هیئت‌های مذهبی بستر مناسبی برای بصیرت آفرینی و معرفت افزایی در جامعه هستند

هیئت‌های مذهبی بستر مناسبی برای بصیرت آفرینی و معرفت افزایی در جامعه هستند

تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با مداحان و فعالان هیئت‌های مذهبی گفت: هیئت‌های مذهبی بسترهای مناسب اجتماعی برای کار فرهنگی، الگوسازی، بصیرت آفرینی و معرفت افزایی در جامعه هستند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هیئت‌های مذهبی بسترهای مناسب اجتماعی برای کار فرهنگی، الگوسازی، بصیرت آفرینی و معرفت افزایی در جامعه هستند.


به گزارشraisi.ir، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در دیدار با مداحان و فعالان هیئت‌های مذهبی با بیان اینکه وجود مقدس حضرت رضا(ع) مظهر قدسیت مشهد است و بر همین اساس امام خمینی(ره) فرمودند که «مشهد پایتخت معنوی ایران اسلامی است.» بیان کرد: جمعیت عظیمی که در شب‌های قدر و لحظه تحویل سال در حرم مطهر گردهم می‌آیند، دیدنی و بی‌نظیر است، خیل عظیم مردمی که در این صحن و سرای نورانی جمع می‌شوند تا سال جدید و شب‌های قدر خود را با حضرت رضا(علیه‌السلام) سپری کنند، در دنیا بی‌نظیر است.

وی با تاکید بر اینکه نام گردشگر و شهروند را برای همه مکان‌ها می‌توان به کار برد، اما به سبب قدسیت بارگاه نورانی حضرت رضا(ع) بهترین عنوان برای میهمانان و میزبانان مشهد مقدس، همان «زائر» و «مجاور» است، ادامه داد: تعریف «زائر» و «مجاور» با «گردشگر» و «شهروند» دو تعریف متفاوت است. نام میهمانی که به مشهد مقدس وارد می‌شود، «زائر» و آنکه پذیرایی می‌کند «مجاور» است. مردم این شهر بزرگترین افتخار و شأن را برای خود مجاور بودن با امام علی بن موسی الرضا(ع) و میهمانان این بارگاه نورانی برترین نام را برای خود «زائر» می‌دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هجمه‌ دشمنان به مقوله زیارت، هیئات مذهبی و برخی مداحان و واعظان برای تخریب ظرفیت عظیم تأثیرگذاری آنهاست، ادامه داد: زیارت و هیئات مذهبی جایگاه‌ انسان سازی، مجاهدسازی، قهرمان پروری و منشأ ایجاد جبهه مقاومت در جهان اسلام بوده و از مؤلفه‌های امنیت جهان اسلام هستند.

وی با اشاره به اینکه باید جلسات دوره‌ای هم‌اندیشی، تبادل نظر، نقد و بررسی، آسیب شناسی و استفاده از نظرات کارشناسان برای مداحان و هیئات مذهبی در حرم مطهر رضوی برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: بزرگترین برکت برای مساجد و هیئت‌های مذهبی، مردمی بودن آن‌ها و گذران امورات با مشارکت و کمک‌های مردم است. نباید مسائل اقتصادی دغدغه فعالان فرهنگی و متولیان مساجد و هیئات شود.

حجت الاسلام رئیسی با تاکید بر اینکه اگر برخی موقوفات اقتصادی نبود برای آستان قدس رضوی نیز می‌پسندیدم که تنها با وقف و نذر مردم اداره شود، گفت: مسئولان هیئات باید ارتباط نزدیک با حرم مطهر رضوی داشته باشند. حضور هیئت‌ها و نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها برای آستان قدس مغتنم است، هیئت‌های مذهبی جایگاه‌ استعدادیابی و رویش برای مداحان و قاریان نو ظهور کشور هستند و هیئت‌ها باید نسبت به شناسایی و میدان دادن به جوان‌های با استعداد اهتمام داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره اینکه کمک به رشد و پرورش رویش‌ها و تشویق استعدادهای جدید حوزه مداحی و قرائت از برنامه‌های آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: در هیئت‌های عزاداری ظرف و مظروف باید متناسب باشد. آهنگ درست، لفظ خوب و مضمون متناسب، مظروف‌هایی هستند که باید متناسب با مجالس اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام انتخاب شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حفظ ارتباط میان هیئت‌ها با مساجد بسیار مهم و اساسی است و تا می شود باید مراسم هیئات در مساجد و حسینیه ها برگزار شود، اسلام به برکت ائمه اطهار علیهم‌السلام شبکه‌های اجتماعی قدرتمند و حقیقی به نام «هیئات مذهبی» و «مساجد» دارد که قدرت نرم جهان اسلام به شمار می‌روند، در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار تأثیر گذارند و در امنیت ملی نقش مهمی دارند.

گفتنی است؛ در این دیدار تعدادی از مداحان پیشکسوت و فعالان هیئت‌های مذهبی به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود درباره جایگاه مرثیه‌خوانی و لزوم بهبود کیفیت مداحی در رثای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پرداختند.