تعامل و تبادل‌نظر نمایندگان مردم با دولتمردان در رفع مشکلات کشور بسیار حائز اهمیت است/ حسرت بروز اختلاف میان دولت با مجلس و دیگر دستگاه‌ها را بر دل بدخواهان خواهیم گذاشت/ تسهیل معیشت مردم اولویت جدی دولت و مجلس است

دکتر رئیسی در نشست مشترک دولت و مجلس:

تعامل و تبادل‌نظر نمایندگان مردم با دولتمردان در رفع مشکلات کشور بسیار حائز اهمیت است/ حسرت بروز اختلاف میان دولت با مجلس و دیگر دستگاه‌ها را بر دل بدخواهان خواهیم گذاشت/ تسهیل معیشت مردم اولویت جدی دولت و مجلس است

رئیس جمهور تعامل و تبادل‌نظر نمایندگان مردم با دولتمردان در رفع مشکلات کشور و نیازهای مردم را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: همگی ما یک مسئولیت مشترک داریم، به نحوی که اگر موفقیتی به دست آید به پای همه ثبت خواهد شد و اگر خدای ناکرده کاستی وجود داشته باشد نیز تقصیر آن متوجه همه خواهد بود.

دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست مشترک دولت و مجلس، ضمن تبریک روز مجلس به نمایندگان مردم در خانه ملت، ابراز امیدواری کرد که جایگاه این نهاد برآمده از رای مردم که تحقق جمهوریت نظام است، روز به روز ارتقا یابد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله مدرس، سلوک عارفانه، عالمانه، انقلابی و مردم‌دارانه او را برای دولتمردان و نمایندگان سیره و الگو دانست و با بیان اینکه رمز بقای شهید مدرس خداباوری اوست، گفت: تجلیل از شهید مدرس، تجلیل از اخلاص او، فریادش بر سر تبهکاران و دفاعش از حقوق مردم برای رضای خداست.

دکتر رئیسی تعامل و تبادل‌نظر نمایندگان مردم با دولتمردان در رفع مشکلات کشور و نیازهای مردم را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: همگی ما یک مسئولیت مشترک داریم و بر یک کشتی سواریم و قضاوت و داوری مردم نیز در عملکردها همین‌گونه است، به نحوی که اگر موفقیتی به دست آید به پای همه ثبت خواهد شد و اگر خدای ناکرده کاستی وجود داشته باشد نیز تقصیر آن متوجه همه خواهد بود.

رئیس جمهور واقعی دیدن نیازها و راهکارهای رفع آنها را در برنامه‌ها و اهداف دولت و مجلس بسیار مهم دانست و اظهار داشت: گاهی ممکن است ما در شناسایی نیازها ناچار به اولویت‌بندی باشیم و گاهی اقدام مدیران دولت در میدان نیازمند مجوز مجلس است که قانون در این زمینه فوریت را پیش‌بینی کرده و باید این مسائل از سوی نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بن‌بستی وجود ندارد، بر ضرورت مسئله‌شناسی و شناخت راهکارهای حل مسئله برای رفع مشکلات کشور تاکید و تصریح کرد: دولت سیزدهم معتقد است اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده شد، باید برایش چاره‌اندیشی کرد و نباید از کنار این مسائل به سادگی عبور کرد چرا که وقتی مردم بدانند مسئولین مصمم به حل مشکلات آنها هستند، امیدوار خواهند شد.

رئیس جمهور نهضت به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام را از جمله اقدامات دولت برای رفع مشکلات مردم و ایجاد امیدواری در جامعه برشمرد و افزود: بر اساس یک اصل عقلانی و منطقی وقتی زیرساخت‌ها و تاسیسات یک کارخانه یا کارگاه وجود دارد، اما به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات خط تولید آن دچار وقفه شده، باید به جای ایجاد یک مجموعه جدید، ابتدا مشکل آن واحد تولیدی را رفع کرد که هم به رونق تولید کمک کند و هم موجب افزایش اشتغال شود.

دکتر رئیسی پایه‌ریزی و ایجاد یک نظام عادلانه پرداخت در کشور را از جمله انتظارات به‌حق اقشار مختلف مردم از دولت و مجلس دانست و گفت: ما باید در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌ها همه 85 میلیون جمعیت کشور را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس جمهور بر ضرورت توجه ویژه نمایندگان و دولتمردان به موضوع کسری بودجه به عنوان علت و ریشه همه مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها و لوایح تلاش کنیم به نحوی عمل شود که کشور با کسری بودجه مواجه نشود چرا که موجب افزایش تورم و بسیاری مشکلات دیگر برای کشور خواهد شد.

دکتر رئیسی همچنین بر ضرورت تصویب طرح‌ها و لوایح در زمان مناسب تاکید کرد و گفت: تصویب و اجرای هر مصوبه‌ای باید در زمان مناسب خود صورت گیرد چرا که اگر به موقع تصویب نشده و دقیق اجرا نشود ممکن است موجب شیرین شدن کام مردم نشود. به عنوان مثال اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان با توجه به تعداد معلمان کشور نیاز به زمان مناسب و کافی دارد، اگر نه اجرای آن در زمان ناکافی خود می‌تواند باعث ایجاد نارضایتی شود.

رئیس جمهور در ادامه الگوی مناسب بین دولت و مجلس را الگوی همکاری، همگرایی و هماهنگی دانست و افزود: البته معنای این حرف آن نیست که اگر یک نماینده مجلس نقدی اصلاح‌گرانه نسبت به دولت یا دستگاهی دیگر دارد آن را مطرح نکند، این نقد حتما به اصلاح امور در دولت و دیگر دستگاه‌ها کمک می‌کند.

دکتر رئیسی اظهار داشت: بسیاری به دنبال این هستند که چالش و مسئله‌ای بین مجلس و دولت پدیدار شود که آنها بگویند اینها با همدیگر دچار اختلاف و بگومگو شده‌اند. این را گفته‌ام و باز هم عرض می‌کنم، ضمن حفظ جایگاه نمایندگان مجلس و دولت و دستگاه‌های مختلف، حسرت اینکه روزی ببینند اختلافی بین دولت و مجلس و دستگاه‌های کشور ایجاد شده را بر دل آنها خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما با هم گفتگو، نشست و صحبت داریم و ممکن است جایی اختلاف‌نظری هم باشد که اشکالی ندارد، تصریح کرد: با نشست، گفتگو و تعامل بسیاری از مسائل حل می‌شود و ما مصمم هستیم کار مردم را به عقب نیندازیم؛ امروز اراده دوستان ما در مجلس و دولتمردان همین خواهد بود.

دکتر رئیسی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر درباره پرهیز از اختلاف و تاکید بر اتفاق‌نظر در اداره امور کشور خاطرنشان کرد: معتقدیم قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است و آنهایی که نمی‌توانند حرکت آن را ببینند، هیچ وقت پیشرفت را ندیدند و نمی‌خواهند ببینند. مشکلاتی داریم اما معتقدیم مشکلات با عنایت حضرت حق، رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب و با اراده پولادین مردم رفع خواهد شد و کارها پیش خواهد رفت.

رئیس جمهور با اشاره به مسائل مطرح شده در این نشست درباره توجه توأمان به مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی، علمی و آموزشی گفت: این مسئله مورد توجه دولت بوده و در قانون بودجه هم دیده شده است. حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز جزو سیاست‌های مصوب و مورد توجه دولت و مجلس است که در لایحه بودجه 1403 مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه حتما مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم و نه با ایجاد رکود افزود: رهبر معظم انقلاب نیز حکیمانه تاکید کردند که مهار تورم نباید موجب رکود شود بلکه باید همراه با رشد تولید محقق شود. البته در طرح مباحث اقتصادی لازم است این ملاحظه رعایت شود که این مباحث برای بازار و فعالان اقتصادی انتظارات تورمی ایجاد نکند. طرح نظرات مختلف و متنوع مفید است، اما این مباحث باید در جلسات تخصصی مطرح شده و نتیجه آن به مردم منتقل شود؛ دولت باید با یک نظر اداره شود نه نظرات مختلف، آن هم نظری که در قالب سیاست‌های کلی، اسناد بالادستی و قوانین موضوعی برای دولت قانون و دستور شده است.

رئیس جمهور در ادامه درباره بخشی دیگر از نظرات مطرح شده در این نشست اظهار داشت: دولت مجری و شورای نگهبان ناظر برگزاری انتخابات هستند. بررسی صلاحیت‌ها نیز بر عهده هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت است. بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در مورد صلاحیت افراد ندارند و باید این امر از سوی این هیئت‌ها انجام شده و اگر هم کسی اعتراضی دارد باید از طریق مبادی ذیربط مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

دکتر رئیسی ادامه داد: از نظر ما اصل بر صلاحیت افراد است مگر خلاف آن از سوی این مراجع ذی‌صلاح اعلام شود که کار قانونا در دست آنهاست.

رئیس جمهور در ادامه درباره مسئله مطرح شده در نشست درباره موضوع معیشت مردم با تاکید بر اینکه دولت سفره و زندگی مردم را یکی از اولویت‌های جدی خود می‌داند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس نیز در این زمینه محل مراجعه مردم هستند لذا قطعا معیشت مردم جزو اولویت‌های آنهاست. محور نگاه و عمل دولت این است که معیشت مردم چنان سهل شود که برای مردم کاملا محسوس و ملموس باشد؛ امیدوارم مجموع اقداماتی که ما و شما و همه دست‌اندرکاران در سراسر کشور انجام می‌دهیم به این بیانجامد که ان‌شاءالله وضع معیشتی مردم روز به روز بهتر و زندگی بر مردم آسان‌تر شود.