فاجعه منا فراموش نشود

فاجعه منا فراموش نشود

اگر وقوع فاجعه منا پیگیری نشود هیچ تضمینی وجود ندارد در سالهای آینده نیز شاهد بروز چنین حوادثی در عربستان نباشیم.

دادستان کل کشور گفت: باید کمیته حقیقت یاب برای روشن و مشخص شدن ابعاد فاجعه منا تشکیل شود و این خواسته جمهوری اسلامی ایران است که این فاجعه دردناک به بوته فراموشی سپرده نشود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه درهمایش بررسی ابعاد حقوقی فاجعه منا درقم افزود: اگر وقوع فاجعه منا پیگیری نشود هیچ تضمینی وجود ندارد در سالهای آینده نیز شاهد بروز چنین حوادثی در عربستان نباشیم.

وی با بیان اینکه برای تبیین و تشریح ابهامات فاجعه منا باید همه اسناد و مدارک و تصاویر در گروههای کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اظهار داشت: حکومت عربستان درباره این حادثه غم انگیز به شدت دنبال پنهان کاری است و حتی تصاویر منتشر شده از این فاجعه در فضای مجازی، پس از گذشت مدتی کمرنگ و ناپدید شده و در موتورهای جستجوگر یافت نمی شود.

دادستان کل کشور در ادامه افزود: حکومت عربستان با کمک امپراتوری های رسانه ای وابسته به نظام سلطه به دنبال بایکوت خبری فاجعه منا بوده و هست و حتی برخی کشورهای اسلامی آسیب دیده در این حادثه با تهدید و تطمیع عربستان سکوت کرده اند و به دنبال روشن شدن اصل مساله نیستند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در خط مقدم پیگیری فاجعه منا باید با رایزنی های دیپلماسی همه کشورهای اسلامی را برای پیگیری اصل و ابعاد این حادثه همراه کند، گفت: درباره این حادثه مستندات بسیاری وجود دارد که اگر نتوانیم قصد نتیجه را اثبات کنیم، قصد فعل کاملا مشخص بوده و اقدام هایی که در بروز این حادثه نقش داشته اند، با توجه به انبوه جمعیت و شرایط مکان و زمان، کاملا کشنده است.

رئیسی با بیان اینکه بروز این حادثه با توجه به تجربه های گذشته کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بوده، خاطرنشان کرد: همه ابعاد جرم در ادامه این فاجعه نیز وجود دارد و به طور قطع در عدم رسیدگی فوری به مصدومان و جلوگیری از امدادرسانی به آنان که باعث افزایش شدید تلفات و کشته های حادثه بوده است، حکومت آل سعود مقصر می باشد.

وی با اشاره به کشته شدن 5 تا 8 هزار نفر در فاجعه منا بر اساس آمارهای مختلف که با لباس احرام در حال انجام مناسک حج در وضعیت اسفناک جان باخته اند، تصریح کرد: این مساله در مجامع و دادگاههای بین المللی به لحاظ حقوقی و کیفری قابل رسیدگی است و در مبانی فقهی و رویه قضایی حکومت آل سعود نیز اگر نتوان حادثه ای را به یک فرد منتسب کرد، باید خسارات وارده از بیت المال پرداخت شود، زیرا پرداخت دیه افراد به عنوان یک خواسته ابتدایی مطرح است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید از همه ظرفیت های کشورمان برای احقاق حقوق خود در فاجعه منا استفاده کرده و این مساله را در سازمان ملل و شورای امنیت مطرح کنیم، اظهار داشت: به طور قطع فاجعه منا و حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام با دیگر حوادث و جنایاتی که در جهان اسلام رخ می دهد بی ارتباط نیست و همه برای ایجاد رعب و وحشت در میان مسلمانان و کم شدن تعداد حجاج که مطلوب صهیونیست ها و مستکبران است انجام می شود.

وی با بیان اینکه آل سعود امتداد راهبرد صهیونیسم جهانی در منطقه است، خاطرنشان کرد: مستکبران غربی اندیشه وهابی و تکفیری را برای ایجاد آشوب در جهان اسلام نشر داده اند و ما باید با استفاده از همه ظرفیت ها در حوزه های علمیه، خطرات و ابعاد گوناگون افکار پلید وهابی را در جهان اسلام به خوبی تبیین و تشریح کنیم.

رئیسی با بیان اینکه امروز عملکرد تنفرآمیز داعش و گروههای تکفیری به گونه ای بوده که حتی حامیان غربی آنها نیز به ظاهر صدایشان درآمده است، تصریح کرد: صهیونیسم جهانی که بزرگترین مانع خود را اسلام ناب محمدی به پرچمداری جمهوری اسلامی ایران می داند، با ایجاد تفرقه، ترور و جنایت، توهین به مقدسات اسلامی و فعالیت رسانه ای گسترده می خواهد آن را از صحنه کنار بزند.

وی در پایان با بیان اینکه امروز در کشورهای اسلامی همچون سوریه و یمن، آزادیخواهان مسلمان به برکت انقلاب اسلامی علیه مستکبران غربی بپا خاسته و عربستان و دشمنان اسلام را مستاصل کرده اند، اظهار داشت: دشمنان اسلام و انقلاب برای ما زحمات و خساراتی ایجاد کرده اند، اما آینده از آن اسلام ناب محمدی و مسلمانان خواهد بود.