انقلاب اسلامی همچنان ابعاد و زوایایی دارد که باید بیش از پیش مورد شناخت قرار گیرد/ انقلاب اسلامی برخلاف غالب انقلاب‌ها دچار چرخش در مواضع و تغییر در آرمان‌ها نشده است

دکتر رئیسی در مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سفرای خارجی:

انقلاب اسلامی همچنان ابعاد و زوایایی دارد که باید بیش از پیش مورد شناخت قرار گیرد/ انقلاب اسلامی برخلاف غالب انقلاب‌ها دچار چرخش در مواضع و تغییر در آرمان‌ها نشده است

رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بر خلاف غالب انقلاب‌ها و نهضت‌ها در دنیا که پس از مدتی دچار چرخش در مواضع و تغییر در آرمان‌ها و شعارهای خود می‌شوند، همچنان به پای آرمان‌ها و شعارهای خود استوار ایستاد است، تصریح کرد‌: آن روز شعار ما «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و امروز هم شعار ما همین است.‌ آن روز شعار ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود و شعار امروز ما هم همین است.

دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در مراسم «بزرگداشت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سفرای خارجی مقیم ایران»، با تبریک بعثت حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله (ص) تصریح کرد: این روزها، ایام پر برکت دهه فجر انقلاب اسلامی و یادآور امام بزرگوار و عظیم‌الشأن ما امام خمینی(ره) و شهیدان انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی، ایثار ایثارگران، جانبازی جانبازان و رشادت ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دهه فجر انقلاب اسلامی در آستانه چهل و پنجمین بهار خود، ابعاد و زوایای مختلفی دارد که باید بیش از پیش مورد شناخت ملت ایران و ملت‌های مسلمان و ملل آزاده و مستقل جهان قرار بگیرد، افزود: انقلاب ملت ایران، انقلابی با اتکال به خداوند متعال و با اعتماد به نفس، بدون هیچگونه کمک قدرت‌های خارجی شرقی و غربی و با دستی خالی از سلاح بود.

دکتر رئیسی اظهار داشت: ملت ایران با اعتقاد، باور، عزمی پولادین و با اعتماد به قدرت خود که در پرتو قدرت خداوند شکل گرفته بود، به میدان آمد و با رژیمی تا دندان مسلح که مورد حمایت آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی بود، مبارزه کرد. ملت ایران اراده کرد این رژیم را که رژیمی وابسته به غرب بود و منافع غربی‌ها و بیگانگان را به منافع مردم ترجیح می‌داد، ساقط کند.

تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، تبلور اراده ملت ایران در جنگ اراده‌ها بود

رئیس جمهور با بیان اینکه اراده ملت ایران برای تشکیل حکومتی به نام جمهوری اسلامی در برابر اراده رژیمی قرار گرفت که نمی‌خواست اراده این ملت محقق شود، گفت: در این جنگ اراده‌ها، اراده ملت ایران پیروز شد و انقلاب‌شان با وجود آنکه سلاحی نداشتند و از سوی هیچ قدرت خارجی حمایت نمی‌شدند، با توکل بر خدا به پیروزی رسید و لذا ما سالروز آن یعنی 22 بهمن را یوم‌الله یا روز خدا می‌خوانیم.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه به باور ما آنچه در 22 بهمن اتفاق افتاد، جلوه قدرت خدا بود که از غیر مجاری معمولی و طبیعی تحقق پیدا کرد، افزود: معنای این سخن آن است که علی القاعده نباید ملتی که سلاح ندارد و از طرف قدرت‌های خارجی مورد حمایت نیست، در برابر رژیمی تا بن دندان مسلح و مورد حمایت آمریکا پیروز شود، اما وقتی ملتی توکلش به خدا و اعتمادشان به توانایی و قدرت خودشان بود، این پیروزی به ارمغان می‌آید.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمنان تلاش کردند انقلاب اسلامی ملت ایران که رژیم پهلوی را ساقط کرد، نتواند نظام و حکومتی تشکیل دهد، اظهار داشت: به رغم خواست دشمنان امام راحل بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب نوع حکومت آینده را به رفراندوم گذاشت که کاری کاملا دمکراتیک بود.

دکتر رئیسی اضافه کرد: این حرکتی دمکراتیک بود، برخلاف ادعای مدعیان دفاع از دمکراسی که در عمل به این ادعای خود اعتنا نمی‌کنند، چرا که اگر برای آن اهمیت قائل بودند امروز مردم فلسطین و یمن می‌توانستند حکومت مورد نظر خود را انتخاب کنند و توطئه‌ها علیه خود را کنار بزنند و از سوی دیگر بسیاری از روابطی که کشورهای غربی با برخی حکومت‌ها برقرار کرده‌اند زیر سوال می‌رفت.

دکتر رئیسی با بیان اینکه کشورهای غربی مدعی دمکراسی هستند، اما به حقیقت دمکراسی و آرا ملت‌ها توجه نمی‌کنند، تصریح کرد: در مقابل انقلاب اسلامی در انتخاب نوع حکومت آینده کاری کاملا دمکراتیک انجام داد و 98 درصد مردم به برقراری حکومت جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. قانون اساسی تدوین و به رای عمومی گذاشته شد و برخلاف خواست و تلاش دشمن تمام نهادهای حکومتی از دل قانون شکل گرفت.

از جنگ تحمیلی تا ترورهای دهه 60، تاریخ سیاه استمرار دشمنی قدرت‌های استکباری با ملت ایران

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به استمرار دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران پس از تاسیس و تثبیت، تحمیل جنگ تحمیلی 8 ساله به ملت ایران از سوی قدرت‌های جهانی با صدها هزار شهید و ویرانی‌های گسترده را تنها نمونه‌ای از دشمنی نظام سلطه با ملت ایران عنوان کرد و افزود: به رغم این دشمنی‌ها اما ملت ایران، همان ملت 22 بهمن بود و با مقاومت و ایستادگی و نثار خون فرزندان خود، این جنگ را نیز پیروزمندانه پشت سر گذاشتند و در این دفاع مقدس درخشیدند.

دکتر رئیسی در ادامه از تحریک نقاط مرزی و توطئه‌های جریان نفاق با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و با ترورهای گسترده در دهه 60 به عنوان برگ سیاه دیگری در تاریخ دشمنی قدرت‌های استکباری با ملت ایران اشاره کرد و افزود: تروریست‌های گروهک منافقین رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی کشور و 17 هزار نفر از مردم ما را در کوچه و بازار به شهادت رساندند، اما این قضیه نیز به نفع ملت بزرگ ایران رقم خورد.

امروز تمام دنیا پیام ظلم‌ستیزی،‌ صلح‌طلبی و امنیت‌افزایی ایران را دریافت کرده‌اند

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ادعاهای متوهمانه رسانه‌های آمریکایی و غربی درباره سقوط جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد‌: بارها این رسانه‌ها مدعی شدند که تا 6 ماه دیگر جمهوری اسلامی ایران از بین خواهد رفت اما از آن 6 ماه‌هایی که آنها می‌گفتند، 45 سال گذشته است و در مقابل از روسای وقت آمریکا و دیگر کشورهای غربی که نابودی جمهوری اسلامی ایران را در سر می‌پروراندند، امروز خبری نیست ولی جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه ایستاده و نهال نوپای 22 بهمن 57 به درخت تناوری تبدیل شده که ثمرات بسیاری دارد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز همه ملت‌های دنیا پیام جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده اند، تصریح کرد: پیام جمهوری اسلامی استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی،‌ دفاع از مظلومان و ستمدیدگان در عالم، استقلال سیاسی، اقتصادی،‌ آزادی قلم، آزادی فکر و بیان،‌ نفی یکجانبه‌گرایی، ظلم، ستم و استکبار، صلح و دوستی با همسایگان،‌ آرامش بخشیدن و ارتقای امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

جمهوری اسلامی ایران همچنان به پای آرمان‌ها و شعارهای خود استوار ایستاده است

رئیس جمهور حمایت از ملت مظلوم فلسطین را اصل تغییرناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی و از آرمان‌های اصلی انقلاب سال 57 ملت ایران عنوان کرد و گفت‌: در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب،‌ امام خمینی (ره) فلسطین را مسئله اول جهان اسلام اعلام کرد و امروز در 45 سالگی انقلاب اسلامی نیز اعلام می‌کنیم، فلسطین مسئله اول جهان اسلام است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران بر خلاف غالب انقلاب‌ها و نهضت‌ها در دنیا که پس از مدتی دچار چرخش در مواضع و تغییر در آرمان‌ها و شعارهای خود می‌شوند، همچنان به پای آرمان‌ها و شعارهای خود استوار ایستاد است، تصریح کرد‌: آن روز شعار ما «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود و امروز هم شعار ما همین است.‌ آن روز شعار ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود و شعار امروز ما هم همین است.

مخالفت با پیشرفت ملت ایران دلیل اصلی مخالفت غرب با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع سفرای خارجی مقیم ایران مخالفت با پیشرفت ملت ایران را دلیل اصلی مخالفت آمریکا و غرب با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی دانست و افزود:‌ بارها اعلام کردیم که در دکترین جمهوری اسلامی ایران و بنا به فتوای رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، سلاح هسته‌ای جایی ندارد. ما استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در پزشکی، صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌ها را از جمله حقوق حقه مردم خود می‌دانیم و بیش از 15 بار نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشات خود عدم انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد، اما آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود صاحب تسلیحات هسته‌ای هستند، می‌خواهند ملت ایران را از این حق خود محروم کنند.

دعوت از سفرا و نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران برای بازدید از پیشرفت‌های ایران در پارک‌های علم و فناوری

دکتر رئیسی با تاکید بر پافشاری ملت ایران بر حق هسته‌ای خود به رغم عهدشکنی‌های مکرر غرب در ماجرای مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ما میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهیم کرد و همواره آماده راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان بوده‌ایم، اما آنها به جای اینکه منطق ما را بپذیرند،‌ آن روز جنگ را بر ما تحمیل کردند و امروز هم تحریم‌ها را بر ما تحمیل می‌کنند،‌ این درحالی است که همانطور که جنگ دیروز برای بازداشتن جمهوری اسلامی از اهداف و از حرکت انقلاب کارساز نبود،‌ امروز نیز تحریم‌ها نتوانسته ما را از این مسیر باز بدارد.

رئیس جمهور در ادامه به پیشرفت‌های چشمگیر ملت ایران و دستاوردهای جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف به رغم تهدیدها و تحریم‌ها اشاره و ضمن دعوت از سفرای کشورهای مختلف و نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی در ایران برای بازدید از پارک‌های علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما با تحریم‌ها متوقف نشده و نخواهیم شد، این سخن ما نیست بلکه اعتراف سخنگوی کاخ سفید است که فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی مفتضحانه شکست خورده است.

دخالت آمریکا و کشورهای غربی در آینده فلسطین مردود است

دکتر رئیسی تحریم دارویی کودکان بیمار ایرانی را سند رسوایی مدعیان حقوق بشر و حامیان امروز نسل‌کشی فلسطینیان در غزه دانست و افزود: آنچه که امروز در غزه و بر علیه کودکان و زنان مظلوم فلسطینی به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی و با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی می‌گذرد، نقاب از چهره‌های واقعی آنها کنار زده و هیچ پاسخی در مقابل این کودک‌کشی و نسل‌کشی به وجدان‌های بیدار ملت‌های جهان ندارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا با وتوی قطعنامه‌های سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه و در مقابل ارسال تجهیزات و تسلیحات برای رژیم صهیونیستی، برای روی پا نگه داشتن این رژیم جعلی تلاش می‌کند، افزود: امروز ما شاهدیم با گذشت 4 ماه از این فجایع، پیروزی از آن مردم فلسطین و شکست از آنِ رژیم صهیونیستی است چرا که نتوانسته به اهدافی که از پیش اعلام کرده بود برسد.

دکتر رئیسی با مردود دانستن دخالت آمریکا و کشورهای غربی در تعیین آینده ملت فلسطین افزود: اگر به راستی شما مدعی دموکراسی هستید،‌ رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران طرحی کاملا دموکراتیک در این زمینه مبنی بر هر فلسطینی یک رای ارائه کردند که بر اساس آن هر فلسطینی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی با رای خود حکومت مد نظرشان را تعیین کنند.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی ملت فلسطین حمایت می‌کند 

رئیس جمهور در ادامه بر حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از عدالت‌خواهی و استقلال‌طلبی ملت فلسطین و مخالف با ظلم،‌ استکبار و یکجانبه‌گرایی تاکید کرد و با بیان اینکه آنچه که امروز به عنوان نظم جهانی از آن یاد می‌شود، نظمی ناعادلانه است، چرا که اگر مبتنی بر عدالت بود امروز ملت فلسطین مورد ستم قرار نمی‌گرفت، تصریح کرد‌: تاسف بالاتر از نسل‌کشی صهیونیست‌ها و حمایت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی، مربوط به ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی در جلوگیری از این جنایات و توقف حملات و بمباران‌ها بر علیه مردم مظلوم غزه است، لذا معتقدیم باید همه کشورها برای جایگزینی نظام عادلانه جهانی با نظام ناعادلانه فعلی با یکدیگر همکاری کنند.

حضور آمریکایی‌ها در منطقه هیچ توجیحی ندارد

دکتر رئیسی با بیان اینکه کشورهای منطقه بهترین زمینه را برای گفتگو و حل مسائل دارند و حضور بیگانگان در منطقه ما نه فقط مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه به مشکلات افزوده است، تصریح کرد: حضور نیروهای آمریکایی در منطقه ما هیچ توجیهی ندارد و مسائل منطقه باید با حضور مسئولین منطقه حل و فصل شود.

رئیس جمهور توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو را اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و با بیان اینکه ما دست کشورهایی را که بخواهند با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشند به گرمی خواهیم فشرد، تصریح کرد‌: سیاست ما، سیاست تعامل و همکاری با همه کشورهاست. همواره هم ثابت کردیم، بهترین دوست و همراه روزهای سخت برای کشورهای همسایه و منطقه هستیم. تاریخ دوستی ما با همسایگان بیانگر دوستی واقعی است، گرچه آمریکایی‌ها به دنبال ایران‌هراسی بلکه اسلام‌هراسی برای تامین منافع استکباری خود باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز به کشورهای منطقه و دنیا اثبات شده که ایران اسلامی حق‌خواه و عدالت‌خواه است و استقلال را برای همه کشورها می‌خواهد، گفت: ما ناامنی را کما اینکه برای خود نمی‌پسندیم، برای هیچ کشوری نمی‌پسندیم و ایجاد هر نوع ناامنی برای منطقه را ایجاد ناامنی برای کشور خودمان تلقی می‌کنیم.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد به صلح و ثبات در منطقه است، افزود: معتقدیم حضور آمریکایی‌ها در عراق، سوریه و افغانستان و منطقه به هیچ عنوان امنیت‌ساز نیست، بلکه مخل امنیت منطقه است. حضور آمریکایی‌ها در هیچ کجا امنیت‌ساز نبوده، نیست و نخواهد بود؛ هر جا آمریکایی‌ها حضور پیدا کردند منشأ شرارت و فتنه بودند. گره‌ای را از کشوری و جایی نگشودند و اگر به ظاهر گره‌ای گشوده باشند، باید دید در پشت این اقدام چه اهداف استکباری نهفته بوده و به دنبال کدام منافع خودشان هستند.

ایران اسلامی برای تبادل ظرفیت‌های خود با کشورهای مختلف آمادگی دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیاری است، اظهار داشت: زمینه‌های همکاری در ایران فراوان و متنوع است. همواره در دیدار با سفرای محترم کشورهای  دیگر تأکید کرده‌ام که سطح روابط ما با کشورهای مختلف می‌تواند توسعه پیدا کند و زمینه برای توسعه روابط کاملاً وجود دارد. ظرفیت‌های متقابل ما می‌تواند تبادل شود و به توسعه روابط بیانجامد و همکاری‌های ما می‌تواند، از سطح همکاری‌های دوجانبه به همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی بیانجامد.

دکتر رئیسی در پایان اظهار امیدواری کرد که ملت مقاوم ایران روز به روز به اهداف بلند خود نزدیک‌تر شود و همچنین ملت مقاوم، مظلوم و مقتدر فلسطین نیز بتواند به اهداف بلندش که تشکیل کشور فلسطینی با محوریت قدس شریف است، هر چه زودتر نائل شود و تصریح کرد: امیدواریم ملت‌های منطقه نیز بتوانند در کنار یکدیگر با صلح و دوستی و امنیت و آرامش زندگی کنند و دست دشمنان نابکار از این منطقه هر چه زودتر قطع گردد.