنند تا این قوانین اجرایی شود. فضای کسب و کار باید کاملاً فضای تضمین شده برای افرادی باشد که می‌خواهند فعالیت اقتصادی کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید موانع را از پیش پای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برداریم، اظهار داشت: بروکراسی همه را خسته کرده است. مانع‌زدایی همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است و مخاطب دستور ایشان هم ما هستیم.

دکتر رئیسی به موضوع استفاده از نظرات کارشناسی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: ضمن اینکه باید کار را دقیق ببینیم و از نظرات کارشناسی بهره ببریم، اما نباید کشور را به‌خاطر برخی نظرات قفل کنیم. مدیریت مقتدر و با کفایت در هیچ حوزه‌ای نباید بگذارد کار با برخی نظرات حتی تحت عنوان نظر کارشناسی متوقف شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: در انجام کار، روحیه جهادی داشته باشید و با شجاعت و شهامت کار کنید و دست و دلتان نلرزد.

دکتر رئیسی جرات و جسارت در مدیران را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: نظارت نباید شجاعت مدیران را بگیرد چرا که در غیر این صورت ما شاهد نوآوری و خلاقیت در امور نخواهیم بود. در واقع باید گفت «نظارت آری اما گرفتن شجاعت و جسارت از مدیران هرگز».

رئیس جمهور با اشاره به شعار سال گفت: ما مهار تورم را از طریق رکود پیگیری نمی‌کنیم بلکه باید مهار تورم را از طریق رشد تولید محقق کنیم. این شعار به صورت حکیمانه از سوی رهبر انقلاب انتخاب شده است؛ باید هر دو بخش آن یعنی مهار تورم و رشد تولید توأمان با یکدیگر محقق شود.

دکتر رئیسی کسری بودجه و رشد نقدینگی را از عوامل تورم دانست، اما در عین حال تاکید کرد که اگر رشد نقدینگی به درستی هدایت شود می‌تواند به تولید کمک کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسئله تله‌کابین سنندج گفت: اگر احداث تله‌کابین برای توسعه گردشگری استان مفید است و سرمایه‌گذار دارد، می‌تواند انجام بگیرد چرا که ما برای استفاده از جاذبه‌های طبیعی استان به زیرساخت‌های مناسب نیاز داریم.

دکتر رئیسی به پیشنهاد مطرح شده درخصوص حضور شرکت‌های بزرگ دولتی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: مدیران استان در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نقش به‌سزایی دارند و باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به رشد اقتصادی 6 درصدی کشور گفت: وضعیت رشد اقتصادی در سال‌های قبل برای همه مشخص بود. رشد اقتصادی سال گذشته نیز 4 درصد بود و امسال رشد اقتصادی ما 6 درصد است اما آنچه اهمیت دارد، حفظ و ارتقای این عدد است. همه فعالان اقتصادی باید نسبت به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری حساس باشند.

دکتر رئیسی در ادامه گفت: امروز انسجام و وحدت در استان کردستان با محوریت نماینده ولی فقیه و دیگر علما و نخبگان می‌تواند زمینه توسعه‌یافتگی استان را فراهم کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: کارهای غیرجهادی و معمولی جواب می‌دهد، اما باعث می‌شود که زمان و فرصت‌ها را از دست بدهیم. مدیران محترم استان توجه داشته باشند که ما به کار جهادی نیاز داریم. رهبر انقلاب به بنده فرمودند که ما به روحیه جهادی و یک دنیا امید به آینده نیاز داریم. اگر یک مدیر در یک دستگاه یا یک استاد در دانشگاه ناامید باشد نمی‌تواند شاگردان و کارمندان خود را به امیدواری ترغیب کند. انتظار مردم و رهبری از ما این است که طرحی نو دراندازیم چرا که کارهای معمولی و روزمرگی نمی‌تواند نگاه تحولی برای استان به ارمغان بیاورد.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه تمام مدیران توان خود را بر این بگذارند تا بخش خصوصی را تقویت کنند، گفت: اصل 44 قانون اساسی به ما می‌گوید باید بخش خصوصی را حمایت و از پیش پای آنها مانع‌زدایی کرد تا اقتصاد تقویت شود. فعال بودن بخش خصوصی و بخش تعاونی بسیار اثرگذار است. به عنوان مثال در نقاط مختلف دنیا خیریه‌ها اقتصاد و برخی دانشگاه‌ها نظیر «هاروارد» و «آکسفورد» را می‌چرخانند.

رئیس جمهور گفت: امروز خیریه‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری دارند، اما باید به آنها کمک کرد و موانع را از پیش پای آنها برداشت.