نخبگان باید با شناسایی و تلاش برای حل مسائل کشور، نقشی موثر در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنند/ وضعیت و جایگاه علمی کشور قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست/ دولت با سپردن حل مسائل نخبگان به خودِ نخبگان موافق است

دکتر رئیسی در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی جهانی:

نخبگان باید با شناسایی و تلاش برای حل مسائل کشور، نقشی موثر در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنند/ وضعیت و جایگاه علمی کشور قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست/ دولت با سپردن حل مسائل نخبگان به خودِ نخبگان موافق است

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تجلیل و تکریم از افتخارآفرینی‌های نخبگان کشور گفت: نه شما نخبگان و نه ما در دولت نباید به همین مقدار افتخارآفرینی اکتفا کنیم و باید به فکر حفظ و ارتقای این روند باشیم؛ شما باید با شناسایی و تلاش برای حل مسائل جامعه و کشور،‌ نقشی موثر در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنید.

دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در مراسم تجلیل از «مدال‌آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان» با سپاسگزاری از افتخارآفرینی جوانان المپیادی کشور و نیز قدردانی از زحمات والدین، معلمان، مربیان و مدیران آنها تصریح کرد: مراسم امروز هم برای قدردانی از مدال‌آوران المپیادهای علمی و هم به مناسبت احیای باشگاه دانش‌پژوهان برگزار شده است.

رئیس جمهور با تبریک ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی همواره توجه به علم‌آموزی، معرفت‌افزایی و ارتقای علم و دانش را مورد تاکید قرار داده است و یکی از دلایل این ادعا نیز اینکه امام راحل به عنوان رهبر انقلاب خود یک عالم فرزانه بود که بیش از 50 جلد کتاب به عنوان آثار علمی از او باقی مانده که در حوزه‌های فقه، اخلاق و عرفان کتب مرجع هستند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فراتر از تالیف کتب مهم و مرجع، شخصیتی نوآور و خلاق در عرصه علم و دانش بود، افزود: امروز نیز سکاندار این انقلاب یک عالم فرزانه است که همواره بر رشد و پیشرفت علم و دانش تاکید داشته و دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعداد دانشگاه‌ها، مراکز علمی، دانشجو، اعضای هیئت‌های علمی و مقالات علمی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب با پیش از آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از انقلاب ایران حتی یک مجله علمی بین‌المللی نداشت، امروز تعداد مجلات علمی بین‌المللی کشور به 300 نشریه بالغ می‌شود و ارتقای قابل توجه رتبه علمی کشور نشانه توجه انقلاب و نظام اسلامی به علم، عالم، علم‌آموزی و معرفت‌افزایی و به‌کارگیری این علم و دانش است.

دکتر رئیسی دلیل تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان را آوردن علم و دانش و فناوری به عرصه اجراست، گفت: ظرفیت‌های علم و دانش کشور بسیار بالاست و جوانان و نوجوانان ایرانی می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی همواره افتخارآفرینی کنند و پرچم پرافتخار کشورمان را در عرصه‌های مختلف فکری و علمی به اهتزاز درآورند.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت تجلیل و تکریم این افتخارآفرینی‌ها افزود: البته نه شما نخبگان و نه ما در دولت نباید به همین مقدار افتخارآفرینی اکتفا کنیم و باید به فکر حفظ و ارتقای این روند باشیم. شما باید مسیر رشد و تعالی خودتان و جامعه را ادامه دهید و تلاش کنید جامعه بیشترین بهره و نفع را از دانش و تخصص شما ببرد. شما باید با شناسایی و تلاش برای حل مسائل جامعه و کشور،‌ نقشی موثر در رشد و پیشرفت کشور ایفا کنید.

رئیس جمهور در ادامه به اهمیت نوآوری، خلاقیت و نظریه‌پردازی اشاره کرد و گفت: نظریات پیشینیان برای ما بسیار مهم و قابل احترام است اما امروز ما می‌توانیم با تکیه بر مبانی استوار پیشینیان سخنی نو داشته باشیم و راه نظریه‌پردازی و اندیشه‌ورزی همواره باز است.

دکتر رئیسی تصریح کرد: در این راستا باشگاه دانش‌پژوهان جوان در جایگاه یک باشگاه اندیشه‌ورزی با در کنار هم قرار دادن نخبگان و استفاده از اندیشه و مباحثات آنان نظریات جدیدی خلق کند که برای حل نظام‌مسائل کشور در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، انرژی و دیگر بخش‌ها راهگشا باشد.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت توجه ویژه به مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در باشگاه دانش‌پژوهان جوان تاکید کرد و گفت: این باشگاه باید زنده، نوآور و نخبه‌پرور باشد و از جمع نخبگان آن برای حل مسائل کشور راهکار ارائه شود.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین ناظر به برخی خواسته‌ها و مطالبات مطرح شده از سوی مدال‌آوران المپیادهای جهانی در این نشست گفت: ما با این پیشنهاد که مسائل نخبگان به دست نخبگان حل شود کاملا موافقیم و وزرای علوم و آموزش و پرورش در زمینه مسائل مربوط به نخبگان حتما از نظرات آنها استفاده کنند.

رئیس جمهور همچنین ضمن استقبال از ارائه طرحی برای حل مسائل نخبگان کشور از سوی یکی از مدال‌آوران المپیادی نسبت به پیگیری این طرح و ارائه پاسخ آن طی روزهای آینده قول مساعد داد.

دکتر رئیسی همچنین بر حمایت دولت از تجهیز و تامین کادر اداری و جذب نیرو در باشگاه دانش‌پژوهان جوان با تمرکز بر عدالت در گزینش و به‌کارگیری افراد شایسته با همکاری سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش و همت نخبگان و همچنین مسئولین وزارت علوم و آموزش و پرورش، باشگاه دانش‌پژوهان جوان نماد و نمود علم‌آموزی و کاربست علم در کشور باشد.

در این مراسم همچنین با حضور رئیس جمهور از 28 نفر از مدال‌آوران رتبه‌های اول تا سوم المپیادهای علمی بین‌المللی در رشته‌های زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم و اخترفیزیک تجلیل شد.