تنظیم لایحه بودجه 1403 بر مبنای واقعیت‌‌ها در بخش‌های منابع، مصارف و برنامه‌ها/ پیشرفت کشور نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است/ آثار اقدامات تحولی دولت در بخش‌های مختلف به تدریج بروز و ظهور می‌کند

دکتر رئیسی در مراسم تقدیم لایحه بودجه 1403 به مجلس مطرح کرد؛

تنظیم لایحه بودجه 1403 بر مبنای واقعیت‌‌ها در بخش‌های منابع، مصارف و برنامه‌ها/ پیشرفت کشور نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است/ آثار اقدامات تحولی دولت در بخش‌های مختلف به تدریج بروز و ظهور می‌کند

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش ما در دولت این بود که اجرای قانون بودجه 1402 کاملا قابل سنجش و گزارش باشد، تصریح کرد: درباره لایحه بودجه 1403 نیز تلاش شده واقعیت‌ها دیده شود؛ هم در بخش هزینه‌ها و هم درآمدها و هم برنامه‌ها تلاش کردیم بودجه‌ای واقعی ارائه شود.

دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه به منظور تقدیم رسمی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به تلاش دولت و مجلس در مسیر اجرای قانون بودجه 1402، با محوریت رشد تولید و مهار تورم گفت: در سال 1402 دولت، مجلس و دیگر دستگاه‌ها با همراهی ملت توانستند ضمن ناکام گذاشتن توطئه‌های دشمن، گام دیگری در جهت رشد اقتصادی، تعالی کشور و نزدیک‌تر شدن به قله بردارند.

دکتر رئیسی ضمن ابراز تاسف عمیق از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی افزود: یقین داریم همانگونه که کودک‌کشی باعث بیرون آمدن دست انتقام الهی و سقوط حکومت فرعون شد، به خاک و خون کشیدن بیش از 6 هزار و 500 کودک و تعداد زیادی زن و مردم مجاهد و مقاوم در غزه نیز باعث بیرون آمدن دست انتقام الهی و سقوط رژیم جعلی صهیونیستی می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: تاسف‌بارتر از جنایات رژیم صهیونیستی، حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر از این جنایات و باز هم تاسف‌بارتر از این حمایت‌ها، بی‌عملی و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی مدعی دفاع از حقوق انسان‌ها در برابر این جنایات وحشیانه است. اگر چه این وضعیت باعث تاسف است، اما ما ناامید نیستیم و معتقدیم ملت‌ها امروز به پا خواستند، حقوق بشر، اجرای عدالت و ایجاد نظم نوین در جهان را فریاد می‌زنند.

دکتر رئیسی همچنین با گرامیداشت یاد شهید گرانقدر مدرس اظهار داشت: شهید مدرس نماینده واقعی، زبان و بیان مردم بود و نماینده‌ای در تراز انقلاب شکوهمند اسلامی و الگویی برای همه نمایندگان و مسئولان و دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تلاش ما در دولت این بود که اجرای قانون بودجه 1402 کاملا قابل سنجش و گزارش باشد، تصریح کرد: درباره لایحه بودجه 1403 نیز تلاش شده واقعیت‌ها دیده شود؛ هم در بخش هزینه‌ها و هم درآمدها و هم برنامه‌ها تلاش کردیم بودجه‌ای واقعی ارائه شود.

دکتر رئیسی با تشکر از زحمات نمایندگان مجلس برای تصویب برنامه هفتم توسعه و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این برنامه با تلاش دولت و نمایندگان برخلاف برنامه‌های پیشین که معمولا در حدود 30 تا 35 درصد اجرایی می‌شد، به صورت کامل اجرا شود، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه سال 1403 مبتنی بر برنامه هفتم توسعه تنظیم شده است و در آن تلاش شده بسیاری از ناترازی‌ها که امروز موجب رنج همگان است با یک حرکت جهادی و نه معمولی رفع شود.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای مهار تورم و با بیان اینکه کسری بودجه، رشد نقدینگی و ناترازی بانک‌ها عمده علل ایجاد تورم هستند، گفت: دولت پس از رفع کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی باقیمانده از قبل در شش ماهه دوم سال 1400 از طریق ایجاد درآمد و نه استقراض و چاپ پول، تلاش کرد در سال‌های بعد ریشه‌های ایجاد تورم از جمله ناترازی بین منابع و مصارف را مهار کند و در این مسیر توانستیم توأمان رشد اقتصادی را که تقریبا برای یک دهه تعطیل و به طور متوسط زیر 1 درصد بود، در سال‌های 1400 و 1401 به 4 درصد برسانیم.

دکتر رئیسی افزود: دولت همچنین تلاش کرد با ایجاد انضباط مالی مسئله بی‌نظمی در برداشت بانک‌ها را برطرف کند و قانون جدید بانک مرکزی نیز اخیرا تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. از ابتدای امسال همچنین ساماندهی وضعیت بانک‌ها آغاز شده و بدون ایجاد نگرانی برای سپرده‌گذاران و سهامداران در حال اجراست. در جریان اقدامات دولت در این زمینه هیچ فرد و سپرده‌گذاری متضرر نخواهد شد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه انضباط‌بخشی به موسسات مالی و پولی به عنوان عامل اصلی تورم منجر به کاهش تورم در کشور خواهد شد، اظهار داشت: طی این مدت و با اقدامات صورت گرفته تورم ماهانه، تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه کاهشی شده و قطعا با استمرار این رویه خواسته رهبری، نمایندگان محترم مجلس و آحاد مردم در مهار تورم محقق خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه به اقدامات دولت در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید اشاره کرد و گفت: رشد تولید، ابزارآلات و تجهیزات تولید و احیای بیش از 6 هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل از جمله دستاوردهای دولت در راستای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید بوده است.

دکتر رئیسی مسئله تولید را مسئله محوری اقتصاد مقاومتی و از اهداف و برنامه‌های دولت و مجلس عنوان کرد و افزود: تمام تلاش دولت رفع مشکل تولیدکنندگان و تسهیل شرایط برای فعالیت آنها بوده است.

رئیس جمهور در ادامه به عزم دولت برای اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته اجرای نادرست این اصل، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده بود چرا که اصل بر تصدی‌گری گذاشته شده بود، اما بنای دولت مردمی در اجرای این قانون و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، توانمندسازی، شکستن انحصار، ایجاد اشتغال و رونق تولید بوده است.

دکتر رئیسی در ادامه همچنین به برداشت‌های نادرست از اجرای قانون مولدسازی از سوی دولت در برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: برخی تصور کردند ابلاغ آیین‌نامه مولدسازی در دولت قانون‌گذاری است در حالی که این آیین‌نامه مبتنی بر روش اجرای صحیح قانون مصوب مجلس بوده است که در دوره‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و پیگیری و اجرای آن نیز جرات و شجاعت خاصی نیاز داشت که امروز خوشبختانه اجرای این قانون در دولت مردمی در حال انجام است.

رئیس جمهور مبارزه با فقر و کاهش فاصله طبقاتی را از جمله برنامه‌های محوری دولت برشمرد و خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: امروز شما در شهرها و حوزه‌های انتخابیه خود شاهد هستید که نقاط مختلف کشور تبدیل به کارگاه احداث زیرساخت‌ها و در حوزه آب، برق، گاز، کشاورزی، صنعت و معدن شده است به نحوی که در مراجعه به برخی شهرها در دور اول سفرهای استانی چهار جبهه کاری تعریف شده بود و در مراجعه بعدی در دور دوم سفرهای استانی این عدد به 154 جبهه کاری افزایش یافته است.

دکتر رئیسی به وعده وزیر نیرو برای رفع ناترازی در حوزه آب و برق در جلسه رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: از 10 هزار مگاوات افزایش تولیدِ برق، 8 هزار مگاوات آن با تلاش شبانه روزی دولت محقق شده، جداسازی برق صنایع از شبکه برق خانگی در دستور کار قرار گرفته و در بسیاری از استان‌ها از جمله اصفهان و سمنان صنایع بزرگ امروز با نیروگاه‌سازی برق مصرفی خود را تامین می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ابتدای دولت برای رفع تنش آبی 10 هزار روستا هدف‌گذاری شده بود که امروز با تلاش دولت و روحیه جهادی مسئولان مشکل آب 3 هزار و 500 روستا حل شده است و ما با جدیت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حال کار و تلاش هستیم.

دکتر رئیسی به توجه دولت به دهک‌های پایین جامعه با توزیع کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در زمان تصویب این طرح در مجلس، زیرساخت‌ها برای اجرای آن فراهم نبود و به محض فراهم شدن زمینه و زیرساخت لازم این طرح از سوی دولت به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و در حال انجام است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، بر تلاش همه نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور در این زمینه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور تاکید کرد و گفت: تلاش همگان باید به فعلیت رساندن ظرفیت‌های کشور در راستای ارتقای رفاه و گره‌گشایی از زندگی مردم باشد.

دکتر رئیسی پرهیز از حاشیه و پرداختن به متن را از جمله انتظارات مهم مردم از همه مسئولان به ویژه در دولت و مجلس بر شمرد و افزود: پرداختن به متن به معنای خدمت‌رسانی به مردم، تسهیل امورات آنها و ایجاد اشتغال و درآمد برای زندگی آنهاست.

رئیس جمهور به کاهش نرخ بیکاری در دو سال و نیم گذشته با اقدامات دولت و در حمایت از تولید اشاره کرد و گفت: تنها در شش ماهه اخیر بیش از 850 هزار شغل در بخش‌های مختلف ایجاد شده و امروز در برخی استان‌ها نیاز به کارگر از نیاز به کار سبقت گرفته است.

دکتر رئیسی به اقدامات دولت برای ایجاد شغل برای تحصیلکردگان به عنوان یکی از دغدغه‌های رهبری معظم انقلاب و دولت و مجلس نیز اشاره کرد و گفت: دولت در این راستا حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار قرار داده است به نحوی که آمار شرکت‌های دانش بنیان فعال از 5 هزار شرکت در ابتدای دولت به بیش از 10 هزار شرکت فعال افزایش یافته و صادرات محصولات این شرکت‌ها با بازاریابی دولت در سفر به کشورهای مختلف به رقم بی‌سابقه دو میلیارد دلاری رسیده است.

رئیس جمهور همچنین به اقدامات دولت در بخش‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، گردشگری، راه و شهرسازی و توسعه زیرساخت‌های ریلی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در بخش ساخت مسکن و همچنین احداث کریدورهای ریلی در کشور اقدامات تحولی صورت گرفته و آثار و نتایج آن به تدریج در حال بروز و ظهور است.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برخی ویژگی‌های بودجه 1403 از جمله تنظیم واقع‌بینانه و انطباق آن با برنامه هفتم توسعه، توجه ویژه به رفع ناترازی‌ها در حوزه بانکی و انرژی و همچنین اصلاح ساختار بودجه اشاره کرد و گفت: در لایحه بودجه 1403 مبتنی بر تاکیدات رهبری و اسناد بالادستی رشد اقتصادی 8 درصدی هدف‌گذاری شده که با توجه به آمار سه ماهه اول که رشد 7 درصدی را در بخش‌های مختلف نفت، صنعت و کشاورزی نشان می‌دهد، تحقق این هدف‌گذاری دور از انتظار نخواهد بود؛ البته استمرار و تداوم آن نیز به کنترل و نظارت مداوم نیاز دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: توجه به عدالت در پرداخت‌ها در سطح استانی و ملی، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد خصوصی و تعاونی از جمله دیگر موارد مد نظر در بودجه سال آینده است. کاستن از تصدی‌گری دولت و افزایش نظارت نیز در دستور کار دولت قرار دارد و به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

دکتر رئیسی درباره میزان مالیات در بودجه 1403، گفت: در روزهای اخیر برخی تصور کردند مالیات حقوق‌بگیران افزایش خواهد یافت؛ نه این‌طور نیست و در بودجه سال آینده به اخذ مالیات از آنانی که فرار مالیاتی دارند، توجه شده است. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه 1403 وجود ندارد، بلکه آنچه در این بودجه مورد توجه قرار گرفته، جلوگیری از فرار مالیاتی و احقاق حقوق حقه دولت و مردم است.

رئیس جمهور با اشاره به مسئله متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، ادامه داد: متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان همواره در دستور کار دولت بوده و در بودجه 1403 نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر رئیسی کاهش وابستگی دولت به نفت را نیز از جمله موضوعات مورد توجه دولت دانست و گفت: همواره تلاش کردیم این وابستگی را کاهش دهیم. همچنین کسری تراز عملیاتی هم حتما در بودجه مورد توجه قرار گرفته و  اصلاحاتی در این‌باره انجام شده است. در بودجه 1403 تلاش کردیم احکام دائمی در بودجه آورده نشود و تلاش شد تا آنچه که شأن بودجه‌ای دارد در بودجه سال آینده گنجانده شود.

رئیس جمهور ضمن تشکر از تلاش‌های نمایندگان در بررسی و تصویب برنامه هفتم، تاکید کرد: ان‌شاءالله با تلاش شما نمایندگان محترم بودجه 1403 نیز با دقت و سرعت تصویب شود.

دکتر رئیسی با اشاره به جایگاه نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: حتما پیگیری‌های نمایندگان در اجرای دقیق و صریح قانون تاثیر دارد، اما پیگیری‌ها نباید شجاعت مدیران را بگیرد، چرا که شرط موفقیت یک مدیر آن است که با شجاعت و جسارت قانون را اجرایی و موانع را برطرف کند. اگر نظارت و اجرا به موقع و در راستای یکدیگر انجام شود، در ارتقای رفاه اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم عزیز تاثیرگذار است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم امور متوقف و متزلزل شود لذا باید با جدیت و قاطعیت کارها را دنبال کرد تا گام‌های برداشته نشده و یا  عقب ماندگی‌هایی که در کشور وجود دارد، جبران شود.

دکتر رئیسی با بیان اینکه امام راحل و شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی مقوله «ما می‌توانیم» را به ما آموختند، تصریح کرد: حتما ظرفیت‌های کشور، نیروی انسانی کارآمد و امثال آن می‌تواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور کوبا، اظهار داشت: در این دیدار رئیس جمهور کوبا گفت که من در شگفتم چگونه کشوری با این‌همه تهدید و تحریم این میزان پیشرفت داشته است؟

وی با بیان اینکه به وزیر امور خارجه تاکید کرده‌ام در سفر روسای جمهور، نخست وزیران و میهمانان جمهوری اسلامی ایران، برنامه دیدار از پارک‌های علم و فناوری حتما گنجانده شود تا مشخص شود که کشور در این شرایط چه جایگاهی دارد، افزود: علی‌رغم تنگناهایی که دشمن برای کشور ایجاد کرده شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف هستیم.

 رئیس جمهور با اشاره به جلسه روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی با رئیس جمهور کوبا، گفت: بنده از محبت رهبر معظم انقلاب اسلامی بابت حمایت‌ها و هدایت‌هایشان از دولت و نهادها تشکر می‌کنم؛ ایشان روز گذشته فرمودند این دولت، دولت کار و فعالیت است و امیدوارم این قراردادها و اسناد بین دو کشور اجرایی شود. این برای دولت افتخار است که صفت کار و فعالیت را به ما دادند. 

وی تصریح کرد: تلاش دولت این است که دغدغه‌های مردم برطرف شده و مشکلات حل شود؛ انشاالله با همکاری دولت و مجلس کارها به گونه‌ای پیش رود که هم خداوند و هم مردم راضی باشند.