امروز انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی در عالم رونق و دلداده دارد

امروز انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی در عالم رونق و دلداده دارد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زنده بودن امام راحل به زنده بودن راه، مقصود و انقلاب امام است، گفت: همه می‌میرند اما اگر انسان با خدا بود آنگاه حیات جاوادان می‌یابد؛ حیات امام(ره) به انقلاب اسلامی و خط امام است و امروز امام(ره) و انقلاب امام زنده هستند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زنده بودن امام راحل به زنده بودن راه، مقصود و انقلاب امام است، گفت: همه می‌میرند اما اگر انسان با خدا بود آنگاه حیات جاوادان می‌یابد؛ حیات امام(ره) به انقلاب اسلامی و خط امام است و امروز امام(ره) و انقلاب امام زنده هستند.

به گزارش raisi.ir.ir، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در ویژه برنامه شب قدر نوزدهم حرم مطهر رضوی، وی با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان میراث امام در عالم رونق و طرفدار دارد، خاطرنشان کرد: همه می‌میرند اما اگر انسان با خدا بود آنگاه حیات جاوادان میابد؛ حیات امام به انقلاب اسلامی امام مقصود و مقصد امام و خط امام است و امروز امام راحل و انقلاب امام زنده هستند.

وی ادامه داد: شاید احساس بسیاری این است که امام بعد از رحلت‌شان و پس از این سال‌ها، مرده است و دیگر بین ما حضور ندارد. اما ما معتقدیم که حضور امام، میراث گران‌قدر امام یا همان انقلاب اسلامی است که تداوم یافته و زنده است و در واقع امروز بیش از هرزمان دیگری انقلاب امام در جهان رونق دارد.


* مکتب «انتظار» و «انظلام»
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دنیا با دو مکتب «انتظار» و «انظلام» روبه رو است، گفت: مکتب «انتظار»، مکتب دلدادگی به خدا، اعتقاد به پیامبر(ص)، تلاش برای گسترش خوبی‌ها و نهی از بدی‌ها، مقاومت در راه هدف، دشمن شناسی و دشمن ستیزی و مبارزه با ظلم و بیداد است.

وی افزود: مکتب انظلام ظلم پذیری را در عالم رواج می‌دهد، سینمای هالیوود می‌خواهد به همه عالم القا کند که سرنوشت محتوم شما پذیرش ظلم در عالم است، به افغانستانی، سوری، یمنی، پاکستانی، آفریقایی، لبنانی و به تمام ملت‌ها بگویند هیچ راه رهایی غیر از پذیرفتن آقایی استکبار وجود ندارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مکتب انتظار را مکتب امید، توانستن، ایستادگی و مقاومت برشمرد و خاطرنشان کرد: فتنه جدید دشمن، فتنه ناامید کردن مردم از نظام و یأس و ناامیدی را بر دل‌های مجاهدان حکم فرما کردن است.


* شرط بهره‌مندی از شب قدر
وی با تأکید بر اینکه اگر انسان شب قدر را با معرفت سپری کند این شب بهتر از هزار سال و در زندگی آدمی نقطه عطفی خواهد بود، اظهار کرد: خداوند متعال در رابطه با شب قدر می‌فرمایند «لیلةالقدر خیر مِن الف شهر» این شب بهتر از هزار ماه است، اما کسانی از فضیلت بزرگ این شب بهره‌مند خواهند بود که شب قدر را درک کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه امت پیامبر(ص) بر راهوار شب قدر می‌توانند راه صد ساله را یک شب طی کند، افزود: به هر میزان که انسان از نور ولایت در زندگی بهره‌مند باشد به همان اندازه از انسانیت برخوردار و روان، روح و اخلاق او الهی خواهد بود.
وی حقیقت شب قدر را حقیقت محمدیه فاطمیه خواند و تصریح کرد: حقیقت شب قدر مربوط به وجود مبارک پیامبر(ص) است که قلب مبارک پیامبر ظرف نزول کتاب هدایت بشریت قرار داده شد.

وی ادامه داد: امشب شب امید، تصمیم گیری و رقم خوردن سرنوشت انسان است. می شود ره صد ساله را امشب پیمود. رمز درک شب های قدر این است که یک شب را با اولیای الهی زندگی کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه برای بهره‌مندی از شب قدر گام اول معرفت به این شب، گام دوم تصمیم به گام نهادن در مسیر خدا و رسول خداست و گام سوم اعتراف در پیشگاه الهی است. اظهار کرد: هر زمان می‌توان به سوی خدا روی آورد اما شرطش آن است که با تضرع به درگاه الهی اعتراف کنیم و همراه با تصمیم طلب بخشش داشته باشیم.


* لیله القدر؛ شب امید و کنار گذاشتن یأس‌ها
وی شب قدر را شب امید و کنار گذاشتن یأس‌ها خواند و عنوان کرد: شب قدر، شب امید و استغفار و شب تصمیم‌گیری و آمرزش گناهان است. در شب قدر هیچ کس حق ناامیدی و سوء ظن نسبت به پروردگار متعال را ندارد.

وی اضافه کرد: در شب قدر اگر امام زمان(عج) را واسطه خود و خدا برای استغفار قرار دهیم، خداوند بسیار بخشنده‌تر نسبت به بندگان خواهد بود. ائمه اطهار واسطه تقرب ما به درگاه الهی و پذیرش توبه ما هستند.

* صدیقه طاهره(س)؛ حلقه وصل رسالت و امامت
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری حلقه وصل بین رسالت و امامت را وجود مقدس صدیقه طاهره(س) معرفی و بیان کرد: لازمه درک شب قدر؛ درک معرفت حضرت صدیقه طاهره(س) است. یک شب و یک روز با ولایت فاطمی زندگی کردن بهتر از یک عمر با حکومت اموی زندگی کردن است.

وی اضافه کرد: دیروز در شب قدر فرشتگان و روح بر آستان مقدس نبوی نازل می‌شدند و امروز بر آستان مقدس مهدوی نازل می‌شوند.
وی با بیان اینکه با استناد به سوره مبارکه قدر، می‌توان با منکران و مخالفان امامت، مواجهه داشت، اظهار کرد: امشب شب، معرفت الله است، امشب باید هم خدا و هم خود را شناخت. امشب انسان ابتدا باید معرفت به خدا، صدیقه طاهره(س) و وجود مقدس امام عصر(عج) بیابد و سپس خود را بشناسد.

وی شب قدر را شب خداشناسی، امام شناسی، خودشناسی و تقرب به درگاه الهی دانست و عنوان کرد: شب قدر؛ شب بهره‌مندی حداکثری از عمر است، وظیفه ما اطاعت کردن از خدا و انسان‌های هادی و هدایتگری بوده که خداوند فرستاده است.


* شب قدر، شب استغفار و استغاثه
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه شب قدر، شب استغفار و استغاثه به درگاه الهی است، ابراز کرد: اولین ضربه ای که به سر امام علی(ع) فرود آمد ایشان فرمودند «فزت ورب الکعبه» و این خیلی مهم است که انسان جزو فائزین باشد. رمز اینکه انسان جزو فائزین باشد تصمیم تصمیم به اطاعت خدا و رسول خداست.

وی گفت: خداوند متعال در سوره قدر می‌فرماید «وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیَسْتَجیبُوا لی وَ لْیُؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ» ای پیامبر هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند بگو: یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان آورند تا به حقّ و حقیقت راه یابند و به مقصد اعلی برسند.»

وی تصریح کرد: مسیر خدا بسیار نزدیک است فقط کافی است حجاب‌های گناه را کنار بزنیم در این صورت خدا از رگ گردن به ما نزدیک تر است.


* شروط پذیرش استغفار
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه لیله القدر یعنی ای بندگان خدا سرنوشت خود را با امیدواری رقم بزنید. اظهار کرد: اولین شرط استغفار احساس ندامت و پشیمانی نسبت به گناهان قبلی و دوم عزم راسخ برای ترک گناه است.

وی افزود: گناه لذت موقت و نکبت ماندگار و ثواب سختگی موقت و لذت ماندگار دارد. انسان پس از بهترین لذت‌های دنیوی احساس فرسایش می‌کند، برخلاف روی آوردن به خدا و انجام وظایف الهی که انسان روز به روز شکفته‌تر می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی گفت: امروز هرکه مسئولیتی داشته و دارد اما در انجام وظیفه کوتاهی کرده باید توبه کند. برای انجام هر فعل و ترک فعلی که باعث تضییع حقوق دیگران شده باید استغفار کنیم. هرکسی تمکنی داشته اما در انجام وظیفه الهی کوتاهی کرده است باید طلب بخشش کند.



* ادای دیون، شرط قبولی توبه
وی استغفار و انجام وظایف الهی را باعث شکوفایی و نشاط انسان دانست و گفت: انسان در ازای هر کوتاهی که در انجام وظیفه داشته باید از درگاه ایزد منان طلب بخشش کند، ادای دیون الهی و حق الناس، از جمله شروط قبولی توبه است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود مراد از عبودیّت و بندگی خداوند را رسیدن به مقام «ربانی» خواند و عنوان کرد: خداوند متعال ماه مبارک رمضان و شب قدر، با مقام ربانیتش از بندگان خود پذیرایی می‌کند و می‌خواهد بنده‌اش را به مقام ربانی برساند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: حقیقت مقام ربانی، بندگی خالص خداوند است، انسانی که به مقام ربانی برسد، جز خدا نبیند، جز به او امید ندارد و توکلش تنها به ذات اقدس الهی است.