حمایت از مظلوم راهبردی اساسی در سیره حضرت علی(ع) است

حمایت از مظلوم راهبردی اساسی در سیره حضرت علی(ع) است

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: حمایت از مظلوم راهبردی اساسی در سیره حضرت علی(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حمایت از مظلوم راهبردی اساسی در سیره حضرت علی(ع) است.

به گزارش raisi.ir، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: نسبت به ظالم باید خصمانه رفتار کرد و نسبت به مظلوم باید مددکار بود. به فرموده حضرت علی(ع)، حمایت از مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم وظیفه و ماموریت انسان است.

وی با بیان اینکه حمایت از مظلوم قبل از آنکه در قانون اساسی کشورمان درج شود، راهبردی است که امیر المومنین(ع) برای بشریت تعیین کرده‌اند، افزود: توجه به قدس و فلسطین در سیاست های جمهوری اسلامی همواره مسئله اول بوده است. آمریکایی ها و صهیونیستی‌ها جریانات تکفیری را به راه انداختند تا مسئله اصلی جهان اسلام مسئله قدس نباشد اما به لطف خداوند به هدف شوم خود نرسیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امروز هم آمریکایی ها در تلاش هستند که مسئله قدس و فلسطین را در صحرای سینا حل و فصل کنند؛ به این شکل که 5 میلیون فلسطینی را در مصر اقامت داده یا در دیگر سرزمین ها آواره کنند.

وی گفت: تا امروز نه نقشه روسای جمهور قبلی آمریکا کارساز بوده و نه نقشه رئیس جمهور کنونی آمریکا به نتیجه خواهد رسید. موضوع فلسطین اشغالی، فقط با بازگرداندن حق مردم فلسطین قابل حل است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در روحیه بسیجی و انقلابی تقوای الهی و نظم در امور نهفته است، اظهار کرد: همه کسانی که دلداده انقلاب هستند باید بدانند که تقوای الهی، ترس از خدا و نظم در امور از سفارشات امام علی(ع) است. این اظهارنظر که حزب اللهی ها به نظم، قانون و چارچوب ها توجهی ندارند، به هیچ عنوان درست نیست. در نیروهای حرب اللهی توجه به قانون موج می زند.

وی جهاد با جان، مال و لسان را یکی از مهمترین سفارشات حضرت علی(ع) برشمرد و افزود: حرکت مردم در روز قدس بدون تردید از جلوه های جهاد با لسان و خروش علیه اهانت کنندگان به مردم فلسطین خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی فیوضات شب قدر برای انسان اشاره کرد و گفت: درگاه حضرت حق جای ناامیدی نیست، عنایت الهی برای همگان است و همه می‌توانند از این شب برای پیمودن راه صدساله زندگی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان، عبادالله برای میهمانی حضرت حق دعوت شده اند و خداوند متعال می خواهد در شب های قدر بهترین ها را به بندگان خود مرحمت کند و انسان را جلوه حق بر روی زمین قرار دهد.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که لیله القدر از هزار ماه برتر است؛ حضرت سلیمان با سوار شدن بر باد، راه یک ماهه را در یک صبحگاهان طی کرد اما خداوند این تفضل را به انسان عطا فرمود که در لیله القدر یک عمر زندگی را یک شبه طی کند.

وی با بیان اینکه انسان در شب قدر با توجه به قدرت الهی و جایگاه خود در عبودیت و بندگی، می تواند مشمول عنایت حضرت حق قرار گیرد، گفت: انسان به برکت شب قدر و ماه میهمانی حضرت حق، با بر زبان جاری کردن اسماء خداوند و اولیاء الهی، در تعیین سرنوشت خود نقش ایفا می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: حضرت علی (ع) واسطه آبرومندی نزد خداوند است، برای آنکه بتوانیم در تعیین سرنوشت خود نقش داشته باشیم. باید خداوند را شاکر باشیم که از کودکی با نام آن حضرت آشناشدیم و در خانواده هایی پرورش پیدا کردیم که عشق به مولا در آن ها موج می زند.

وی به روایاتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: اگر همه وجود انسان جلوه محبت به حضرت علی(ع) باشد، مثل حفظ کردن کل قرآن است. امیرالمومنین از سوی خداوند برگزیده شد تا انسان را از راه نادرست برهاند و در نقطه تعالی، کمال و رشد قرار دهد اما انسان او را نشاخت و ظلم های فراوانی بر ایشان روا داشت.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: بهترین اتفاق در شب شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) آن است که بدانیم خواسته حضرت از ما چیست. فهم این نکته می تواند ما را یک گام به تصمیمی که می خواهیم امشب بگیریم نزدیک تر کند.

وی اضافه کرد: فرمایشات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه یک نقشه راه برای انسان سالک در عرصه عبودیت و بندگی خداوند متعال است. به فرموده امیرالمومنین(ع) تقوای اجتماعی، سیاسی و پروای از خداوند متعال سپری است که انسان را در برابر همه بلاها حفظ می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: حضرت علی(ع) در واپسین ساعات عمر با برکت شان خطاب به امام حسین(ع) و امام حسن(ع) فرمودند که اگر دنیا به هر جهتی به شما رو کرد، مبادا متاثر از دنیا و مظاهر آن شوید.

وی با بیان اینکه در سیره امیرالمومنین(ع) بر لزوم جاری شدن حرف حق بر زبان تاکید شده است، اظهار کرد: اگر کار نیکویی انجام دادیم باید برای رسیدن به پاداش الهی باشد نه برای خوش آمدن دیگران. کار و تلاش اگر برای آخرت باشد، خداوند پاداش آن را مضاعف می‌کند.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: میزان برای مقایسه اعمال انسان ها، سیره و رفتار ائمه اطهار(ع) است. اگرچه نتیجه بسیاری از کارهای ما مشخص نیست اما امامان معصوم(ع) فرموده اند که اگر در مسیر ما حرکت کردید، ما دست شما را می‌گیریم.

وی گفت: در واپسین لحظات عمر امیرالمومنین(ع) به فکر بچه های یتیم و نیازمندان بودند. زندگی آن حضرت را به چند قسم تقسیم می کنند. از ضربت خوردن حضرت تا شهادت ایشان را یک دوره از زندگی حضرت علی(ع) معرفی می کنند که یکی از مهمترین دلایل آن، وصایای حضرت است که یک سبک زندگی علوی برای همه بشریت به شمار می رود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: امروز فضای قرآنی در کشور به برکت انقلاب اسلامی، تاکیدات مقام معظم رهبری و ماموریت دادن به بخش های قرآنی برای پرداختن به فهم و حفظ قرآن اتفاق افتاده است که این کار نباید به ماه رمضان محدود شود.

وی گفت: جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند، جامعه مرده است. طبق فرمایش حضرت علی(ع) نهی از پلشتی ها و زشتی ها وظیفه همه ماست. امیرالمومنین(ع) فرمودند که اگر امر به معروف را ترک کردید باید شاهد تسلط انسان های نااهل بر جامعه باشیم.

حجت الاسلام رئیسی گفت: هرجا در جامعه کاستی وجود دارد، آن جایی است که با آموزه های برگرفته از فرمایشات حضرت علی(ع)، خط امام و گفتمان رهبری زاویه پیدا کرده ایم. هرجا مشکل داشته و داریم مربوط به همین زاویه هاست.

وی بیان کرد: در شب قدر همه باید استغفار و توبه کنیم. استغفار فقط مربوط به جوانی نیست که به نامحرم نگاه کرده، استغفار برای کسی است که امکاناتی داشته و می توانسته کاری انجام دهد اما انجام نداده است. اولین گام برای سالک الی الله در این شب استغفار و توبه است.