دفاع عقلانی و منطقی از باورهای اسلامی کلان پروژه آیت‌الله مصباح یزدی محسوب می‌شود/ علامه مصباح شخصیتی اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساسا چهره‌ای آزاداندیش بود/ سالروز حماسه نهم دی باید همواره در تاریخ ملت ما بماند و ابعاد آن بیش از پیش تبیین شود

دکتر رئیسی در سومین کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی:

دفاع عقلانی و منطقی از باورهای اسلامی کلان پروژه آیت‌الله مصباح یزدی محسوب می‌شود/ علامه مصباح شخصیتی اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساسا چهره‌ای آزاداندیش بود/ سالروز حماسه نهم دی باید همواره در تاریخ ملت ما بماند و ابعاد آن بیش از پیش تبیین شود

رئیس جمهور دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز شنبه در سومین کنگره بزرگداشت «استاد فکر علامه مصباح یزدی»، از حضور در مراسم گرامیداشت مقام علمی، فکری، انقلابی مجاهد نستوه، فیلسوف و حکیم گرامی و متفکر و اندیشمند ارجمند همزمان با سالروز نهم دی، روز بصیرت ابراز خرسندی و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های پس از رحلت آیت‌الله مصباح یزدی به مناسبت‌هایی جامعه را به شخصیت فکری، اندیشه‌ای و انقلابی و جامعیت و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند چرا که این شخصیت می‌تواند برای جامعه و مراکز علمی و فکری ما چراغ راه و مصباح باشد.

رئیس جمهور با قدردانی از همه دست‌اندرکاران جمع‌آوری و عرضه آثار و اندیشه‌های علامه مصباح یزدی به جامعه و مراکز حوزوی و دانشگاهی به عنوان یک کار ضروری و مورد تاکید رهبری افزود: علامه مصباح یک شخصیت اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساسا چهره‌ای آزاداندیش بود و نکته مهم‌تر این است که آزاداندیشی و نوآوری‌های ایشان در عرصه اندیشه مبتنی بر مبانی محکم و استوار بود.

دکتر رئیسی ادامه داد: آیت‌الله مصباح فقط یک شخصیت علمی شاگردپرور نبود، بلکه شخصیتی جریان‌ساز بود و این جریان‌سازی نیز محدود به زمان حیات نورانی ایشان نبود بلکه بعد از رحلت این عالم جلیل‌القدر هم از یکسو جریان فکری و اندیشه‌ای ایشان ادامه یافته و منشا آثار و برکات فراوانی شد و از سوی دیگر برگزاری دوره‌های طرح ولایت ثمرات اجتماعی زیادی داشته است.

رئیس جمهور دوره‌های طرح ولایت را دوره‌هایی پرجاذبه توصیف کرد و بر رفع گره‌های ذهنی برای جوانان تمرکز دارد و اظهار داشت: اگر گره‌های ذهنی جوانان گشوده نشود تبدیل به مسئله شده و کنش و واکنش‌هایی در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها ایجاد می‌کند. اما آیت‌الله مصباح یزدی از همان سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال رفع گره‌های ذهنی در میان نوجوانان و جوانان بود و بنده خودم نیز در سال‌های نوجوانی و در ابتدای مسیر طلبگی در مشهد با آثار ایشان آشنا شدم.

دکتر رئیسی دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همواره امواجی برای ایجاد انحراف در فضای عقیدتی جوامع وجود دارد، اضافه کرد: در این میان نکته مهم ایستادگی بر مواضع و مبانی و دفاع از این اصول است و همین ایستادگی است که به یک فکر و اندیشه اصالت می‌دهد.

دکتر رئیسی یکی از مهمترین نکات در سلوک و رفتار علمی آیت‌الله مصباح یزدی را همین ایستادگی شجاعانه در عرصه دفاع از دین در مقابل فضاسازی‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: گاهی فضاسازی‌های شایعه‌سازان عرصه را بر اهل حق تنگ کرده و حتی به کسانی که حق را می‌فهمند مجال تبیین حق را نمی‌دهد. در جامعه ما روی فعالیت‌های مرجفون و شایعه‌سازان و فضاسازان به اندازه کافی کار نشده است، اما بدانید شرط اثربخشی در عرصه فکری و اندیشه‌ای همین شناخت حق و ایستادگی در مسیر تبیین حقایق است.

رئیس جمهور با بیان اینکه به مناسبت گرامیداشت یک شخصیت بصیر و بصیرت‌آفرین باید گفت که برخورداری از چشم دل مهم‌تر از چشم سر است، گفت: انسان با چشم سر اشخاص و اشیا را می‌بیند، اما با چشم دل راه را از بیراهه و دوست از دشمن می‌شناسد. چه بسیارند افرادی که چشم سر ندارند اما روشن‌دل هستند و برعکس افرادی که چشم سر دارند اما کوردل هستند و به همین واسطه عامل دست بیگانگان شده و در جریان باطل قرار می‌گیرند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه کسانی که مقابل ائمه ایستادند نیز عمدتا کفار نبودند بلکه مسلمانانی بودند که بصیرت نداشتند، افزود: وقتی حقیقت برای چنین افرادی به درستی تبیین شود متنبه می‌شوند. از همین رو بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما به ویژه در جریان فتنه هشدار جدی دادند که فتنه حق را غبارآلود می‌کند و نمی‌گذارد حقایق روشن شوند. انسان بابصیرت غبارها کنار زده و هم خود حق را می‌شناسد و هم به دیگران می‌شناساند.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌ ممکن است گاهی انسان بابصیرت حق را بشناسد، اما آمادگی برای ایفای نقش ندارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی طلبه و دانشجوی سیاسی را کسی معرفی می‌کنند که جامعه خود را بشناسد، نیاز جامعه را درک کند و آماده ایفای نقش و خطر کردن در مسیر تامین این نیازها باشد و به میدان بیاید. این نکته مهمی است که انسان با یک عقیده راسخ و با یک عزم استوار، با توکل بر خدا و برخورداری از فکر و اندیشه بلند به صحنه بیاید و در مسیر رفع نیازهای جامعه خطرپذیری و ایفای نقش کند.

دکتر رئیسی اینگونه نقش‌آفرینی را مصداق روشن جهاد دانست و اظهار داشت: جهاد تبیین بخشی از جهاد یک انسان سالک است و روشنگری با جهاد تبیین بسیار مهم است تا از جوانان ما در مقابل شبهات علمی و شهوت عملی محافظت کند.

رئیس جمهور نکته مهم دیگر در شخصیت علامه مصباح یزدی را یگانگی در حرف و عمل عنوان و تصریح کرد: آنچه بیش و پیش از هر چیز باعث جذب مردم به امام راحل و در دوره حاضر رهبر معظم انقلاب شد، صداقت و یگانگی ایشان در حرف و عمل بوده و هست. صادق‌القول بودن برای یک انسان سالک و به ویژه کسانی که می‌خواهند در مسائل اجتماعی ایفای نقش کنند بسیار مهم است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند معرفی چهره‌های متفکر، اندیشمند و اثرگذارمان به جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: امروز بیشتر از همیشه نیازمند آن هستیم که اندیشه بلند بزرگان خود را برای جامعه تبیین کنیم چرا که جامعه امروز تشنه چنین نگاه‌های نو و اندیشه‌های بلندی است که می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چنین نشست‌هایی را برای تجلیل از مقام علمی، انقلابی و اندیشه‌ای یک متفکر اندیشمند بسیار ضروری می‌دانم، گفت: اگر در کنار این نشست اقدامات دیگری هم انجام شود، خوب است، اما همین نشست هم به عنوان یک حرکت نمادین در جهت معرفی و تبیین این شخصیت و نگاه‌های علمی و اندیشه انقلابی او بسیار موثر خواهد بود.

دکتر رئیسی با اشاره به سال‌های ابتدایی مسئولیت خود در دستگاه قضایی که برخی از خوبان و نه بدان به دلیل جوسازی‌ها به نصب عکس شهید بهشتی روی میز وی خرده می‌گرفتند، اظهار داشت: باید تلاش کنیم شخصیت بزرگانی مثل امام، رهبری و آیت‌الله مصباح را که از چهره‌های اثرگذار بودند بیش از پیش بشناسیم و از ایشان شناخت حق، گرایش به حق، ایستادگی در مسیر حق و نهراسیدن در این مسیر را بیاموزیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم در روز بصیرت با حضورشان نشان دادند که فتنه را خوب شناختند و غبار را از روی آن کنار زدند، به تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب به صحنه آمده و به شکل خودجوش اعلام موضع کردند، تصریح کرد: مردم با این حرکت خود در روز نهم دی حماسه‌ای بزرگ خلق کردند و به فتنه خاتمه بخشیدند. سالروز این حماسه بزرگ باید همواره در تاریخ ملت ما بماند و ابعاد آن بیش از پیش تبیین شود.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه با این بصیرت و روشن‌بینی مردم جریان بدخواه و معاند به حاشیه رانده شده و بیشتر هم به حاشیه رانده خواهد شد، خاطرنشان کرد: آنچه امروز از مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم عزیز فلسطین و ایستادگی مثال‌زدنی آنان شاهدیم در پرتو دین و قرآن است. رفتار و مقاومت مردم غزه در برابر مصائبی که به آنها در از دست دادن عزیزانشان وارد می‌شود، دنیا را در حیرت فرو برده است. این مردم دل به قرآن و ارزش‌های الهی بسته‌اند و این باور همچون یک دژ مستحکم پیروزی ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی را نوید می‌دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بعد از 80 روز اگر بخواهیم صحنه فلسطین را تحلیل کنیم همه صاحب‌نظران عرصه اندیشه و سیاسیون معتقدند که پیروز این میدان فلسطین است و شکست نصیب رژیم صهیونیستی شده است، گفت: بعد از 80 روز نبرد گروهی که نه نیروی هوایی دارد و نه نیروی زمینی و دریایی به شکل رایج، فقط با ایمان قوی و شرافت در مقابل شرارت پیروز شده است.

دکتر رئیسی تصریح کرد: امروز موضع حق جمهوری اسلامی ایران در حقانیت دفاع از آرمان آزادی فلسطین و اینکه رژیم صهیونیستی زایل‌شدنی است بر همه جهانیان روشن شده است. اینها نشانه‌های اقتدار یک ملت و رهبران آن، امام امت و رهبری فرزانه انقلاب است که درست حرف می‌زنند، درست پیش‌بینی و بر مواضع حق تاکید می‌کنند.