یکی از جلوه‌های مهم استقلال کشور، استقلال اقتصادی است/ افتتاح واحدهای صنعتی و تولیدی گام مهمی در جهت ارتقای استقلال سیاسی کشور محسوب می‌شود/ امروز عنوان ایران پیشرفته و فنآور زیبنده ایران اسلامی است

دکتر رئیسی در آیین افتتاح 157 پروژه حوزه صنعت و انرژی:

یکی از جلوه‌های مهم استقلال کشور، استقلال اقتصادی است/ افتتاح واحدهای صنعتی و تولیدی گام مهمی در جهت ارتقای استقلال سیاسی کشور محسوب می‌شود/ امروز عنوان ایران پیشرفته و فنآور زیبنده ایران اسلامی است

رئیس جمهور در مراسم افتتاح 157 طرح حوزه صنعت و انرژی در استان هرمزگان اظهار داشت: افتتاح این واحدها گام مهمی در جهت ارتقای استقلال اقتصادی کشور است. ما این روزها استقلال سیاسی کشور را جشن می‌گیریم اما یکی از جلوه‌های مهم استقلال کشور، استقلال اقتصادی است؛ آنچه امروز افتتاح شد جلوه مهمی از ما می‌توانیم است و شما نشان دادید که می‌توانید.

دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان هرمزگان در «آیین بهره‌برداری از 157 پروژه حوزه صنعت و انرژی» در این استان با شکرگذاری به درگاه خداوند متعال برای آنکه در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و شکوفایی و گام‌های بلند در مسیر پیشرفت ایران اسلامی هستیم، تصریح کرد: امروز عنوان ایران پیشرفته و فنآور زیبنده ایران اسلامی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز جوانان عزیز ما توانسته‌اند در جای جای کشور با استفاده از دانش و فنآوری‌های نوین توانایی‌های خودشان را در عرصه اجرا و عمل نشان دهند، افزود: نتیجه ضمیمه شدن دانایی‌ها به توانایی‌ها پیشرفت‌ها و توسعه‌ای است که بحمدالله در جای جای کشور شاهد هستیم.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به آغاز بهره‌برداری از 157 پروژه و طرح در حوزه‌های صنعتی و انرژی اظهار داشت: یکی از این طرح‌ها، پروژه بزرگ نیروگاه اتمی در سیریک است که توسط رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام شد. احداث این نیروگاه 5 هزارمگاواتی به عنوان یک زیرساخت برای اقتصاد و پیشرفت کشور بسیار مهم است و امیدواریم به دست توانای مهندسان، کارگران و فعالان در این عرصه بتواند هر چه سریع‌تر به مدار بیاید و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه 128 پروژه از مجموع 157 پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شوند کارخانه‌های صنعتی و تولیدی است، گفت: بهتر این بود که بنده حضورا در محل اجرای این پروژه‌ها حضور می‌یافتم و از دست‌اندرکاران اجرای آنها و تلاش‌های جهادی آنان قدردانی می‌کردم‌، اما امکان این کار نیست و لذا از اینجا از همه دست‌انداران اجرای این طرح‌ها که در هوای گرم و شرایط اقلیمی استان هرمزگان تلاش کردند، صمیمانه سپاسگذاری می‌کنم.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه امروز مهمترین محور کار برای همه ما تلاش در جهت رشد تولید است، خاطرنشان کرد: کشور ظرفیت‌های بسیاری دارد و همه باید برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها تلاش کنیم. یکی از نکات مهم در کنار تلاش برای مدیریت رشد تولید، مدیریت مصرف است. اگر مصرف مدیریت نشود، هر قدر هم که تولید افزایش یابد باز ممکن است برای تامین نیازهای کشور مجبور به خرید از خارج و واردات باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر مصرف مدیریت نشود، همه هزینه‌هایی که باید صرف سرمایه‌گذاری، اشتغال و افزایش ثروت کشور شود، با مصرف بی‌رویه هدر می‌رود، گفت: در کنار اینها باید برای ارتقای کیفیت و افزایش صادرات نیز تلاش کنیم. یکی از کارهای خوبی که در کشور با رهنمودها و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی صورت گرفته جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

دکتر رئیسی افزود: خام فروشی برای کشور زیان بزرگی به همراه دارد و در عوض با تکمیل صنایع پایین‌دستی و زنجیره ارزش می‌توانیم از مواد خامی که در کشور تولید می‌شوند ارزش افزوده بالاتری تولید کنیم.

رئیس جمهور با قدردانی از همه کسانی که برای اجرای این پروژه‌ها تلاش کرده‌اند، اظهار داشت: افتتاح این واحدها گام مهمی در جهت ارتقای استقلال اقتصادی کشور است. ما این روزها استقلال سیاسی کشور را جشن می‌گیریم اما یکی از جلوه‌های مهم استقلال کشور، استقلال اقتصادی است؛ آنچه امروز افتتاح شد جلوه مهمی از ما می‌توانیم است و شما نشان دادید که می‌توانید.