بازدید دکتر رئیسی از نمایشگاه دستاوردهای فضایی کشور

در حاشیه مراسم گرامیداشت روز فناوری فضایی صورت گرفت؛

بازدید دکتر رئیسی از نمایشگاه دستاوردهای فضایی کشور

رئیس جمهور در حاشیه مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی کشور، از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای فضایی کشور بازدید کرد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در بدو ورود به محل برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی از نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت فضایی کشور بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات آخرین توانمندی‌های فضایی کشور مطلع شد.

در این نمایشگاه آخرین فعالیت‌های حوزه فضایی و ماهواره‌ ظفر 2، نمونه پروازی ماهواره ناهید 2 و نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان 1 به عنوان آخرین دستاوردهای حوزه فضایی کشور معرفی شدند.

بنابر این گزارش، در کمتر از یک هفته گذشته ماهواره مهدا و دو محموله فضایی توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار 450 کیلومتر از سطح زمین قرار گرفتند.

این مدار بیضوی دارای کمینه ارتفاع 450 و بیشینه ارتفاع حدود 1100 کیلومتر است.

چند روز قبل از آن نیز ماهواره‌بر قائم 100 توانست ماهواره ثریا را در مدار 750 کیلومتری قرار دهد که یک رکورد به شمار می‌رود.

ماهواره‌های مهدا و ثریا هر دو ساخته پژوهشگاه فضایی ایران هستند.

در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی، وزیر ارتباطات، وزیر دفاع و وزیر علوم نیز حضور دارند.

این نمایشگاه در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شده بود که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمانی دانش‌بنیان، مبتنی بر ساختاری محصول‌محور و نوآورانه است و در زمینه‌های مختلف دانش و فناوری فضایی از جمله «مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور»، «ناوبری و موقعیت‌یابی»، «حمل و نقل فضایی» و «انتقال مداری» فعالیت می‌کند.
این پژوهشگاه در راستای تحقق اهداف و وظایف خود، در صدد دستیابی به فناوری‌های کاربردی و نوین فضایی و تولید محصولات مورد نیاز کشور است و از بدو تاسیس علاوه بر ماموریت طراحی و ساخت سامانه‌های فضایی، در توسعه محصولات سرریز فناوری فضایی نیز تلاش کرده و به دستاوردهای درخشانی دست یافته که در صنایع دریایی، خودروسازی، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، محیط زیست، اکتشافات معدنی، نقشه‌برداری، زمین‌شناسی، امداد و نجات و مدیریت بحران کاربرد دارند.
در این نمایشگاه برخی دستاوردهای این پژوهشگاه از جمله دستگاه آشکارساز ایستگاهی و قابل حمل دو منظوره مواد مخدر و منفجره، موتور الکتریکی براشلس، باتری لیتیوم-یون پاکتی خودروهای برقی، سامانه تصویربرداری سارپلاریمتری، باتری جریانی وانادیومی، سیستم‌های خنک کننده تجهیزات پزشکی مجهز به فناوری لوله حرارتی، بالن مقید مخابراتی-پایشی، مولتی‌روتور کلاس سنگین، حسگر خورشیدی، حسگر ردیاب ستاره‌ای، حسگرهای مغناطیسی، مبدل DC-DC، عایق حرارتی چندلایه، ساختارهای ساندویچی لانه زنبوری، سامانه شناسایی اهداف مغناطیسی زیرسطحی، سامانه ناوبری سماوی، پوشش فرمی عایق الکتریکی، عایق‌های مقاوم حرارتی موتورهای کروی و استوانه‌ای به نمایش گذاشته شده بودند.