در گفت‌وگو با برنامه «بدون تعارف» عنوان شد

رئیسی: دولت من خط قرمز نخواهد داشت

سید ابراهیم رئیسی، منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود مهمان برنامه بدون تعارف شد و گفت: دولت من خط قرمز نخواهد داشت همان‌طور که در قوه قضائیه خط قرمز نداشته‌ام.

متن کامل گفت‌وگوی برنامه بدون تعارف با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب مردم به این شرح است؛
مجری: سعادت داریم که این قسمت از برنامه بدون تعارف را از حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام تقدیم شما کنیم و قرار است گفت‌وگو کنیم با میهمانی بسیار ویژه.
حاج آقا سلام عرض می‌کنم خدمت شما خیلی متشکرم که فرصت گذاشتید باز هم در برنامه بدون تعارف خدمت حضرت‌عالی باشیم.
رئیسی: سلام علیکم، سلام به شما و به همه همکاران‌تان و بینندگان بسیار عزیز و گرامی.
مجری: جای بسیار عزیزی قرار داریم و با حضرت‌عالی گفتگو می کنیم، چی شد که به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت ایران اولین سفر را مشهد مقدس انتخاب کردید؟
رئیسی: من زندگی‌ام را مرهون امام رضا علیه السلام می‌دانم از کودکی و نوجوانی که مشهد مقدس بودم و وقتی که رفتم قم در دوران مسئولیت‌های مختلف همواره ارتباطم را با وجود مقدس حضرت رضا علیه‌السلام ارتباطی بسیار سازنده می‌دیدم در همه شئون زندگی‌ام و در این دوران هم معتقد بودم که قبل از هر اقدامی خدمت امام رضا علیه‌السلام برسم و از ایشان تشکر کنم و مدد بخواهم برای حرکت آینده در جهت خدمت به مردم ان‌شاءالله.
مجری: حضرت‌عالی اهل مشهد هستید؟
رئیسی: بله.
مجری: تا چند سالگی مشهد زندگی می‌کردید؟
رئیسی: تا تقریبا ۱۴ سالگی مشهد بودم.
مجری: چندمین فرزند خانواده‌اید؟
رئیسی: سومین فرزند خانواده.
مجری: پدر حضرت‌عالی چه شغلی داشتند؟
رئیسی: ایشان هم روحانی بودند در کسوت روحانیت و خدمت به دین بودند پنج ساله بودم که مرحوم شدند.
مجری: دوران جوانی و نوجوانی چطور گذشت؟ سخت بود؟
رئیسی: بالاخره از جهت اقتصادی چون پدر نداشتیم زندگی خاصی داشتیم اما دوران طلبگی فضای روحانی و معنوی خوبی اساتید ما و دوستانی که همراه ما بودند داشتند لذا جبران بعضی از کمبودهای اقتصادی را صفای دوران طلبگی اون طلبگی جبران کرد.
مجری: شما کار هم می‌کردید؟
رئیسی: سه ماه تعطیلی کار می کردم بعضی از ایام دیگر هم کار می‌کردم در کنار درس چه دورانی که طلبه بودم و چه حتی در دوران مدرسه ابتدایی هم گاهی کاری که در حدی که بچه‌ای در این سنین ازش بر بیاید هیچ زمانی یادم نمی‌آید که در دورانی که نوجوان بودم همراه با درس بدون کار باشم.
مجری: الان مادر گرامی در مشهد زندگی می‌کنند؟
رئیس جمهور منتخب مردم ایران: بله، مشهد هستند.
مجری: محله اعیان‌نشین مشهد؟
رئیسی: نخیر، جزء محله‌های اعیان‌نشین نیست.
مجری: چقدر کمک کرد به شما دورانی که در آستان امام رضا علیه‌السلام بودید که با دغدغه‌های مردم آشنا بشوید؟
رئیسی: من در آستان قدس یک مفهومی را اینجا در دوران تحول در آستان قدس مطرح کردم این هم باز به برکت خود حضرت رضا علیه‌السلام بود او آن توسعه مفهوم خدمت، خادم و مخدوم بود با نگاه به اینکه نیازمندانی اطراف حضرت رضا علیه‌السلام هستند و اینها می‌آیند در خانه امام رضا علیه‌السلام گرفتاری‌هایی دارند هرچه از این گرفتاری‌ها را ما بتوانیم به نام امام رضا علیه‌السلام حل کنیم حتماً مورد رضای حضرت رضا علیه‌السلام است. الان هم به نظرم می‌رسد که باید با درد مردم آشنا شد و باید در کنار مردم بود و این برای من یک نعمتی است که همواره با مردم باشم هم در مردم باشم و هم اطلاع داشته باشم از کار مردم و بنا دارم این ارتباط با مردم را ان‌شاءالله محدود نکنم به نظرم می‌شود جمع کرد بین هم نظراتی که دوستان حفاظتی دارند و هم بین ارتباط با مردم این دو تا را باید با هم جمع کرد.
مجری: همین را می خواستم خدمت حضرت‌عالی بگویم تیم حفاظتی شما انصافاً چون ما دیدیم خیلی تعامل دارند و راه می‌آیند چه با مردم چه با رسانه‌ها می‌خواهم بدانم الان هم که در این جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرید این تعامل هست؟ یعنی شما همچنان در بین مردم خواهید بود؟
رئیسی: باید اتفاق بیفتد چون خواست من از دوستانی که به آنها زحمت می‌دهیم به عنوان حفاظت همواره این بوده که ضمن اینکه کار حفاظت را انجام می دهند باید کاری انجام بدهید که حتماً ما رابطه مان با مردم محدود نشود چون به این ارتباط من نیازم دارم یعنی برای فهم مسائل از کف بازار، از کف خیابان، از کف جامعه، وقتی می‌گویند «شنیدن کی بود مانند دیدن؟» یعنی همین. یعنی این ارتباط را من برای خودم نه به عنوان یک مسئول بلکه برای بسیاری از مدیران ضروری می‌دانم.
مجری: می‌خواهم بدانم مردم این رفتار و منش شما را تغییری در آن نمی‌بینند؟
رئیسی: ان‌شاءالله بنایم بر این است که تغییر نکند؛ اصلاً با روحیه من نمی‌سازد خیلی.
مجری: در این چند شبی که از انتخاب شما می‌گذرد بیشتر به چه چیز فکر کردید؟ دغدغه شما چی بود؟
رئیسی: بیش از همه چیز مسأله اشتغال، ذهن من را خیلی مشغول کرده است، موضوع کرونا که مردم مبتلا به آن هستند ذهنم را مشغول کرده و مسأله‌ای که هم به مردم وعده دادم و هم امکانش را در کشور می‌بینیم مسأله مسکن؛ اما یک چیزی که از همه اینها مهم‌تر است و اینها را می‌تواند حل کند و اگر آن حل نشود اینها حل نمی‌شود نظام اداری سالم است؛ ساز و کار نظام اداری سالم، از دغدغه‌های جدی من است.
مجری: حاج آقا شاید خیلی‌ها از شما توقع معجزه دارند که خیلی از مشکلات معیشتی، اقتصادی در همین چند ماه ابتدایی که دولت را تحویل می‌گیرید حل شود. چه صحبتی با مردم دارید.
رئیسی: بعضی از اقدامات زمان‌بر است خود مردم عزیز ما توجه دارند و بحمدالله آگاه هستند. چیزی که باید بدانند این است که من و همکارانم تلاش شبانه‌روزی‌مان را خواهیم کرد برای اینکه زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم کنیم و اشتغال ایجاد کنیم یا مسأله مسکن را کلید بزنیم. این هم زمان می‌برد و امیدواریم ان‌شاءالله مثل زمان «برخی از موارد» که مردم را ناامید می‌کند نباشد بلکه بسیار زودتر از آنچه فکر می‌کنیم به نتیجه برسیم. این تصور هم بی‌جا نیست چون وقتی انسان انگیزه‌اش را داشته باشد، برنامه هم داشته باشد، نیروی جوان کارآمد هم در کنارش باشد انجام این کارها کار سختی نیست.
مجری: این روزها چهره‌های مختلف چقدر درخواست ملاقات با حضرت‌عالی دارند؟
رئیسی: مسئولان مختلف درخواست ملاقات داده‌اند اما من سعی می‌کنم ملاقات‌هایم صرف ملاقات تبریک نباشد چون چیزی ازش برای مردم برنمی‌آید. باید نشست ما با هر کسی یک ثمره‌ای برای دولت آینده باشد لذا من ملاقات‌هایم را تبدیل کردم به یک نشست کاری؛ یعنی اگر آقایان مسئولین می‌آیند پهلوی من، من خدمت‌شان می‌رسم شروع می‌کنیم یه بحث‌هایی که باهم چگونه می‌توانیم همکاری کنیم؛ تقریباً بدون استثنا هر ملاقاتی تا به حال بوده و بعد از این هم هر برنامه‌ای بگذاریم تبدیلش کردم به یک نشست کاری که ازش یک نوعی از همکاری فی‌مابین ما و آن دستگاه مربوط دربیاید یا اگر نه آقایان وزرا دیداری دارند یک گزارشی از عملکرد بدهند و یک پیشنهادهایی بدهند که در مجموعه‌شان چه کارهایی باید انجام بشود؟ چه کارهایی قصد داشتند بکنند و موفق نشدند و برای چه موفق نشدند در وزارتخانه انجام بشود یعنی برود به طرفِ یک دیدارِ کاملاً کاری؛ برنامه‌ام این است که دیدارها غالباً تشریفاتی و صرف تبریک نباشد. آقایان محبت دارند؛ تبریکات را گفتند؛ به نظرم مردم از ما توقع دارند که نشست‌ها نشست کاری باشد.
مجری: گمانه‌زنی هایی هم می‌شود درباره کسانی که قرار است با شما همکاری کنند؟

رئیسی: گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌ها می‌شود دقیق نیست و من خواهش می‌کنم دوستان به خودشان زحمت ندهند! اگر پیشنهادی دارند حتماً ما را مطلع کنند, ما سامانه‌ای ایجاد و شاخصه‌هایی را اعلام می کنیم در آنجا همه نخبگان، صاحب‌نظران، دغدغه‌مندان مردم، انقلاب، پیشنهادها و نظرات‌شان را بدهند ما به نظرات مردم احترام می‌گذاریم.

گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هر کس که پیشنهادی دارد بدهد اما اینکه گمانه‌زنی کنند که آقای زید، عمر یا چه کسی، هم اینکه او اسمش مطرح شود و چیزی اتفاق نیفتد، بعدا موجب مشکل شود به نظرم به جای این گمانه‌زنی‌ها, پیشنهاد درستی بدهند.
مجری: قرار است همه مدیران از رده بالا تا به پایین در کشور عوض شوند؟
رئیسی: ما بنا را بر این گذاشتیم که با همه عزیزان که در جای‌جای دولت مشغول به کار هستند به شرط توجه داشتن به دغدغه‌هایی که این دولت دارد، همکاری کنیم. شرط همکاری با دولت قبول داشتن من نیست، کسی که کرامت مردم را حفظ کند،‌ به دغدغه‌های مردم توجه کند، گره‌گشایی از کار مردم بکند، می‌تواند همکار این دولت باشد.
من عقیده دارم به شایسته‌سالاری؛ معتقدم شایستگی امر مهمی است و شایسته‌سالاری هم محور کار ما خواهد بود.
اینکه احیاناً شخص در چه گروه و جناح و سلیقه است چه گروه سیاسی، این مورد توجه ما نخواهد بود.
یعنی چند تا شاخصه مهم در کار کردن دارم، یک کارآمدی، دو فسادستیزی، روحیه انقلابی، مردمی‌بودن و اینها مسائلی است که می‌شود با یک مسئول و مدیری کار کرد و کسانی که این شرایط را داشته باشند حتماً همکار ما خواهند بود ان‌شاءالله.

مجری:‌ از بستگان و نزدیکان چقدر استفاده می‌کنید؟ اصلاً این کار را قبول می‌کنید؟
رئیسی: بستگان و نزدیکان من که الان هم در دستگاه قضائی هستم به هیچ عنوان دخالت در کار من نمی‌کنند. تأکید من این بوده، ارتباط با من از طریق اقوام و خویشان نیست. ارتباط با من از طریق سامانه‌هایی است که آدرسش در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که مردم بتوانند با من حرف‌های‌شان را بزنند. یک جاهایی هم که با مردم نشست داریم و همین طور در ایام انتخابات، من نشست‌هایی با مردم داشتم که شاید این نشست‌ها را کمترکسی که کاندیداست داشته باشد؛ مثلاً من به دانشگاه تهران رفتم و نشست دانشجویی داشتم. این نشست‌ها را حتماً بعد از اینکه دولت کارش راه بیفتد ما باید ادامه بدهیم. برای اینکه ما باید در جریان دیدگاه‌های مردم قرار بگیریم. این کار را هم ما بنا داریم هم در دولت برای کار با بدنه دولت و هم ارتباط با مردم ان‌شاءالله ادامه بدهیم.
مجری: حاج آقا! شما اهل کار سفارشی هستید؟
رئیسی: اگر توصیه به حق است، کسی نامه‌ای می‌نویسد،‌ یا کسی می‌گوید، توصیه به حق می‌کند و توصیه به حق این است که اینجا دارد حقی ضایع می‌شود، یا یک حقی داده نمی‌شود، اینجا توصیه به حق است. تواصی به حق اشکال ندارد، اما اگر کسی بخواهد حقی را باطل کند،‌ باطل را حق کند، ظلمی شود، پارتی‌بازی کند، روابط ناسالمی را برقرار کند، بخواهد دنبال رانت و رانت‌خواری و ارتباطات ناسالم باشد،‌ حتماً باید جلویش گرفته شود و من نه خودم،‌ باید همه دولت در قبال هر رابطه ناسالمی حساس شود، آنچه وضعیت را به صورتی که الان هست کشانده که مردم ناراضی‌اند، روابط ناسالم است،‌ روابط ناسالم باید جلویش گرفته شود، هر کس در هر جایی که هست باید این روابط ناسالم را سد کند، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم این روابط ادامه پیدا کند.
مجری: در قوه قضائیه حرف‌تان این بود که خط قرمزی نداریم، اینجا در دولت هم همین طور است؟
رئیسی: در دولت هم همین طور است؛ من در همه سطوح به همکارانم به صورت روشن و شفاف خواهم گفت اینجا شرط همکاری، کار است و کار است و کار.
مجری: حاج آقا در این چند سال اخیر به خصوص اوقات فراغت شما داشتید؟
رئیسی: یادم نیست، مرخصی، اوقات فراغت، اینها در ذهنم خیلی نیست، نه در ایام اخیر،‌ ایام قبلش هم همین طور است.
مجری: فکر کنم در جایگاه ریاست جمهوری نوه‌های‌تان،‌ پدربزرگ‌شان را نتوانند خیلی زود به زود ببینند با این تعاریفی که داشتید؟
رئیسی: ان‌شاءالله که من بتوانم هم به کارم برسم و هم احوال آنها را بپرسم.
مجری: یاد تصویر حضرت‌عالی و حاج قاسم افتادم در حرم امام رضا علیه‌السلام اگر صلاح می‌دانید آن خاطره را بگویید.

رئیسی: خدا رحمت کند حاج قاسم را؛ هر وقت که به مشهد مشرف می‌شد خدمت‌شان می‌رسیدم و از نزدیک با ایشان صحبت می‌کردم، درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کردیم.

یک بار ایشان مشرف شدند خدمت حضرت رضا(ع)، مراسم غبارروبی بود و من دوست داشتم که ایشان در مراسم غبارروبی باشد؛ حاج قاسم هم بیرون از ضریح مطهر در کنار خدام حضرت ایستاده بودند و حالی پیدا کرده بودند. همه ایستاده بودند،‌ ایشان هم همین طور،. من نگاه کردم از شبکه‌های ضریح مطهر، دیدم که حاج قاسم خیلی گریه می‌کند و حالی دارد. به دوستان گفتم که حاج قاسم را بگویید به داخل ضریح مطهر بیاید، این کاری که من کردم خیلی مرسوم نبود در مشهد، یعنی خیلی که نه؛ اصلاً مرسوم نبود، چون طبیعتاً حاج قاسم مهمان بود و در مراسم قرار بود شرکت کند، نه اینکه بیاید در ضریح مطهر ، ولی من گفتم بیاید در ضریح مطهر. حسم هم این بود که ایشان نقشی که در دفاع از حرم اهل بیت علیهم‌السلام داشته است در سوریه و در جای‌جای این منطقه، نقشش، نقش بسیار برجسته بوده، خادم حضرت است و خادم برجسته حضرت است، چرا نتواند به داخل ضریح بیاید!؟ آمد به داخل ضریح و حالی داشت، صفایی داشت،‌ قبر مطهر حضرت رضا علیه‌السلام و تصاویرش هم الان موجود است و من تصورم این است که همان جایی که به یاد یاران شهیدش افتاده بود و هم خیلی از حضرت امام رضا علیه‌السلام شهادت را می‌خواست همان جا بود، یعنی همان زیارت بود.
مجری: حاج آقا در قوه قضائیه شما روند تحولی را آغاز کردید، که همه می‌دانند اتفاقات خیلی خوبی افتاد، حالا با حضور شما در دولت، این روند تحولی ادامه پیدا می‌کند یا متوقف می‌شود؟
رئیسی: ببینید سند تحولی که ایجاد شده،‌ حتماً سندی نیست که متکی به من باشد؛ حتماً این ریل‌گذاری که شده، توسط عزیزان بعد از بنده ادامه پیدا خواهد کرد، حتماً ان‌شاءالله. منتها این سند،‌ سندی نیست که بخواهد بندی به آن اضافه نشود. چرا؟ هر سندی باید در حال ارتقا باشد، ریلی که ما قرار دادیم در ارتباط با سند تحول، به نظرم می‌رسد که عزیزان بعد از ما نیز ادامه خواهند داد.
مجری: من وظیفه است که یک بار دیگر از شما تشکر کنم. می دانم که در این سفر فشرده که داشتید، وقت گذاشتید و خیلی ممنونم و می‌خواهم که در پایان برنامه، «بدون تعارف‌ترین جمله‌تان» را به ملت بزرگ ایران هر چی صلاح هست، بفرمایید.
رئیسی: مردم عزیزمان بدانند که ما به لطف خداوند متعال اراده کردیم که مشکلاتی که مردم با آن درگیرند، ان‌شاءالله حل کنیم، اما حتماً به دولت باید کمک کنید. بنای دولت این است که بهترین آنچه باید برای مردم اتفاق بیفتد جزء برنامه‌هایش باشد.
ان‌شاءالله در جهت تحقق و شکل‌گرفتن ایرانی قوی، همه دست به دست هم بدهیم ان‌شاءالله.
مجری: حاج آقا توصیه‌ای برای خبرنگارها، ما خبری‌ها، بچه‌هایی که کار رسانه می‌کنند ندارید؟ اجازه دارند نقد منصفانه داشته باشند از دولت؟
رئیسی: بله، اگر دولت نقد را نپذیرد، به خودش جفا کرده و نهایتاً جفای به مردم است، باید حتماً نقد و نقدپذیری باشد منتها طبیعتاً باید نقد منصفانه باشد، همراه با انصاف و اطلاع باشد، اما نقد و نقدپذیری جزء برنامه‌های عدالت مردمی خواهد بود.
مجری: پس بیست و سی را پیگیری می‌کنید؟
رئیسی: بله بیست و سی را می‌بینیم و فرمایش‌های شما را هم می‌بینیم، بدون تعارف جزء برنامه‌هایی است که من می‌بینم.
مجری: خیلی ممنون.

انتهای پیام