دکتر رئیسی: روابط ایران و کوبا پس از انقلاب همواره دوستانه و رو به گسترش بوده است/ ضرورت ایجاد ائتلافی جهانی برای حمایت از حقوق ملت فلسطین/ رئیس جمهور کوبا: دیدار از ایران برای ما دارای مفهوم و معنای بالایی است/ محکومیت نسل‌کشی صهیونیست‌ها و تاکید بر

نشست مطبوعاتی مشترک روسای جمهور ایران و کوبا؛

دکتر رئیسی: روابط ایران و کوبا پس از انقلاب همواره دوستانه و رو به گسترش بوده است/ ضرورت ایجاد ائتلافی جهانی برای حمایت از حقوق ملت فلسطین/ رئیس جمهور کوبا: دیدار از ایران برای ما دارای مفهوم و معنای بالایی است/ محکومیت نسل‌کشی صهیونیست‌ها و تاکید بر

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران و کوبا در حوزه نانو و بیوتکنولوژی توانمندی‌ها و دستاوردهای خوبی دارند که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند ثمرات زیادی برای دو کشور داشته باشد و اسناد همکاری که امروز امضا شد این همکاری‌ها را تسهیل و سطح آنها را ارتقا خواهد داد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا، سفر وی به تهران را پس از 22 سال نقطه عطفی در جهت توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت دانست و تصریح کرد: تهران و هاوانا در زمینه‌های متعددی نگاه مشترک دارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سفر به کوبا گفتگوها و رایزنی‌های سازنده‌ای با رئیس جمهور این کشور داشتم، افزود: در سفر امروز هم علاوه بر روسای جمهور، اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز مسائل مورد علاقه فیمابین را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر رئیسی روابط ایران و کوبا را پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دوستانه و رو به توسعه توصیف و تصریح کرد: دو کشور همکاری‌های خوبی در حوزه علمی و فناوری دارند که یکی از جلوه‌های آن ساخت واکسن با مشارکت کوبا به عنوان یک همکاری موفق بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: دو کشور همچنین در حوزه نانو و بیوتکنولوژی توانمندی‌ها و دستاوردهای خوبی دارند که تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند ثمرات زیادی برای دو کشور داشته باشد و اسناد همکاری که امروز امضا شد این همکاری‌ها را تسهیل و سطح آنها را ارتقا خواهد داد.

دکتر رئیسی همچنین به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، معدن، انرژی و عرصه‌های دیگر اشاره کرد و گفت: مسئولین عالی دو کشور برای توسعه روابط و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین اراده جدی دارند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز با سفر رئیس جمهور محترم کوبا شاهد باز شدن عرصه‌ای جدید از همکاری‌ها میان دو کشور هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از وجوه مشترک جدی میان دو کشور ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه است. کوبا سال‌هاست در مقابل سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کند و این مقاومت مردم و دولت کوبا قابل تقدیر است.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه هر دو ملت ایران و کوبا به دلیل ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا از سوی این کشور تحریم شده‌اند، گفت: تصور آمریکایی‌ها و نظام سلطه آن است که وضع تحریم‌ها می‌تواند کشورهای ما را متوقف یا ما را وادار به تسلیم کند؛ این غفلت نظام سلطه و یک محاسبه نادرست مثل همه محاسبات نادرست دیگر آنهاست که فکر می‌کنند با تحریم می‌توانند ملت‌هایی را که اراده کردند در مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه بیایستند، وادار به عقب‌نشینی کنند.

رئیس جمهور تقویت همکاری‌ها و تبادل ظرفیت میان کشورهای تحت تحریم را از راهکارهای موثر خنثی‌سازی تحریم‌ها دانست و افزود: در مذاکراتی که در کوبا و امروز در تهران داشتیم، تصمیم گرفتیم روابط‌ فیمابین در حوزه‌های مختلف ارتقا پیدا کند که این خود یکی از راه‌های مهم خنثی کردن تحریم‌هاست.

دکتر رئیسی در ادامه اظهار داشت: امروز آنچه باعث تأسف ما و همه ملت‌های جهان است، این است که مردم فلسطین که می‌خواهند از وطن و زندگی خودشان دفاع کنند، مورد هجمه دشمنان قرار گرفته‌اند و رژیم صهیونیستی با روحیه نژادپرستی، مشغول نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در فلسطین است و زن و کودک را به خاک و خون می‌کشد.

رئیس جمهور با اشاره به شهادت بیش از 6 هزار کودک و 4 هزار زن بی‌دفاع و بی‌گناه فلسطینی و ویرانی تعداد زیادی از خانه‌ها و آوارگی مردم غزه به دست رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این جنایات موجب تأسف همه شده و ما هم در مذاکرات با رئیس جمهور محترم کوبا، حمایت از مردم فلسطین را مورد تأکید قرار دادیم.

دکتر رئیسی اضافه کرد: تأسف‌بارتر از آنچه به دست رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، حمایت آمریکا و غربی‌ها از این جنایات هولناک است؛ کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، چگونه از این جنایات علیه بشریت حمایت می‌کنند. همچنین تأسف‌بارتر از این جنایات و حمایت غربی‌ها از آن، ناکارآمدی نظامات بین‌المللی است که نتوانست ماشین جنگی را که آمریکایی‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی گذاشتند، متوقف کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه عرب و بسیاری از اتحادیه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری کارآمدی خودشان را از دست دادند. امروز بشریت شاهد ناکارآمدی سازمان‌های جهانی است که مدعی دفاع از مظلوم هستند.

دکتر رئیسی گفت: در مذاکرات با رئیس جمهور محترم کوبا به این نقطه رسیدیم که این نظام ناعادلانه جهانی باید پایان پذیرد و به دنبال شکل‌دهی به یک نظام عادلانه جهانی باشیم که در پرتو آن بتوان از مظلوم دفاع کرد و ظالم را سر جای خودش نشاند و از ظلم، تعدی و بیدادگری جلوگیری کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: هر دوی ما هم‌نظریم که باید ائتلافی با مشارکت همه کشورهای همسو برای حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در قاره‌های مختلف شکل بگیرد تا بتواند از حقوق حقه مردم فلسطین حمایت کند.

دکتر رئیسی همچنین در پایان تاکید کرد که مسئولان بخش‌های مرتبط با اسناد همکاری امضا شده میان ایران و کوبا در هر دو کشور باید اجرای این اسناد را با جدیت پیگیری کنند تا آثار مثبت و سازنده آن هر چه زودتر نصیب دو ملت شود.

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه این دیدار از جمهوری اسلامی ایران برای ما دارای مفهوم و معنای بالایی است، گفت: به برادرم آقای رئیس جمهور قول داده بودم که تا قبل از پایان سال میلادی از ایران دیدار کنم و امروز به آن عمل کردیم؛ این بازدید در راستای سایر دیدارهایی بوده که هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور در راستای تحقق‌ بخشیدن به همکاری‌های عالی بین دو کشور انجام داده‌اند.

رئیس جمهور کوبا این دیدار را همچنین در راستای تداوم همکاری‌هایی دانست که در سفر دکتر رئیسی به هاوانا مورد توافق قرار گرفتند و افزود: این دیدارها به تنوع‌بخشیدن و توسعه دادن روابط تاریخی و همکاری‌هایی که از مدت‌ها پیش بین دو کشور جریان داشته کمک می‌کند؛ روابطی تاریخی که بر پایه احترام و همبستگی بنا شده و قدمتی بیش از 40 ساله دارد.

میگل دیاز کانل با اشاره به سپری شدن بیش از 20 سال از آخرین سفر رئیس جمهور فقید کوبا به ایران، این سفر را تداوم روابط دوستانه‌ای برشمرد که آقای رائول کاسترو در دوران ریاست جمهوری‌اش پیگیر آن بود و اظهار داشت: این دیداری است برای تأکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و برادر ما در غرب آسیا است و به دنبال تحقق بخشیدن به اهداف بلندپروازانه‌ای هستیم که بر پایه روابط تاریخی ما بنا شده‌اند.

رئیس جمهور کوبا با بیان اینکه پس از مذاکرات بسیار سودمند و اثربخش رسمی 6 سند همکاری به امضا رساندیم، تصریح کرد: روابط و همکاری‌های بین دو کشور بر پایه یکسری اصول مشترک بنا شده که یکی از مهمترین‌های آنها همانطور که دکتر رئیسی عنوان کردند، نیاز به تجمیع همه ظرفیت‌های بالقوه و نیروی کار و استعدادهای دو کشور در راستای پشت سر گذاشتن موفق تحریم‌های ظالمانه‌ای است که امپریالیسم آمریکا بر ما تحمیل کرده است.

میگل دیاز کانل با اشاره به تجربه موفق همکاری دو کشور در زمینه تولید واکسن کرونا خاطرنشان کرد: این تجارب موفق به ما این امکان را می‌دهد که یک راهبرد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و خلاقیت را پایه‌گذاری کنیم که امکان تجارت تهاتری را برای ما فراهم کند تا در حوزه‌های راهبردی مثل انرژی، تولید مواد غذایی، سلامت، علم و فناوری همکاری‌های سازنده‌ای رقم بزنیم.

وی با تاکید بر موضع کوبا در محکومیت اقدامات مداخله‌جویانه ایالات متحده آمریکا در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، گفت: کوبا حمایت خود از حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای تعیین سرنوشت و اعمال حق حاکمیت را ابراز و قدردانی خود از حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از کوبا در مسیر مبارزه با محاصره ظالمانه ایالات متحده را اظهار می‌کند.

رئیس جمهور کوبا همچنین نسل‌کشی علیه ملت فلسطین را محکوم و بر ضرورت تلاش برای توقف فوری این جنایات تاکید کرد.