نظام اسلامی برای گرفتن حق قربانیان حادثه منا به تکلیف خود عمل می‌کند

نظام اسلامی برای گرفتن حق قربانیان حادثه منا به تکلیف خود عمل می‌کند

دادستان کل کشور بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی و تلاش همه دستگاه ها و حجاج ایرانی به منظور حفظ و جمع آوری مستندات حقوقی در رابطه با علل و عوامل بروز فاجعه منا به منظور ارایه و پیگیری در محاکم بین المللی تاکید کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ، امشب طی سخنانی در همایش بررسی «زوایای حادثه خونین منا» که به همت مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با بیان این که ما در قضیه منا با یک فاجعه با ابعاد گسترده روبرو بودیم که منجر به کشته شدن حدود 500 ایرانی و حدود 5 هزار مسلمان شد، اظهار داشت: برخوردها بعد از قضیه از سوی مسئولان سعودی، همه نشان از تعلل و کوتاهی آنان دارد و لذا به نظر نمی رسد که فقط بحث سهل انگاری باشد،‌به اعتقاد بنده یک تحلیل و نگاه خاصی پشت این مساله وجود دارد.

وی افزود: این در حالی است که بعد از این همه تذکر و هشدار ، آن چه از عربستان سعودی می بینیم ، نشانه یک دولت عذرخواه و نادم از همه مسلمین نیست؛ اگر هشدار ونهیب حیدرگونه مقام معظم رهبری نبود که مایه هراس و رعبی در دل آل سعود شد، همین میزان همکاری اندک را در شناسایی بدن های مطهر جانباختگان با ما نداشتند.

وی با طرح این سوال که در خصوص این فاجعه از نظر حقوقی چه باید کرد، گفت: از نگاه نظام دادرسی ما یک نظام حقوقی داخلی و بین المللی داریم، ضمن آن که البته در کنار این ها راه دیگر مذاکره و پیگیری های دیپلماتیک است که گویا در حال انجام است.

این مقام عالی رتبه دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید آل سعود برای از بین بردن آثار جرم، آن چه در برهه کنونی ضروری است این که تمامی مستندات باید با همکاری حجاج، مسئولان بعثه و حج و زیارت و دیگر نهاد و سازمان ها ، ضبط و جمع آوری شود و ما بتوانیم در پیگیری های بعدی ، دستمان از این جهت پر باشد.

وی افزود: طبعاً ما در این پیگیری باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم و هیچ ظرفیتی را نادیده نگیریم؛ البته اگر عربستان حاضر شود نسبت به قضیه رسیدگی کند خیلی بهتر است، ضمن آن که من هم یادداشتی برای دادستان کل عربستان ارسال کردم و خواستار کمک برای روشن شدن ابعاد این فاجعه شده ام ، وزیر امور خارجه نیز پیگیر امور است.

حادثه منا ۵هزار کشته داشت

وی اضافه کرد: اگر دولت عربستان حاضر باشد کمیته حقیقت یاب که مورد تاکید همه مسئولان ماست با شرکت جمهوری اسلامی که بیش از 500 کشته در این قضیه داده تشکیل شود؛ مخالفتی نداریم و از آن استقبال می کنیم، اما اگر با صحبت ها این امر انجام نشد از راه های دیگر نیز پیگیری می کنیم.

دادستان کل کشور با اشاره به راه های پیگیری بین المللی این مساله گفت: پیگیری های بین المللی شامل چند دسته و بخش می شود؛ یکی دیوان داوری در لاهه که این نوع موارد در حوزه کاری آن نیست؛ همچنین دیوان دادگستری بین المللی نیز مربوط به بحث خسارات مادی و مسئولیت مدنی است که باید هر دو دولت آن را بخواهند بنابر این می ماند دادگاه بین المللی کیفری که البته نه ما عضو این دادگاه هستیم و نه عربستان که در این دادگاه نیز به مواردی چون جنایت علیه بشریت و نسل کشی رسیدگی می شود.

وی بیان داشت: در این جا باید از سازمان ملل که ما عضو آن هستیم همچنین از شورای امنیت که در مسایلی بسیار کوچک تر ورود کرده  بخواهیم به موضوع ورود  داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی یادآور شد: از سویی این فاجعه بزرگ علیه حجاج صورت گرفته و کشور میزبان موظف است طبق میثاق های بین المللی نسبت به امنیت و سلامت میهمان اقدام کند، ضمن آن که ما معاهدات با عربستان به خصوص در زمینه حج داریم.

حکام آل سعود عهد شکن هستند

وی با بیان این که متاسفانه ما در عربستان با جریانی روبرو هستیم که اساساً میثاق شکن هستند، گفت: سخن ما امروز با دولتی است که عهد شکن است و واقعاً این چه حرف نامربوطی است که از سوی مفتی های  درباری و مزدوران آن ها مطرح می شود مبنی بر این که چنین فاجعه ای، قضا و قدر الهی بوده است و حال آن که این ها بدون اجازه اولیای دم 1400 نفر را دفن می کنند.

وی افزود: چه بسا اگر اصرار و پیگیری های نظام اسلامی نبود همین اجساد جانباختگان بازگشته به میهن را هم می خواستند در خاک عربستان دفن کنند.

این مقام عالی دستگاه قضایی تاکید کرد: از ناحیه رئیس جمهور و شخص وزیر خارجه لازم است که نامه اعتراض آمیز رسمی به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت ارسال شود ؛ خصوصاً اگر این خواسته با یک آهنگ از سوی کشورهایی که تلفات داده اند همراه شود تا کمیته حقیقت یاب بین المللی تشکیل شده و ابعاد قضیه برای همگان روشن  گردد.

وی گفت: به اعتقاد ما قضیه منا هم قابل پیش بینی و هم قابل پیشگیری بوده است و به خصوص در قضیه بستن خیابان اگر قصد در نتیجه قابل اثبات نباشد، قصد در فعل کاملاً قابل اثبات است.

وی افزود: جدای از این سعودی ها ، قدم به قدم دوربین گذاشتند و همه قضایا هست که این ها را متاسفانه جمع کردند و حتی بر اثر نفوذ و پولی که داشتند در حال حاضر در موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی و سایت ها به تدریج بسیاری از آثار از جمله نوارهای ویدیویی حادثه را حذف و پاک کرده اند تا به زعم ادله ای علیه آن ها باقی نماند.

دادگاه های بین المللی تحت سیطره نظام سلطه است

دادستان کل کشور تصریح کرد: متاسفانه در دنیای کنونی ، دادگاه های بین المللی تحت سیطره نظام سلطه است و امیدی نیست، اما ما باید به تکلیف خود عمل کرده و با جدیت از هر راهی برای احقاق حق مظلومان جانباخته و خانواده های محترم آن ها پیگیری کنیم.

وی گفت: در رابطه با تماس گرفتن با کشورهای آسیب دیده نیاز است که یک رایزنی کاملاً دیپلماتیک وجود داشته باشد تا با فشار بین المللی ، کمیته حقیقت یاب تشکیل شده و کار خود را در این باره آغاز کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: جدای از این ها قوه قضاییه در دادسرای تهران یک شعبه اختصاص داده که خانواده ها شکایت کنند و شهود و گواهان بیایند و مستندات خود را ارایه دهند.

وی گفت: این را به صراحت اعلام می کنیم که به عنایت و کمک الهی، ادعانامه ای بلندی از آل سعود مستند به شکایات و مستندات غیرقابل خدشه دار تهیه می کنیم و نمی گذاریم که این مساله مشمول مرور زمان شده و مورد غفلت قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با جمع آوری مستندات و همکاری قوه قضاییه، سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه در نهایت همه این تلاش ها منجر به احقاق حق مظلومان این حادثه شود.

دادستان کل کشور با بیان این که برخی نکات قابل توجهی در این حادثه است که حتماً غیرقابل طبیعی بودن در آن قابل اثبات است، گفت:  بستن خیابان در منا با حادثه جرثقیل در مسجدالحرام ارتباط دارد و سوالاتی مطرح است که هنوز پاسخ داده نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: نظام اسلامی به تکلیف حقوقی خود عمل می‌کند و برای گرفتن حق قربانیان حادثه مذکور اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که به راستی در این جریان چه کسی سود می برد، اظهار داشت: کسی از این حادثه سود می برد که می خواهد بیت الله الحرام از حاجی کاسته شود و مکه و مدینه دیگر مشتری نداشته باشد و این در حالی است که می دانیم در سال های اخیر شمار زایران از سوی حکومت سعودی به تدریج به نصف کاهش یافته است که این ها می تواند اهداف  شومی از سوی آن ها باشد.

وی بیان داشت: استکبار و خودخواهی سعودی در یمن و عرصه های مختلف ، بلاهایی به سر اسلام و مسلمین می آورد که دل همه مسلمین از کارهای عربستان و آل سعود خون است .

آل سعود تداوم راهبردی جریان استکباری در عالم است

دادستان کل کشور با بیان این که امروز ما آل سعود را تداوم راهبردی جریان استکباری در عالم می دانیم، گفت: البته از آن سو نیز هر جریان عدالتخواهی در هر کجای دنیا باشد ادامه راهبردی و حق خواهی نظام ماست.

فعالیت وهابیت در برخی استان ها جدی است

وی با اشاره به این که متاسفانه انحرافات جریان وهابیت امروز دارد روز به روز سرایت بیشتری پیدا می کند، ابراز داشت: در شرایط کنونی علما و روحانیون و اعاظم حوزه های علمیه باید در معرفی و شناساندن وهابیت و افکار شوم آن ها تلاش بیشتری داشته باشند به خصوص به این خاطر که در حال حاضر در برخی استان های کشور این جریان در حال فعالیت جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در خاتمه گفت: بی گمان نقش حوزه های علمیه و علما در راستای تدبیر اندیشیدن برای اتخاذ راهکارهایی که ملت و مسلمین را در برابر هجمه فکری وهابیت بیمه کنند، بسیار مهم و یک نقش ویژه است.