دکتر رئیسی: اقدامات آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای آنان دست صهیونیست‌ها را برای جنایت بازتر می‌کند/ روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور روز به روز در حال ارتقاست/السودانی: کسانی که خواهان عدم گسترش دامنه بحران هستند، به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایتش

نشست مطبوعاتی رئیس جمهور با نخست وزیر عراق؛

دکتر رئیسی: اقدامات آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای آنان دست صهیونیست‌ها را برای جنایت بازتر می‌کند/ روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور روز به روز در حال ارتقاست/السودانی: کسانی که خواهان عدم گسترش دامنه بحران هستند، به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایتش

رئیس جمهور با بیان اینکه ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه به دنبال کمک به غزه و برقراری آتش‌بس هستند، دروغ بوده و با عمل آنها سازگاری ندارد، گفت: آنچه در عمل از آمریکایی‌ها می‌بینیم این است که قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کنند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای قتل و کشتار باز و بازتر می‌کنند.

دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه در حوزه مسائل سیاسی روابط بین دو کشور روز به روز در حال ارتقا است، تصریح کرد: یکی دیگر از عرصه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه مسائل امنیتی بوده و باید از همت و تلاش آقای السودانی برای اجرای قرارداد امنیتی فیمابین قدردانی کنم.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های نخست وزیر و دولت عراق در مسیر اجرای این قرارداد در راستای خلع سلاح کامل معاندین و ضدانقلاب و امن شدن مناطق مرزی میان دو کشور افزود: امیدواریم این قرارداد به صورت کامل اجرایی و عملیاتی شود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه دو کشور در زمینه همکاری‌های اقتصادی نیز اقدامات خوبی برای گسترش و ارتقای سطح تعاملات و تبادلات تجاری داشته‌اند، اظهار داشت: گام‌های خوبی برای توسعه روابط تجاری به‌ویژه در زمینه شهرک‌های صنعتی در مرز دو کشور و همکاری در عرصه تولید مشترک برداشته‌اند. همچنین باید از تلاش‌های آقای السودانی و دولت عراق برای تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره که یکی از مسیرهای بسیار مهم است و راه‌اندازی آن برای دو کشور منافع بسیاری دارد، قدردانی کنم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مواضع مشترک ایران و عراق درباره جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به مردم فلسطین و غزه گفت: هر دو کشور تاکید صریح دارند که حملات رژیم صهیونیستی به غزه باید هر چه سریع‌تر متوقف شده و با رفع محاصره، امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام شود.

دکتر رئیسی حملات هولناک رژیم صهیونیستی را جنایت علیه بشریت و مصداق نسل‌کشی و کودک‌کشی گسترده توصیف کرد که با حمایت آمریکایی‌ها و تعدادی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود و خاطرنشان کرد: متأسفانه کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیستی، آنها را برای قتل و کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه به دنبال کمک به غزه و برقراری آتش‌بس هستند، دروغ بوده و با عمل آنها سازگاری ندارد، گفت: آنچه در عمل از آمریکایی‌ها می‌بینیم این است که قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کنند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای قتل و کشتار باز و بازتر می‌کنند و باید این جنایات را به حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی نیز بگذاریم.

دکتر رئیسی افزود: حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی جریان مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شکستی که به آنها وارد کردند، این رژیم فرو ریخته است، آمریکایی‌ها می‌خواهند این رژیم را سرپا نگه دارند. برآورد همه جهان آن است که ملت فلسطین پیروز شده و کشتن کودک و زن و خراب کردن خانه‌های مردم برای رژیم صهیونیستی پیروزی تلقی نمی‌شود؛ به عبارت دیگر جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی نمی‌تواند شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی را جبران کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز کشورهای اسلامی و منطقه و جهان و هر کس که به خدا، وجدان بشری و قضاوت تاریخ باور دارد، باید بدانند که نمی‌توانند نسبت به سکوت در برابر این جنایات در محضر الهی، وجدان بشری و تاریخ پاسخگو باشند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با هر اقدامی در سطح کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و در عرصه بین‌الملل برای جلوگیری از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و هیئت حاکمه آمریکا برای قتل و کشتار مردم بی‌گناه و مظلوم و مقتدر غزه است.

دکتر رئیسی در پایان از مواضع سازنده و به‌حق آقای السودانی نسبت به مسئله فلسطین و اعلام موضع دولت عراق از ابتدای این بحران قدردانی و اظهارامیدواری کرد که دیدگاه‌ها و تلاش‌های دو کشور در مسیر اقدامات موثر برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی موثر و راهگشا باشد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز در این نشست مطبوعاتی بحث و تبادل نظر درباره آخرین تحولات غزه و پیگیری تفاهمات و تعاملات دوجانبه میان ایران و عراق را از جمله دلایل سفرش به تهران عنوان کرد و ضمن محکومیت کشتار سازمان‌یافته و دسته‌جمعی مردم غزه از سوی رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از مبارزه مشروع ملت فلسطین برای آزادی سرزمین خود و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف را موضع اصولی عراق در قبال مسئله فلسطین اعلام کرد.

نخست وزیر عراق در ادامه عملیات طوفان الاقصی را واکنشی به سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در کشتار و کوچاندن فلسطینیان، شهرک‌سازی و هتک حرمت به مسجدالاقصی عنوان کرد و گفت‌: سال‌های طولانی است که ساکنان غزه در مقابل چشم جهانیان در زندانی بزرگ به سر میبرند و هیچ اقدامی برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی درباره این منطقه صورت نمیگیرد.

 السودانی در ادامه جنایات بی‌سابقه رژیم غاصب صهیونیستی بر علیه مردم غزه به‌ویژه کشتار زنان و کودکان بی دفاع و مظلوم با استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را نشانه ضعف، ناکامی و ناتوانی نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهداتشان دانست و گفت‌: کسانی که خواهان عدم گسترش دامنه این بحران به سراسر منطقه هستند، باید با فشار آوردن به رژیم صهیونیستی این تجاوز و کشتار سازمان‌یافته را متوقف کنند.

 نخست وزیر عراق با تاکید بر مواضع دو کشور ایران و عراق بر ضرورت توقف سریع بمباران‌ها و کشتار مردم مظلوم غزه، به تلاش‌های کشورش برای ایفای نقش سیاسی در این زمینه و همچنین بازگشایی گذرگاه‌ها برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه اشاره کرد و از ارائه پیشنهادی برای تشکیل صندوق بازسازی غزه و آمادگی عراق برای مشارکت در آن خبر داد.

السودانی در ادامه به محور دیگر دیدار دوجانبه خود با رئیس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و با اشاره به روابط ممتاز و رو به گسترش ایران و عراق در زمینه‌های مختلف، بر عزم و اراده دو کشور برای تکمیل طرح‌های در دست احداث از جمله خط‌آهن شلمچه-بصره و شهرک‌های صنعتی مشترک و همچنین افزایش تبادلات تجاری و همکاری‌ها در عرصه حمل و نقل تاکید کرد.

نخست وزیر عراق با اشاره به برخورداری ایران و عراق از موقعیت جغرافیایی بسیار خوب در منطقه و جهان، تکمیل کریدور شمال–جنوب را به سود هر دو کشور و دو ملت عنوان کرد.

السودانی همچنین به تلاش‌های کشورش برای اجرای تعهدات مربوط به توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق اشاره کرد و گفت: دولت عراق تلاش می‌کند امنیت در مرز بین ایران و عراق محقق شود و به هیچ جریان و گروهی اجازه نخواهیم داد از خاک عراق خطری متوجه مرزهای جمهوری اسلامی ایران کند.