نماز امیدآفرین‌ترین فریضه در بین تمام فرایض است/ شکل‌گیری حیات طیبه و جامعه سالم بدون نماز ممکن نیست/ یکی از موثرترین ابزارهای مصون‌سازی جامعه و جوانان و نوجوانان توجه به نماز است

دکتر رئیسی در سی‌امین اجلاس سراسری نماز:

نماز امیدآفرین‌ترین فریضه در بین تمام فرایض است/ شکل‌گیری حیات طیبه و جامعه سالم بدون نماز ممکن نیست/ یکی از موثرترین ابزارهای مصون‌سازی جامعه و جوانان و نوجوانان توجه به نماز است

رئیس جمهور نماز را امیدآفرین‌ترین فریضه و موثرترین عنصر در زمینه خودسازی و جامعه‌سازی دینی توصیف کرد و گفت: نماز در حیات طیبه بسیار تاثیرگذار بوده و اساسا شکل‌گیری حیات طیبه بدون نماز ممکن نیست و دست یافتن به جامعه سالم بدون نماز ممکن نیست.

دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز شنبه در جریان سفر به استان زنجان، در سی‌امین اجلاس سراسری نماز که در این استان برگزار می‌شود، با قدرانی از تلاش‌های موثر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی برای اقامه این فریضه الهی تصریح کرد: تلاش برای ترویج و اقامه نماز باید همواره ادامه داشته باشد چرا که نماز ستون دین است.

رئیس جمهور نماز را موثرترین عنصر در زمینه خودسازی و جامعه‌سازی دینی توصیف کرد و افزود: نماز در حیات طیبه بسیار تاثیرگذار بوده و اساسا شکل‌گیری حیات طیبه بدون نماز ممکن نیست و دست یافتن به جامعه سالم بدون نماز ممکن نیست.

دکتر رئیسی نماز را محور سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار داشت: اولین توصیه به صاحبان مکنت و قدرت نماز است؛ اگر نماز بود باقی خوبی‌ها در پرتو آن شکل می‌گیرد و از زشتی‌ها اجتناب می‌شود چرا که در روایت داریم که نماز انسان را از زشتی‌ها باز می‌دارد.

رئیس جمهور همچنین نماز را مستحکم‌ترین استوانه برای یک انسان سالک در حوزه مبارزه با نفس و مقابله با شیاطین، اشرار و طواغیت دانست و گفت: نماز امیدآفرین‌ترین فریضه در بین تمام فرایض و احکام الهی است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه نماز در عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی چه با منشا درونی و نفس اماره و چه با منشا بیرونی و ناشی از شیاطین و طواغیت انسان را یاری می‌کند، خاطرنشان کرد: گفته‌اند که راه مقابله با همه زشتی‌ها و رسیدن به همه خوبی‌ها نماز است و اساسا هیچ‌کس در مسیر کمال جز از طریق توجه به نماز به قله نمی‌رسد؛ اساسا نماز هم راه و طریق است و هم مقصد، مقصود و هدف.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بنده به این اعتبار اینجا حضور یافته‌ام که درباره وظایف خودم به عنوان یک مسئول اجرایی نسبت به نماز سخن بگویم، گفت: یک فرد مسئول و دارای مکنت و قدرت اول باید به ارتقای کیفیت و تقویت روح نماز خود توجه کند و روح او با روح نمازش انس بگیرد و در گام بعدی برای ترویج نماز از جایگاه و موقعیت خود بهره بگیرد.

دکتر رئیسی افزود: کسانی که دارای جایگاه‌ها و مسئولیت اجرایی هستند باید برای ترویج نماز الگوسازی کنند؛ این الگوسازی نیز باید با سلوک، عمل و روح نماز خود آنان صورت گیرد و عمل و کیفیت نماز آنها دیگران را به نماز دعوت کند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت ترویج نماز اظهار داشت: تلاش برای اجتماعی کردن نماز حائز اهمیت است. اهل هنر، اهل قلم و بیان تلاش کنند که نماز را ترویج کنند. اهل رسانه نیز تلاش کنند که ترویج نماز و تبیین و معرفت نسبت به نماز با بیان‌های مختلف و در سطوح مختلف مخاطبان صورت بگیرد، به گونه‌ای که از کودک و نوجوان و جوان تا فرهیختگان و نخبگان، همه با نماز ارتباط داشته باشند.

دکتر رئیسی گفت: کسانی که در جایگاه سازمانی و اداری هستند، حوزه، دانشگاه، موسسات علمی و فرهنگی و پژوهشی، برای ترویج نماز را الگوسازی کنند.

رئیس جمهور با طرح این سوال که راه مصون‌سازی جامعه از آسیب‌ها چیست؟ گفت: باید نسبت به آسیب‌های اجتماعی نگران باشیم، آسیب‌‌های اجتماعی جامعه را تهدید می‌کند. وسایل ارتباطی و اطلاعاتی امروز را نمی‌توان محدود کرد، زیرا دسترسی برای همه وجود دارد و گسترش و توسعه و سرعت آن تمام سطوح و لایه‌های زندگی انسان معاصر را در برگرفته به نحوی که امروز همه شئون زندگی بر این‌ بستر قرار داده شده و روز به روز به طرف هوشمندسازی حرکت می‌کند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه تنها راهی که می‌توان از عالم اطلاعات و ارتباطات در جهت رشد استفاده کرد و آسیب‌ها را کاهش داد، مصون سازی است، اظهار داشت: نماز بهترین عنصر برای صیانت از نسل جوان و نسل نو و آحاد جامعه است. باید در همه مراکز علمی، فرهنگی، فکر و اندیشه‌ای اعم از مدرسه، دانشگاه و مراکز سازمانی و اداری نسبت به اقامه نماز توجه و اراده وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به الگوسازی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به نماز اول وقت خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نماز نباید جای خود را به فعل دیگری بدهد.

دکتر رئیسی گفت: دولت در توجه دادن به نماز و آثار و برکات و معنویات نماز به آحاد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان مسئولیت دارد. البته این وظیفه همه رسانه‌ها، مراکز علمی، فرهنگی، فکری و اندیشه‌ای الگوساز و حوزه و دانشگاه است. همین اجلاس نیز به شکل نمادین وظیفه ما در اقامه و ترویج نماز را یادآوری می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به تحولات غزه اظهار داشت: از جمله تصاویر و جلوه‌هایی که از فلسطین می‌بینیم، نماز خواندن افرادی است که مصیبت دیده بودند و روی خرابه‌ها نماز می‌خواندند؛ مهمترین عنصر مقاومت فلسطینیان همان توجه به نماز و برپایی آن است.

دکتر رئیسی با طرح این سوال که چه چیز بچه‌های فلسطین را مقاوم نگه داشته است جز توجه به قرآن و نماز، گفت: نیرو بخش‌ترین عنصر برای انسان سالک، نماز است؛ بزرگترین امید فلسطنیان نماز و قرآن است که آنها را مقابل دشمن سرپا و مقاوم نگه داشته است. امروز بزرگترین پشتوانه غزه بزرگ و فلسطین مقتدر در این دنیا نماز و توجه به خداست و با این اقدام دشمن را مستاصل کرده است. قریب 100 روز از جنگ می‌گذرد، اما شرافت ایمان، فلسطینیان را در برابر شرارت استوار نگاه داشته است.

رئیس جمهور با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه پیروز این میدان فلسطین و بازنده واقعی رژیم جعلی صهیونیستی است، تصریح کرد: همه اینها به برکت ایمان و قرآن و نماز است که توانسته انسان‌های مقاومی را به بار آورد. در دفاع مقدس هم همین گونه بود و رزمندگان با قدرت نماز و قرآن به مبارزه با دشمن بعثی می‌رفتند.